Profiel van een legende: alle modellen op een rij
CX 500 Z (0)
-Type:
-CX-Z (0)
-Jaar:
-1977 t/m 1979
-Aantal cc:
-497 cc
-Klepspeling in/uit:
-0,08/0,10 mm
-remmen voor/achter:
-Schijf/trommel
-Vermogen:
-50 pk/37 kW
-Gewicht:
-217 kg
Het eerste model van de CX, zoals deze werd geintroduceerd in 1977. In 1978 werden de eerste exemplaren in Nederland geimporteerd. Kenmerken zijn de blanke Comstarvelgen, het ronde remvloeistof-reservoir, de zwarte kunstof radiatorkap.
CX 500 A
-Type:
-CX-A
-Jaar:
-1979 t/m 1980
-Aantal cc:
-497 cc
-Klepspeling in/uit:
-0,08/0,10 mm
-remmen voor/achter:
-Schijf/trommel
-Vermogen:
-50 pk/37 kW
-Gewicht:
-217 kg
Kleine aanpassingen op het eerste model van de CX. In 1979 werden de eerste exemplaren in Nederland geimporteerd. Kenmerken zijn iets andere Comstarvelgen, het ronde remvloeistof-reservoir, andere remhandel en de kunstof radiatorkap.
CX 500 B
-Type:
-CX-B
-Jaar:
-1980 t/m 1985
-Aantal cc:
-497 cc
-Klepspeling in/uit:
-0,08/0,10 mm
-remmen voor/achter:
-Schijf/trommel
-Vermogen:
-50 pk/37 kW
-Gewicht:
-217 kg
In navolging op de CXA verscheen even later de CX-B. Deze is te herkennen aan het kleine cockpitruitje, het rechthoekige remvloeistof-reservoir, de verchroomde aluminium radiatorgrille en de zwarte ('omgedraaide') Comstarvelgen.
CX 500 Custom
-Type:
-CX C(ustom)
-Jaar:
-1980 t/m 1985
-Aantal cc:
-497 cc
-Klepspeling in/uit:
-0,08/0,12 mm
-remmen voor/achter:
-Schijf/trommel
-Vermogen:
-50 pk/37 kW
-Gewicht:
-218 kg
Honda kwam met deze Custom als antwoord op de Customrage in de 80-er jaren. Verschillen met de A -en B types zijn o.a. de kleinere druppelvormige tank, de getrapte buddysit, de losse koplamp en cockpit, verhoogde voetsteunen, kortere uitlaten en bredere en kleinere achterband. Ondanks de andere uitstraling is het frame, afgezien van de tankbevestigingen hetzelfde.
GL500 Silverwing
-Type:
-GL 500 Silverwing
-Jaar:
-1982 t/m 1985
-Aantal cc:
-497 cc
-Klepspeling in/uit:
-0,08/0,10 mm
-remmen voor/achter:
-Schijf/trommel
-Vermogen:
-50 pk/37 kW
-Gewicht:
-240 kg
Als kleinere variant op de Goldwing verscheen deze Silverwing, wederom gebaseerd op het watergekoelde v-blok. Ondanks dat zijn de verschillen met A types groot: zo heeft deze tourbuffel o.a. een gewijzigde achterwielophanging met een Pro-Link veersysteem en is het frame anders.
Er zijn veel uitvoeringen verschenen, met name de variatie in koffers is divers.
CX 500 E
-Type:
-CX 500 E(uro)
-Jaar:
-1982 t/m 1985
-Aantal cc:
-497 cc
-Klepspeling in/uit:
-0,08/0,10 mm
-remmen voor/achter:
-Schijf/Schijf
-Vermogen:
-50 pk/37 kW
-Gewicht:
-228 kg
De sportieve versie van de CX. Een compleet gewijzigd rijwielgedeelte t.o.v de eerste A- en B modellen. Ook is het motorgedeelte uitgevoerd met een andere ontsteking. Naast de enkelvoudige vering heeft dit model ook een schijfrem achter.
CX 500 Turbo
-Type:
-CX 500 T(urbo)
-Jaar:
-1982 t/m 1985
-Aantal cc:
-497 cc
-Klepspeling in/uit:
-0,08/0,12 mm
-remmen voor/achter:
-Schijf/Schijf
-Vermogen:
- 82 pk/60 kW
-Gewicht:
-260 kg
Eigenlijk heeft dit model niet veel meer van doen met het basismodel van de CX, want hoewel het nog steeds gaat om het watergekoelde V-twinblok is de rest geheel gemodificeerd. Een van de eeste Turbomotoren, een staaltje van techniek waar heel wat technologie bij kwam kijken! Dat is ook een reden waarom de eerste exemplaren redelijk storingsgevoelig waren. Een echte liefhebbersmotor met een enorme berg vermogen!

