Begrenzen van je CX naar 25 kW:
Het begrenzen wat je eigenlijk doet, is er voor zorgen, dat je niet meer gas kan geven dan halfgas (het is echt ongeveer de helft).
Hoe kun je dat doen:
(er zijn meerdere manieren, maar deze leek mij het makkelijkst. Voorbeeld is een '78 CX500)
Wat heb je ongeveer nodig?:
- 2 moertjes (voorkeur is M6, niet groter, i.v.m de ruimte)
- 1 boutje 50-60 mm lang met volledig draad (zelfde maat als de moeren)
- stukje plaatmateriaal staal 2-3 mm van ong. 50*50mm (of groter)
- gereedschappen voor het bewerken van staal, lasapparaat en geduld.
Om hiermee te beginnen, is het het makkelijkst dat je de tank er even afhaalt (zit vast met 1 bout onder het zadel, denk aan je benzineslangetje).
Op een CX zitten 2 carburateurs, tussen deze carburateurs zit een stangetje die draait als je aan het gas draait. Op dat stangetje zit een blokje waar de gaskabels aan zitten. Op dit blokje zit een nok, waar het om gaat. Deze nok wordt aan de onderkant gebruikt om het stationaire toerental af te stellen. Nu wil ik de bovenkant gebruiken om hem te begrenzen.
Je kunt hiervoor een plaatje maken, die precies in het plaatje past, waar de gaskabels op zitten (dit plaatje zit op de linker carburateur). Doordat de randjes van dit plaatje omhoog gebogen zijn, kun je hiertussen het plaatje voor de begrenzer pas maken. (hoe beter hij past hoe nauwkeuriger hij straks is)
Als het plaatje er tussen past, kun je het gat boren. Boor het gat de zelfde maat en op de zelfde plek als het originele gat, zodat je ze straks tegelijk met het originele boutje weer vast kan zetten.
Op het plaatje voor de begrenzer, kun je het linkerbovenhoekje ombuigen en hier een moertje oplassen. De moer moet haaks op het plaatje komen(dat de bout parallel loopt met het plaatje) Probeer netjes te lassen, dat je het draad van de moer niet raakt. Als de bout niet soepel loopt moet je hem even na-tappen, door het lassen kan de moer vervormen. Het hart van de moer moet op ongeveer 20mm vanaf de carburateur liggen, het vlak waarop het originele plaatje bevestigd is. Als de bout in de moer gedraaid is, moet hij ongeveer over het gaatje gaan, probeer dit even (ook op de carburateur zelf), zodat je zeker weet dat je goed zit. Buig hem eventueel nog even bij.
Je kunt de onderdelen gaan spuiten (of een andere manier van beschermen). Als je de begrenzer er nu echt op wil zetten, draai eerst die 2e moer op de bout (deze dient als borgmoer). En draai nu de bout alvast halverwege op je plaatje. Dit moet je van tevoren doen, want je hebt waarschijnlijk te weinig ruimte als hij er al opzit. Doe je gemaakte plaatje nu in het originele plaatje en draai deze met de originele bout weer vast.
Verbind nu de gaskabels weer en zet de tank er weer op (denk er aan dat je het benzineslangetje ook weer aansluit).
Nu is het een kwestie van een goede motorzaak zoeken, die een vermogenstestbank hebben staan. En hem te testen, en eventueel bijstellen op 25kW. Borgmoer goed vastdraaien i.v.m. lostrillen.
Nu is het nog even zoeken naar een verzekeraar, die alleen een vermogensgrafiek accepteert.
Het resultaat is een heerlijke toermotor met nog steeds een best (constant) koppel. Een top van 150-160 is haalbaar.
Ik hoop dat ik hiermee weer mensen geholpen heb.
Ron Hermeler.
: print deze pagina
|
|