Voorrem CX500 en CX500C
door Marco Becker

Iedereen kent wel het probleem dat de voorrem blijft hangen. Piepende en aanlopende remmen. Vaak is de motorfiets niet meer weg te duwen. Loopt zwaar. En in sommige gevallen komt na een x-aantal gereden kilometers de rook van de voorremschijven af. Als dit gebeurt, dan ben je al aardig op weg om de zaak kapot te rijden. In dit soort gevallen is het handig om een paar flinke schoppen tegen de remklauw te geven. Het mag ook met een rubberen hamer of een stuk hout. Hierdoor ontstaat er even wat ruimte, maar bij de volgende rembeweging zit de zaak opnieuw muurvast. Ik heb zelf altijd een rubberen hamer bij me als ik weer ergens een sloopfiets op moet halen. Die zijn vaak niet van hun plaats af te krijgen, maar na een paar flinke meppen wordt de motorfiets wel weer gewillig.

Wat is er aan dit probleem te doen?
Schoonmaken is eigenlijk het enige dat nodig is. Vaak in combinatie met het plaatsen van nieuwe remblokken en de zaak nog eens grondig voorzien van nieuwe olie en goed ontluchten.

Remklauw los nemen
Om te beginnen moeten we de zaak uit elkaar gaan nemen. De werking van deze klauwen is simpel en daar hoef ik dan ook niet zoveel aan uit te leggen. Dit verhaal is echt bedoeld om reparaties uit te voeren aan de remklauwen zelf. Hier en daar nog wat tips en dan is het goed te doen. We beginnen met de rubberen hamer. Geef een paar klappen op de remklauw en sla deze richting het hart van het wiel. Dus op het ronde deel aan de zijkant slaan. Nu krijg je even wat ruimte en kun je makkelijker de klauwen los nemen. Draai de twee bouten los. Zie foto 2. Heb je aan de ene kant de remklauw los, dan de andere kant op dezelfde manier los nemen. De eerste tip is nu dat je in je rem mag knijpen. Je ziet dat de remblokken gaan bewegen en je drukt de remcilinders uit de klauw. Op een gegeven moment gaat het niet meer verder en komen de remblokken tegen elkaar aan. Doe je dit niet, dan heb je later iets meer moeilijkheden om het geheel los te krijgen. Let op, vul wel je bakje met remolie bij.


Nu kun je de slangen los halen. Let hierbij goed op, want de olie die hieruit komt, zal lak en gespoten delen aantasten! In enkele seconden heb je een beschadiging op de lak. Houd daarom dan ook altijd een doek met remmenreiniger bij de hand en scherm lakdelen af.
Span de remklauw in de bankschroef. Kijk naar de volgende foto's om te zien hoe je de zaken los kunt krijgen. Denk er aan, alles met beleid. Pas ook op voor ogen en vingers als je perslucht wilt gaan gebruiken. Ik zeg het er maar even bij: als je met perslucht de remcilinder er uit wilt persen, dan knalt deze letterlijk om je oren. Zit je vinger er tussen, dan ligt die er daarna af. Dus denk na bij wat je doet. Ik leg het daarom altijd op een handdoek en laat de remcilinder daar in schieten.


Mochten de remblokken tegen elkaar zitten, druk er dan een schroevendraaier tussen. Hierdoor ontstaat er ruimte en zal het geheel vrijkomen. Wrik met een schroevendraaier de veerplaat eruit (zie foto 3). Deze is later weer terug te plaatsen door hem met de duim op zijn plek te duwen. Het veerplaatje is er alleen maar om het trillen en rammelen van de remblokken te voorkomen.


Steek met een schroevendraaier de klemveer los van het rubber. Pas op, steek niet door het rubber heen. Je ziet nu al wel duidelijk dat er rotzooi los komt. Teken van slecht onderhoud.


Het rubber is gewoon los te nemen. Doe het wel rustig en help hier en daar het rubber los komen van de remcilinder. Leg dit rubber nooit in oplosmiddelen zoals benzine of remmenreiniger! Gewoon nat maken met water en dan afwrijven totdat het schoon is.
Dan gaan we nu de remcilinder los maken. Hierbij komt gepast geweld kijken.


Spuit het geheel even in met kruipolie en als het echt vastzit, kun je het huis opstoken tot 120 graden. Net wanneer de kruipolie gaat walmen, stoppen met verhitten. Toch is het vaak niet nodig en kan de remcilinder er best zo uitgenomen worden. Wat je nu het beste kan doen, is ronddraaien met de waterpomptang. Zie hiervoor foto 7.


