9 januari 2005 Sinterklaas Kapoentje. Kijk hier voor de foto's!

Beste CX-vrienden,
Op 10 oktober van 2004 stond er een noodkreet van een van onze CX-rijdsters op het prikbord. Het bleek om een berichtje van Gea te gaan, die ik reeds in eerdere postings, en op het treffen in SJK had mogen leren kennen:

Geplaatst: Okt 10, 2004 21:46:28

Quote:
Via de zoekmachine heb ik al gezocht, maar ik weet niet zo goed waar ik moet zoeken. Dus toch maar even zo. Vrijdagochtend heb ik de motor op mijn werk moeten laten staan. Helemaal leeggestart. (Ja, allebei de accu's!) Naar huis gebracht door een collega. (Ik had haast.) 's Avonds de wgenwacht erbij: starten lopen. Dan voel je je.... Ik heb na sjk de stekkers onder m'n zadel losgehaald, schoongemaakt met contactspray, in elkaar gezet, behandeld met vochtverdrijver. Toen heeft 'ie een hele poos goed gestart, maar nu is het elke keer weer hopen en bidden dat 'ie aan zal slaan. Ik baal als een stekker!! De wegenwacht dacht aan te rijk afgesteld, zodat 'ie al bij het starten verzuipt. Maar het is een poos goed gegaan.

HELP!

Gea

Na een hoop reacties van andere CX-ers, riep ik op om de motor van Gea eens 'live ' te gaan bekijken. Want na het zien van Gea's CX tijdens SJK, wist ik dat er behoorlijk wat loos was, en was ik nogal bezorgd om de tweede accu, die pontificaal boven de linkeruitlaat gemonteerd was. Vandaar de oproep, want zelf woon ik niet in de buurt van Gea. Marcel van der Stap reageerde daarop positief en heeft de motor van Gea eens nader bekeken, en wat noodreparaties uitgevoerd: Nieuwe bougies erin, de bougiekappen uitelkaar gehaald en de kontactvlakken van het weerstandje schoongemaakt. (weerstand doorgemeten, was +-5K ohm) Veertje van de chokeklep wat strakker gezet. De accu bijgevuld met gedestilleerd water.

Marcel en ik hielden daarna intensief contact, en zo onstond het idee op Gea eens écht te helpen. We besloten een verlanglijstje te maken van wat Gea's CX nu allemaal nodig had, en dat bleek een aardige lijst: achterband, remklauwen, remblokken, bougiekabels en kappen, nieuwe dempers en balanspot, laswerk aan het frame, en wat los herstel- en plak- en poetswerk. En heel veel TLC!!

Zodoende hebben we stiekem ( Gea mocht van niets weten) telkens viavia mensen benaderd die ons inziens wat in de aanbieding hadden. Verbazingwekkend ( maar misschien ook niet) kregen we zo langzamerhand alles bij elkaar wat we nodig hadden: achterband, remklauwen, balanspot, buddyseat en ja, zelfs een warme en goed geoutilleerde plek om te sleutelen! Toen dat eenmaal voor elkaar was, was het bijna Sinterklaas, en dus kreeg Gea op 5 december een mail van Sinterklaas@hondacx500.com, een tijdelijk mailadres door de club ter beschikking gesteld!

  • Lieve Gea,

    De Sint was laatst in eS-Jee-Kaa
    en ontmoette toen die lieve Gea
    Al bekend van wat vragen op de site
    bleek ze in het echt ook een prima meid

    Helaas had ze de eerste ochtend een natte slaapzak
    want het treffen kreeg een flinke bui op het dak
    Echter, Boer Jan's droger werd ingezet
    en zo had Gea snel weer een droog bed

    De Sint heeft naast een Gouden ook een Technische Staf
    en die stond van Gea's CX wel heel erg paf
    Roestgaten, slechte remmen en een lekke balanspot
    zelfs de hoeven van Americo zijn minder rot

    En het ergste, daar van ging Technische Piet bijna op zijn plaat
    een tweede accu, vlak boven de hete uitlaat!
    Het slechte starten lag hieraan ten grondslag
    en Sint kan niet geloven dat dat dan ook zomaar mag

    Zo blijkt, de remedie is soms gevaarlijker dan de kuur
    en bewijst dat goede raad soms leidt tot gevaar voor vuur
    Gelukkig hebben CX-V-Clubbers het hart op de goede plek
    en doken op de CX, Gea werd bijkans gek

    Sint zag rond een CX nog nooit zoveel man
    het leek wel een Tupperware Pan Europe-an!
    De zorgen van Gea bleken dan ook voor niets
    want weldra beschikte ze over een beter startende fiets

    Helaas was de misere daarna nog niet helemaal voorbij
    want Gea postte op de site: asjeblieft help mij!
    Door problemen van helaas persoonlijke aard
    had ze juist steun en troost van haar Japanse paard