CX 650 Custom
-Type:
-CX 650 C(ustom)
-Jaar:
-1983 t/m 1985
-Aantal cc:
-674 cc
-Klepspeling in/uit:
-0,10/0,12 mm
-remmen voor/achter:
-Schijf/Trommel
-Vermogen:
- 65 pk/48 kW
-Gewicht:
-210 kg

CX 650 Euro
-Type:
-CX 650 E(urosport)
-Jaar:
-1983 t/m 1985
-Aantal cc:
-674 cc
-Klepspeling in/uit:
-0,10/0,12 mm
-remmen voor/achter:
-Schijf/Schijf
-Vermogen:
- 65 pk/48 kW
-Gewicht:
-230 kg

GL 650 Silverwing
-Type:
-GL 650 Silverwing
-Jaar:
-1983 t/m 1985
-Aantal cc:
-674 cc
-Klepspeling in/uit:
-0,10/0,12 mm
-remmen voor/achter:
-Schijf/Trommel
-Vermogen:
- 65 pk/48 kW
-Gewicht:
-230 kg

CX 650 Turbo
-Type:
-CX 650 (T)urbo
-Jaar:
-1983 t/m 1985
-Aantal cc:
-674 cc
-Klepspeling in/uit:
-0,10/0,12 mm
-remmen voor/achter:
-Schijf/Schijf
-Vermogen:
- 100 pk/74 kW
-Gewicht:
-260 kg

Buitenlandse versies
-Type:
-CX 500 Deluxe / GL 700 ltd.
-Jaar:
-1980 t/m 1985
-Aantal cc:
-497 cc/ 674 cc
-Klepspeling in/uit:
-0,10/0,12 mm
-remmen voor/achter:
-Enkele schijf/trommel Schijf/Schijf
-Vermogen:
- 50 pk/37 kW 65 pk/48 kW
-Gewicht:
-200 / 240 kg

De CX500 DeLuxe is de Amerikaanse variant. Deze versie is te herkennen aan de afwijkende striping en heeft een getrapt zadel. Het is min of meer een kruising tussen een CX-A en een Custom.

De GL 700 is een luxe uitvoering van de 650 Silverwing. Dit model is een limited edition, er zijn er in totaal 800 van gemaakt. Het is geen 700cc, er zit gewoon het 674cc blok onder. Oorspronkelijk alleen in Japan verkocht maar via import ook in Amerika en Canada opgedoken.





-Type:
-GL 400
-Jaar:
-1978 t/m 1985
-Aantal cc:
-396 cc
-Klepspeling in/uit:
-0,10/0,12 mm
-remmen voor/achter:
-Enkele schijf/trommel
-Vermogen:
- 40PS / 9.500 rpm
-Gewicht:
-200 kg

In Japan zelf kwamen alle CX500 modellen als 400cc uit. Alle versies heten daar Wing of GL. Dus een GL400 Wing en een GL 400 Custom. Deze exemplaren, die ook wel in Europa opduikenzijn o.a. te herkennen aan de enkele schijfrem voor.
Ook de Euro modellen en zelfs de Turbo verschenen daar als 400cc.

Prototypes








-Type:
-CX 350 ketting/luchtgekoeld(A23)
-CX 360 cardan/vloeistofgekoeld (A3S11)
-Jaar:
-?
-Aantal cc:
-350 cc
-Klepspeling in/uit:
-?
-remmen voor/achter:
-Enkele schijf/Schijf
-Vermogen:
- ?
-Gewicht:
-?

Reeds medio jaren '70 ontwikkelden de ingenieurs van Honda twee voorlopers van de CX zoals wij die nu kennen. Ten eerste was daar de A23. Dit prototype werd ontwikkeld op basis van het frame van een CB200. Het blok had een luchtgekoelde V-twin dat dwarsgeplaatst was. De aandrijving geschiedde door middel van een ketting en een automatische (!) versnellingsbak.

Het prototype A3S was eveneens voorzien van een dwarsgeplaatste V-twin motor met een cilinder inhoud van 358 cc en had een vermogen van 38 pk bij 10.000 tpm. De CX360 met de codenaam A3S11 was de directe voorloper van de CX500, die in 1977 werd geïntroduceerd. Het bijzondere van dit ontwerp was dat de cilinders één geheel vormden met het motorblok. Bovendien werd gekozen voor vloeistofkoeling en cardan aandrijving.


Met dank aan o.a:
Floris,
Emile,
Hans,
Ouwe Jan,
Sieds,
www.meyer-franke.com
http://cx500.gobinet.se/