Let op, zet je tang alleen op de rand waar het rubber zit, nooit op het glijvlak dat in de remklauw hoort te zitten. Nu is het van belang dat er beweging in gaat komen. Ronddraaien en/of heen en weer bewegen. Gaat dit heel gemakkelijk, trek dan gelijk met deze beweging de remcilinder uit de klauw. Mocht dat nog wat te zwaar gaan, dan kun je eens proberen om er perslucht op te zetten. Maar pas op voor je vingers! Kijk goed wat je doet. Laat je niet verrassen. Leg alles op een handdoek en ga voorzichtig te werk. Laat de remcilinder richting een handdoek schieten waar deze dan in op gevangen gaat worden. Mocht het dan nog niet gaan, monteer de klauw terug aan de remleiding en pers met oliedruk de zaak er alsnog uit. Dat geeft wel altijd een kliederboel.


Zo, de remcilinder is er uit. We kunnen die vast schoon gaan maken. De cilinder mag zonder pardon in een bak met oplosmiddelen gegooid worden om het roest al een beetje mee los te weken. Maar denk er aan: houd rubber ver weg van deze oplosmiddelen.


In de remklauw zit een rubberen afdichting. Deze is er uit te halen met een gemodificeerde (haakse) schroevendraaier. Doe dit voorzichtig. Bijna nooit zijn deze ringen kapot. Schoon maken met een doekje met water en de afdichtring is weer in orde.


Op foto 10 is duidelijk te zien dat de afdichtring er uit is te trekken. Ook hiervoor geldt: deze ring alleen met water schoonmaken en niet met oplosmiddelen.


Op foto 11 is het echte probleem zichtbaar. Met een passende haakse (zelfgemaakte) schroevendraaier de rand leeg krabben waar voorheen de rubberen afdichting zat. Je ziet dat er witte aluminiumoxidatie los komt. Zoals wel vaker heeft oxidatiepoeder van vele materiaalsoorten meer ruimte nodig. De rubberen afdichting wordt dus eigenlijk met hoge kracht tegen de remcilinder gedrukt. En dat is nu net het probleem. Schoonmaken en schoonkrabben. En het geheel meerdere malen schoonspoelen met oplosmiddelen en remmenreiniger. Ik gebruik per klauw 1 bus remmenreiniger. Dit spul lost remolie goed op en vaak ook de restanten die terug te vinden zijn in de remklauw.


Ondertussen hebben de rubberen afdichtingen kunnen weken in een natte doek. Gewoon schoon wrijven en dat is meestal voldoende. Met het beschermrubber hoef je verder niks te doen. Houd dit vetvrij en schoon. De afdichtring die in de remklauw zit vet je in met vet dat daarvoor is bestemd. Koop dat vet bij de automaterialenzaak. Dit geeft je veel plezier en zorgt ervoor dat de ring nog jaren mee kan. Zie de blauwe tube op de eerste foto en op foto 13.


Vet nu de rubber afdichtring in met het speciale remcilindervet (de blauwe tube op de foto). Vet ook de binnenkant van de remklauw iets in. Druk dan de ring terug in de remklauw en druk hem nog even na met een likje vet. Maak de remcilinder goed schoon en schuur hem eventueel iets op. Ik maak zelf gebruik van een draaibank en maak de boel dan schoon met een staalborstel. Nog even napoetsen met fijn schuurpapier en klaar is de remcilinder. Iets pitting of wat roestplekjes kunnen geen kwaad. Zolang er geen lekkage is, is hij te gebruiken.


Nadat de remcilinder goed schoon is gemaakt, voorzie je die ook van een likje vet. Daarna plaats je hem terug in de remklauw. Ik maak gebruik van een hamersteel. Hiermee kan ik de remcilinder goed plaatsen en voel ik of alles naar wens verloopt. Eenmaal over het zware punt heen moet de remcilinder met de pink in de klauw gedrukt kunnen worden (zie foto 15).


Druk de remcilinder er niet helemaal in, maar laat hem ongeveer 1/3 uitsteken. Dan kun je straks makkelijker de rubberen stofafdichting terugplaatsen.