    En Sint kan dit beamen, ja er zelfs in meevoelen
    want die gaat bij problemen ook altijd met zijn schimmel kroelen
    Maakt daarna te paard in Spanje een flinke rit
    en maakt zich zo vrij van alle shit

    Sint stuurde toen de SleutelPiet op een woensdag
    en die concludeerde dat er meer aan gebeuren mag
    De TussenhaakjesPiet ging zich er ook mee bemoeien
    om te kijken met welke riemen ze konden roeien

    Zo werd er veel gebeld en gemailed
    Nee, deze Pieten hebben zich niet verveeld
    Zo vonden ze bij TussenhaakjesPiet een setje remklauwen en een toerentellerkabel
    VoeterPiet regelde een balanspot en JokerPiet een achterband, 't is echt geen fabel
    Een aantal leden werkten en doneerden zonder probleem
    wie helpt nou niet een dame "in trouble" door de ellende heen

    Ook een warme plek om te sleutelen door SleutelPiet en zelfs een buddyseat
    Persoonlijk gedoneerd door de OpperPiet
    En dan als klap op de vuurpijl, noem het maar niks
    wordt dit alles voor jou gemonteerd op je eigen CX

    Dit alles voor jou, in hoogst eigen persoon
    de Pieten bellen je voor een afspraak , ja via de telefoon
    Dus een beetje geduld zul je nog moeten praktizeren
    Dan komen de Pieten alles een keer assembleren

    Als laatste een spreuk uit je eigen hoed
    lieve Gea, alles komt goed!

    Tot binnenkort
    SleutelPiet en TussenhaakjesPiet (die het jammer vinden dat er geen choclade haakjes zijn...)

Het behoeft natuurlijk geen betoog dat Gea aangenaam verrast was door dit gedicht van de Sint. We hebben daarna Gea gebeld, en op 28 december hebben we afgesproken om de CX in kwestie eens onder handen te nemen. Gea moest helaas met auto en aanhanger komen, want het sneeuwde die dag, en met 0,5 mm op je achterband.. en starten deed de CX trouwens ook niet.

We begonnen met goede moed: met de hand demonteren van de band bleek al meteen een helse klus: ik snap niet hoe die kanjers in de Dakar-rallye dat zelf doen onderweg. Het er weer omleggen hebben we dus maar door een motorzaak laten doen, en zodoende rijdt Gea nu weer met een prachtige Michelin Macadam met een millimeterje of zes. Verder hebben we het cockpitje netjes teruggehangen en de ophangbeugel netjes rechtgebogen. Remklauwen en remolie vervangen, maar helaas niet de blokjes: Gea had verkeerde meegekregen, net zoals de bougiekappen. Grrr!!! Verder besloten we de balanspot te laten zitten, want die leek niet het grootste probleem: de aansluiting van de dempers zijn rot. We hadden genoeg werk aan de klauwen, en alle elektriek schoon- en droogmaken en nalopen, de cockpit, de knipperlichten en TLC! Tender Loving Care voor de fiets, want alles bleek nat, vies, roestig en smerig te zijn! Zo bleek Gea's opmerking raak te zijn: waar vet en olie moet zitten zit het niet, en waar het niet moet zitten, zit het wel. Het achterwiel bleek bijvoorbeeld kurkdroog te staan en de tanden van de meenemer totaal versleten. De meenemer van het wiel waar de donorband op zat, bleek prima te passen, dus dat was weer een probleem minder.

Na een dag hard werken en poetsen, was het al laat en tijd voor een proefrit. Met alle sneeuw al geen pretje, en toen bleek ook nog een van de door mij 'gereviseerde' remklauwen te lekken als een mandje!! Dus toch maar een oude klauw weer 'effe' schoon en gangbaar gemaakt! Uiteindelijk konden we Gea's CX om half twaalf s'avonds weer op de aanhanger hijsen en moe maar voldaan huiswaarts keren. Er blijven echter nog een aantal punten van aandacht, maar voorlopig kan Gea veilig en betrouwbaar rijden op haar geliefde CX.

Een paar mensen verdienen bijzondere dank:

  • Rinus en zijn vrouw, voor hun gastvrijheid, het uitlenen van de werkplaats en de heerlijke koffie.
  • Ron 'the Joker' voor de achterband,
  • 'Voeter', die de balanspot heeft opgehaald uit Hoogvliet en er daarna voor gezorgd heeft dat hij bij Ray terecht kwam, en spontaan een financiële bijdrage op de koop toe leverde.
  • Coen voor de buddy,
  • Marcel en zijn gezin voor de gastvrijheid en de handige handjes ( ook van Jeroen)

Groeten

Ray ( die met Marcel heeft besloten hier geen gewoonte van te maken! Dus..)


Kijk hier voor de foto's!

:: Print deze pagina