Polijsten Mooi he? Die glimmende kleppendeksels, koppelingshuizen en carburateurs. Je kan deze onderdelen natuurlijk aanschaffen, bijvoorbeeld bij Rudi Vogel in Duitsland, maar leuker is het natuurlijk om het zelf voor elkaar te krijgen. Op de internetsite van de Volkswagen Corrado club stond een leuk artikel over dit onderwerp. De auteur, Peter Meel, ging ermee accoord wanneer wij zijn ervaringen op de site van de Honda CX-V Club zouden plaatsen. Bij deze. "Sommige zijn al blij met het zien van aluminium in plaats van olie resten en vuil, maar ik zelf vind het pas goed als anderen denken dat ik het heb laten verchromen. In dit stukje wil ik laten zien dat het niet moeilijk is maar wel tijdrovend. (Tenminste op mijn manier) Eerst het boodschappenlijstje: 1. Engine cleaner, nodig voor het verwijderen van olie en vuil. 2. Schuurpapier, als je met de hand aan het werk gaat het liefst waterproof anders neem je schuurpapier dat geschikt is voor aluminium. Korrel 120, 180, 240,320 en 400. 3. Pasta, hier zijn meerdere soorten in. Zowel voor grof werk als voor fijn. Meestal zijn dit harde blokken die pas smelten door de wrijving van polijstschijf op de pasta. 4. Viltschijf, voor het grove werk. 5. Lappenschijf, voor het fijne werk. 6. Er zijn van Wolfscraft sets te koop die een as, een viltschijf, een lappenschijf en 2 stuks pasta bevatten. Deze sets zijn te koop bij de betere doe-het-zelf zaak (niet GAMMA) en kosten ongeveer 12 Euro. 7. Schuurmachines en een boormachine zijn vreselijk handig. Een dremel komt vooral bij de kleine kiertjes van pas. Stap 1 Ik begin altijd met de Powervijl (links boven op de foto). Voorzien van een korrel 120 bandje is dit het ideale hulpmiddel om snel de ruwe structuur van bijvoorbeeld inlaatspruitstuk te verwijderen. Door het smalle zwaard kun je makkelijk overal tussen komen. Er zijn 2 belangrijke dingen waar hier opgelet moet worden: Blijf net zolang schuren tot er geen putjes meer zichtbaar zijn. Het enige wat je mag zien zijn de schuurkrassen gemaakt door de schuurmachine. Eventueel achtergebleven putjes gaan niet meer weg met de volgende stappen en zijn zelfs hinderlijk als je eenmaal echt gaat polijsten. Vuil blijft erin achter en het worden dus lelijke zwarte punten in je polijstwerk. Begin dan maar weer opnieuw.. Als je er zeker van bent dat alle putjes eruit zijn geschuurd, probeer dan door middel van lange halen om randen en banen die door het langdurig op een plaats schuren ontstaan zijn, glad te maken. Als je Stap 1 zo nauwkeurig mogelijk hebt doorlopen zijn de volgende stappen des te makkelijker en sneller doorlopen. Stap 2 Nu ga je steeds de schuurkrassen van de vorige korrelgrootte wegschuren. Door middel van een driehoek schuurmachine (rechts boven op de foto) kun je vrij goed in alle hoeken en gaten komen. Een ander voordeel van zo'n driehoek schuurmachine is dat het schuurpapier hiervoor in vrijwel alle korrelgroottes te koop is. Je begint weer met korrel 120. Dit omdat de Powervijl door de hoge snelheid waarmee het bandje draait vrij diepe schuurkrassen maakt. Je gaat nu dus voor een groot deel de schuurkrassen, gemaakt door de Powervijl, wegschuren. Terwijl je dit doet ontstaan er weer nieuwe schuurkrassen maar een stuk fijner dan van de Powervijl. Deze schuurkrassen schuur je weer weg met korrel 180. De hiermee gemaakte schuurkrassen schuur je weer weg met korrel 240 enz enz. Zo ga je door tot en met korrel 400. Belangrijk is hier dat je steeds ervan overtuigd bent dat je de schuurkrassen van de vorige korrel volledig hebt weg geschuurd. Doe je dit niet (kan gebeuren dat je het gewoon niet ziet door stof enzo) dan ga je dit zien zodra het gepolijst is. Dan kun je weer opnieuw beginnen. Stap 3 Eindelijk, je bent nu zover dat je echt resultaat gaat zien. Span eerst de viltschijf op een asje en monteer dit in je boormachine. Laat de boormachine draaien. (De schijf, niet de machine zelf grapjurk!) Houd nu het blokje polijst pasta tegen de draaiende schijf. Binnen enkele seconden zal gesmolten pasta zich aan de schijf hechten. Nu laat je de schijf met wat druk op het geschuurde draaien. Er ontstaat een zwarte vlek (pasta), als je hier overheen gaat met je schijf schuur je het laatste beetje weg. WOW! Nu gaat het blinken!! Tip: kleine krassen die je nu gegarandeerd gaat zien krijg je weg door meer pasta toe te voegen en iets meer druk uit te oefenen op dat vlak. Hé, zal je nu denken: bij stap 2 een paar schuurlagen minder (alleen korrel 120 ofzo) en dan gewoon flink wat pasta en er met m'n hele gewicht op hangen moet dan ook lukken. Ja dat klopt tot op een zekere hoogte, het scheelt je een berg tijd maar toch krijg je je werkstuk niet perfect. En daar doen we het tenslotte toch voor? Stap 4 Nu span je het lappenschijfje op de as en gebruik nu het andere blok pasta. (In de set van Wolfscraft de blauwe) Dit is even voor de echte hoogglans zoals chroom dat ook heeft. Stap 5 Nog even wat napoetsen met een zachte doek en wat chroom poets. Dit haalt de vieze zwarte resten weg. Dan is daar je blinkende stukje Honda, klaar om iemand zijn kwijl te ontvangen! Tot slot enkele tips: Gebruik een werkbank of workmate om het stuk in te spannen. Wel zo veilig, zowel voor jou als je werkstuk. Iets wat gepolijst is en verder niet meer behandeld word met blanke lak of iets dergelijks, wordt na enkele weken langzaam maar zeker steeds doffer. Dit kun je voorkomen door na het polijsten en poetsen, siliconen spray eroverheen te spuiten. Toch zul je om de paar weken weer even met de lappenschijf of met poets eroverheen moeten gaan om het helemaal blinkend te houden. Als je weet dat je niet veel geduld hebt, begin er dan niet aan. Een schoon blok is tenslotte mooier dan een verweerd blok. Ik hoop dat je er wat aan hebt en er veel bekijks mee trekt! Met vriendelijke groet Peter van Meel". (Met dank aan de Volkswagen Corrado Club) :: print deze pagina |
||