Op foto 16 zie je hoever de remcilinder ingedrukt moet worden. Als je het goed doet, kun je zo heel gemakkelijk het rubber terugplaatsen. Vet dit rubber niet in. Er mag wel wat vet aan de remcilinder blijven zitten, dat kan verder geen kwaad. Hoe droger en schoner de rubberen stofhoes aan de buitenkant is, hoe makkelijker de veerring geplaatst kan worden. Houd ook de rand waar de rubberen stofhoes op de remklauw komt droog en doe daar geen vet op. Met beleid en gevoel de veerring terugplaatsen. Geloof me als ik zeg dat het kan, vaak lukt het niet in een keer. En het lukt helemaal niet meer als je het rubber in oplosmiddelen schoon hebt gemaakt.


Steek het veerplaatje onder het rubber en duw het op zijn plek. Het klopt dat hij tegen het rubber aan blijft zitten. Pas met remblokken is het rubber vrij. Kijk goed naar de foto, dan zie je dat het rubber wordt aangetikt door het veerplaatje.


Nu kan de montagebeugel worden schoongemaakt. Haal alle delen los en maak ze schoon. Gebruik hierbij een staalborstel. De twee geleidepinnen zijn verschillend en passen maar op één plek. Let op, op één van de geleidepennen is een rubberlaag aangebracht. Deze niet verwijderen. Het is de pen met een zwarte laag erop. Op foto 18 is dat de rechter pen. Je mag deze wel gewoon invetten. De rubberen mofjes die er op zitten zijn er makkelijk af te nemen en kunnen ook goed tegen een beetje vet. Neem hiervoor gewoon kogellagervet.
Op deze beugel zitten ook nog twee hardstalen geleideplaatjes. Deze met een staalborstel schoonmaken en de pasvlakken invetten met kopervet.


Die plaatjes blijven dan redelijk plakken en daardoor ook mooi zitten. De reden dat we kopervet gebruiken is dat dit vet goed tegen water kan en oxidatie tegengaat. Op deze plek verlangen we niet dat er een hoogwaardige smering wordt verzorgd door het vet. Het gaat meer om conserveren van de oppervlakten.


Dan gaan we naar de remblokken. Voorzie de remblokken op de achterkant altijd van een likje kopervet. Dit houdt de boel lekker gangbaar en conserveert de boel mooi. In de regel zou het ook het piepen moeten voorkomen.


Er zijn twee manieren om de remblokken terug op zijn plaats te krijgen. Met een beetje uitproberen kom je er wel. Ik heb ervoor gekozen om eerst de blokken in de montagebeugel te plaatsen en daarna de klauw er overheen te zetten. Dit kan wat omslachtig zijn, maar je weet dan wel of je het goed doet. Zie foto 21. De blokken liggen duidelijk gesloten tussen de hardstalen geleideplaatjes, die rijkelijk voorzien zijn van kopervet. Nu domweg de klauw er overheen en vastschroeven maar. De geleidebussen zijn voorzien van pasvlakken, hierdoor draaien ze niet mee met het aandraaien van de boutjes. Let dus wel goed op of die pasvlakken goed aansluiten.
Als het goed is heb je nu een complete klauw in handen en kun je tot montage over gaan. Mocht het zo zijn dat de remblokjes tegen elkaar aan zitten, zet er dan even twee schroevendraaiers tussen en duw het geheel uit elkaar. Zie foto 22.


Op foto 22 is te zien hoe ik ruimte maak voor de remschijf. Dus let hier op voordat je gaat monteren. Alles moet zo op zijn plaats passen. Je kunt nu de remklauw weer aan de voorpoot monteren en de remleiding terugzetten. Ik ga er vanuit dat je beide remklauwen nu gemonteerd en aangesloten hebt. Dan kunnen we overgaan tot het ontluchten van het remsysteem.

Ontluchten
Dit gaat meestal niet zo makkelijk. Er zijn een paar tips die je kunnen helpen. Ik ga ze stuk voor stuk doorlopen. Laten we beginnen bij het begin. Slangen en banjobouten zitten allemaal op hun plek. Remklauwen zitten goed. Olie zit in het rempotje boven op het stuur. Let wel: het potje moet open blijven en je moet continu bijvullen. Voor deze klus kan het maar zo zijn dat je 200 cc olie gebruikt.
De bedoeling is dat we met rembewegingen de olie weer in de remklauwen gaan krijgen. Dit wil natuurlijk niet lukken, omdat er lucht in de leidingen zit. We gaan beginnen met het los maken van het ontluchtschroefje boven op de klauw. Gebruik hiervoor een ringsleutel nummer 8 met 6 pasvlakken. Niet die met meer pasvlakken. Kijk even op foto 23 wat ik bedoel.


