De waterpompseal

Hier is ie dan de seal pers!
Hieronder de maten en enkele mooie plaatjes.
Deze TOOL maakt het vervelendste klusje tot het leukste en eenvoudigste.
  • Koelvloeistof aflaten,
  • Zadel er af,
  • Tank er af,
  • Linker ophanging verwijderen (1 M6 boutje linker bobine los draaien)
  • Ontluchtingsslang los nemen,
  • 4 slangklemmen Carbs los en deze op linker cilinder leggen,
  • Pompdeksel verwijderen,
  • Waaier losschroeven,

..En de pret kan beginnen!

De Waterpompseal rapportage.
Neem het pomp deksel en neem deze 5 gaten over op een metalen plaat (±6mm). Slijp de plaat op maat en boor de 5 gaten met de juiste diameter. Bepaal op het oog, met redelijke nauwkeurigheid, het midden van waaier. Dit kun je het best doen door vanuit ieder boorgat met de schuifmaat of kraspasser een cirkel te kassen naar het center toe. Als alle krassen staan kun je met een centerpunt redelijk het midden bepalen.
Boor ook dit gat uit op die maat waarvan je een stuk dikke schroefdraad hebt liggen + 1mm. Dit omdat je ook een beetje bewegingsruimte moet hebben.
Vervolgens heb je 2 stukken schroefdraad M8 nodig en 3 stukken M6 en bijbehorende moertjes. Slijp nu nog een uitsparing voor de kabel.
Klaar is de pers.

Verwijderen seal
Tik de randjes van de seal naar binnen met een kleine schroevendraaier. (richting waaieras) Doe dit niet meer als 5 keer over de gehele omtrek zodat je voldoende vlees over houd om het busje eruit te trekken.Je merkt dan ook dat de seal los zit.
Trek hem met een punt tang eruit en lepel zonodig met een schroevendraaier wat mee. Duw hem niet naar binnen, verder mag alles.

Sealdrukker plaatsen
Schroef de plaat met alle 5 draadeinden in de gaten van het pompdeksel en zet de plaat m.b.v. de moeren evenwijdig aan het pomphuis.

De drukbus


2+3 Busje mooi verfrommeld maar wel eruit.
Alleen de linker motorsteun moet los en de carbs met kabel en al weg.
Zoals je ziet liggen hier de koppen er ook nog af. Dit is voor deze actie niet nodig maar voor de studie motor wel.

4. De drukker mooi evenwijdig gemonteerd..

5. De kabel in de uitsparing..

6+7 Oude seal eruit nieuwe erin..
Dat blauwe is HYLOMAR 's werelds beste vloeibare pakking. Ook nieuwe koppakkingen strijk ik daarmee in.


8+9 De drukbus in actie..
Met de verfstripfohn het blok warm gemaakt met de seal in de bus tegen de opening aangedrukt. Draai spanning op de seal, als blok warm genoeg is zakt de spanning weg en kun je hem er gewoon indraaien.

10+11 Yamaha seal perfect voor maar 17 euro..
De druk bus heeft een klein randje zodat deze zichzelf centreert op het gat middels de seal. Het randje is de helft zo diep als het felsrandje van de seal.


12. Door de hobbyist goed te maken alleen voor de druk bus is een draaibank wel gemakkelijk.
2X M8 * 185mm. / 3X M6*145mm. / 1X M20*95mm (met bijbehorende moeren.)

Bus:rond 34*45mm /randje:rond32*0,5mm diep. (op deze foto goed te zien.) Binnendiameter is 27 mm
Mijn bus loopt uit dit is niet nodig (toevallig zo gevonden draadbus).

Ik wens jullie veel succes met deze peulenschil!
Marc Cuypers

Voor vragen: m.cuypers@home.nl

Horn.


:: print deze pagina