9 januari 2005 ..Gewoon, door de schoorsteen.

In augustus 2004 kwam ik SJK op mijn CX. Via de site waren er al een aantal mensen op de hoogte van het feit dat mijn motor niet altijd deed wat er van hem verwacht werd. In dat bewuste weekend werd 'ie aan een nader onderzoek onderworpen. Via de site werd er daarna vaker over de motor gesproken. Door omstandigheden was ik bang dat ik moest stoppen met rijden.

Ik heb niet de kennis en vaardigheden in huis om de motor te repareren en niet de financieen om het te laten doen. Ray plaatste een oproep of er iemand bij mij in de buurt woont die me even kon helpen. Marcel (Mast) reageerde dat hij wel in de gelegenheid was. In oktober ben ik een dag bij hem geweest. Hij spoorde de oorzaak van het slechte starten op. Het bleek dat de extra accu, geplaatst i.v.m. slecht starten, voor sluiting zorgde. Die werd dus losgekoppeld, bougies vervangen, kabels doorgemeten en schoongemaakt en starten maar! De remmen liepen niet soepel. Het bleek dat de remcupjes niet goed waren en de blokjes erg vies. De remmen zijn uit elkaar genomen, schoongemaakt en weer geplaatst. Kostte erg veel moeite, de boel zat muurvast. Marcel stelde tevens vast dat er nog heel veel aan moest gebeuren. Ik liet de moed bijna zakken.

Via de site is er actie ondernomen om aan ondedelen te komen voor mijn motor. Er werden beschikbaar gesteld: remklauwen, achtervelg met uitstekende band, balanspot, toerentellerkabel, buddyseat. Op 5 december kreeg ik een gedicht van 'Sinterklaas' dat deze onderdelen beschikbaar waren en later werd er een afspraak gemaakt om op 28 december, bij een vriend van Marcel in de (verwarmde) garage de boel te assembleren. De dag ervoor bleken de remmen (door 1 maand stilstaan) zo vast te zitten dat ik niet kon rijden. Mijn buurman stelde een aanhanger beschikbaar + de mankracht om de motor daarop te plaatsen. Zo kwam ik toch in Amersfoort. Daar hadden Ray en Marcel de beschikbaar gestelde remklauwen uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Deze werden vervangen. Vervolgens moesten er nieuwe remblokjes in. Ik bleek de verkeerde gekregen te hebben van mijn motorboer.... De oude werden dus weer geplaatst. De electrische installatie werd bekeken en schoongemaakt. De achterband werd verwisseld (zat bijna 1 mm profiel op...) Het binnenwerk van mijn achterwiel bleek ook heel slecht. In het gedoneerde wiel zat een goede, dus ook dat werd vervangen. De rechterdemper bleek van mijn balanspot afgebroken. De balanspot kan dus pas vervangen worden als ik ook nieuwe dempers heb. Dat moet nog een keer. Er is gekontroleerd waarom de richtingaanwijzers het niet goed deden en hier is een binnenwerk vervangen. Het contactslot blijkt ook aan vervanging toe te zijn. Ook dat is voor een andere keer.

Kortom, er is tot laat in de avond hard gewerkt en de motor rijdt weer!!


Gea van Renselaar


Hieronder het gedicht:

  • Lieve Gea,

    De Sint was laatst in eS-Jee-Kaa
    en ontmoette toen die lieve Gea
    Al bekend van wat vragen op de site
    bleek ze in het echt ook een prima meid

    Helaas had ze de eerste ochtend een natte slaapzak
    want het treffen kreeg een flinke bui op het dak
    Echter, Boer Jan's droger werd ingezet
    en zo had Gea snel weer een droog bed

    De Sint heeft naast een Gouden ook een Technische Staf
    en die stond van Gea's CX wel heel erg paf
    Roestgaten, slechte remmen en een lekke balanspot
    zelfs de hoeven van Americo zijn minder rot

    En het ergste, daar van ging Technische Piet bijna op zijn plaat
    een tweede accu, vlak boven de hete uitlaat!
    Het slechte starten lag hieraan ten grondslag
    en Sint kan niet geloven dat dat dan ook zomaar mag

    Zo blijkt, de remedie is soms gevaarlijker dan de kuur
    en bewijst dat goede raad soms leidt tot gevaar voor vuur
    Gelukkig hebben CX-V-Clubbers het hart op de goede plek
    en doken op de CX, Gea werd bijkans gek

    Sint zag rond een CX nog nooit zoveel man
    het leek wel een Tupperware Pan Europe-an!
    De zorgen van Gea bleken dan ook voor niets
    want weldra beschikte ze over een beter startende fiets

    Helaas was de misere daarna nog niet helemaal voorbij
    want Gea postte op de site: asjeblieft help mij!
    Door problemen van helaas persoonlijke aard
    had ze juist steun en troost van haar Japanse paard

    En Sint kan dit beamen, ja er zelfs in meevoelen
    want die gaat bij problemen ook altijd met zijn schimmel kroelen
    Maakt daarna te paard in Spanje een flinke rit
    en maakt zich zo vrij van alle shit

    Sint stuurde toen de SleutelPiet op een woensdag
    en die concludeerde dat er meer aan gebeuren mag
    De TussenhaakjesPiet ging zich er ook mee bemoeien
    om te kijken met welke riemen ze konden roeien

    Zo werd er veel gebeld en gemailed
    Nee, deze Pieten hebben zich niet verveeld
    Zo vonden ze bij TussenhaakjesPiet een setje remklauwen en een toerentellerkabel
    VoeterPiet regelde een balanspot en JokerPiet een achterband, 't is echt geen fabel
    Een aantal leden werkten en doneerden zonder probleem
    wie helpt nou niet een dame "in trouble" door de ellende heen

    Ook een warme plek om te sleutelen door SleutelPiet en zelfs een buddyseat
    Persoonlijk gedoneerd door de OpperPiet
    En dan als klap op de vuurpijl, noem het maar niks
    wordt dit alles voor jou gemonteerd op je eigen CX

    Dit alles voor jou, in hoogst eigen persoon
    de Pieten bellen je voor een afspraak , ja via de telefoon
    Dus een beetje geduld zul je nog moeten praktizeren
    Dan komen de Pieten alles een keer assembleren

    Als laatste een spreuk uit je eigen hoed
    lieve Gea, alles komt goed!

    Tot binnenkort
    SleutelPiet en TussenhaakjesPiet ( die het jammer vinden dat er geen choclade haakjes zijn...)

Tot binnenkort

SleutelPiet en TussenhaakjesPiet ( die het jammer vinden dat er geen

chocoladehaakjes zijn...)

Klik hier voor Sinterklaas' versie | Kijk hier voor de foto's!

:: Print deze pagina