De onderste sleutel is de goede. Het loont de moeite om die aan te schaffen. Met de bovenste krijg ik het nooit voor elkaar. Dus let hier op.
De ontluchtnippel zit soms behoorlijk vast. Geef er een paar tikken van bovenaf op, terwijl je met de sleutel de boel los probeert te draaien. Je kunt best veel kracht zetten zolang je maar de juiste sleutel er op hebt zitten. Gooi Kinzo, Ferm en ander goedkoop gereedschap gelijk weg, want dan lukt het je niet. Draai de ontluchtnippel er in zijn geheel uit en maak het kanaaltje schoon. Vet het schroefdraad even in met een beetje kopervet. Draai het boutje weer terug maar niet vast. Een halve slag los laten staan. Nu moet je de remhendel één keer inknijpen en vasthouden. Draai de nippel vast en laat daarna de remhendel pas weer los. Uiteraard heb ik op de nippel een slangetje zitten waardoor ik kan zien wat voor olie er door loopt. Het slangetje laat ik leeg lopen in een blikje op de tafel.


Dus inknijpen, de ontluchtnippel los draaien, even kijken/wachten en dan de nippel weer aan draaien. Nu pas de remhendel los laten. Als je dat niet op deze manier doet, dan ben je heel lang bezig om het voor elkaar te krijgen. We moeten proberen de lucht uit de remhendel te pompen. Als dat lukt, mag er geen lucht terugstromen de remhendel in. Daarom moeten we de ontluchtnippel dichtdraaien en deze kant van het systeem afsluiten. Hierdoor ontstaat er éénrichtingverkeer van de remhendel naar de klauw. Ik kan het hier trouwens wel heel makkelijk beschrijven, maar soms ben je uren bezig om het voor elkaar te krijgen.
Enkele tips die willen helpen: Zorg dat de ontluchtnippel schoon is. Er zit een kanaaltje in, controleer of dit open is. Op de ontluchtnippel kun je met de mond zuigen. Doe er dan wel een nieuw doorzichtig slangetje tussen zodat je kan zien wat je aanzuigt en op tijd stopt. Mocht het dan nog niet lukken omdat je de samenpersbare lucht niet uit de remhendel krijgt, draai dan boven op de remhandel de banjobout even los en knijp een paar keer. Dit werkt hetzelfde als een ontluchtnippel en hierdoor krijg je weer olie in de remhendel.


Pas op dat de remolie niet op je tank komt, dek alles goed af. Vul het rempotje ook steeds bij. Eén keer lucht aanzuigen betekent alles weer opnieuw doen. Heb je eindelijk iets druk in de slang, dan weer naar onderen toe om elke klauw afzonderlijk te ontluchten. Uiteindelijk is alle lucht uit het systeem en moet alles weer naar behoren werken. Helaas, vergeet het maar. Na het monteren van nieuwe remblokken moeten deze nog even inremmen. Op de remschijf zitten randen en dalen. Het remvlak is niet perfect glad. Dat geeft niet, maar het kan de indruk wekken dat er nog wat lucht in het systeem zit. De remblokken veren als het ware op de remschijf. Na een x-aantal 100 meter remmen en schoonmaken van de remschijven gaat het vaak in één keer veel beter met remmen. Je merkt dan ook dat de remhendel harder wordt. Pas wel op, want de remschijven worden erg heet. Laat alles even afkoelen en maak de remschijven eens schoon met remmenreiniger en je voelt dan vanzelf dat het remmen steeds beter gaat.
Mocht dit alles niet helpen, doe dan het volgende eens. Pak een remleiding met de volle hand vast. Knijp nu in de remhendel zo hard je kunt, deze komt dan met het uiteinde tegen het rubber van het stuur aan. Voel je nu heel duidelijk de remleiding opzwellen in je hand, dan weet je dat hier het probleem zit. Monteer in dat geval staalflexleidingen. Wedden dat na montage het geheel weer goed werkt? Mocht het dan toch nog niet goed gaan, dan is je remcilinder kapot. Monteer daar een nieuw binnenwerk in en ontlucht de boel opnieuw. Dan zal je nu alles wel vervangen hebben en moet het weer werken.
Veel succes en mocht je nog vragen hebben aan de hand van dit verhaal, dan kun je me altijd nog even mailen (marcobecker@zonnet.nl).

Neem de schroef uit de knop los.

Met vriendelijke groet,

Marco Becker.
Voor meer info:

Marco Becker
Biddinghuizen
marcobecker@zonnet.nl

Silverwing club:
info@silverwingclub.nl



:: print deze pagina