Het is alweer een poos geleden dat ik een schuur/bering of wat dan ook binnenstap en oog in oog sta met iets wat op een motor lijkt maar deels verstopt zit onder een deken en weggemoffeld in een hoekje.............maar vandaag was het weer eens zover en gevonden is vandaag een Honda CX500A van het bouwjaar 1978 , in bezit sinds 1982 :011: maar de eigenaar reeds 2 jaar terug overleden. Mevrouw kon de motor eigenlijk niet wegdoen na 41 jaar huwelijk met de eigenaar maar na wat praten over mijn hobby en de daarbij horende puppogen de papieren in handen gekregen en voor een zeer leuk bedrag heeft Freak er weer een CX500A bij in originele staat, kleur blauw, 30.600 originele kilometers op de klok, alleen bereden met mooi weer en zonder de vrouw erbij, staat na de dood van de eigenaar dus 2 jaar te verstoffen maar toen in hem vanonder de deken zag komen was het duidelijk dat deze de mijne moest worden :054:
Blij als een kind, eerder weg op het werk zodat we de schuurvonst vanavond in Scharrendijke :069: [Breidorp] kunnen gaan ophalen, mevrouw verontschuldigde zich nog voor een minpunt aan de CX500............er was wel eens wat benzine uit een slangetje gekomen en toen heeft de buurman een kraantje diuchtgedraaid en toen was het over maar ze weet niet of dit heel veel kwaad kon...............och mevrouw dat scheelt dan iets in de aanschafprijs meer niet :048: Ook was ze deel 3 van het kenteken kwijt, haar man had het ergens verstopt maar waar..................geen nood want ondertussen heeft ze nieuwe papieren aangevraagd en binnengekregen en dus compleet met nieuwe kentekenpapieren en achterop de motor een grote oude originele kentekenplaat................heerlijk gewoon :D Ook krijgen we er nog wat extra onderdelen bij, nieuwe luchtfilters en ze zou kijken of de alle papieren vanaf 1982 nog kon vinden, daar staat op genoteerd wanneer op welke datum de motor welk onderhoud heeft gekregen. Nieuw verkocht door de Regt, na 4 jaar ingeruild [1982] en toen gekocht door de eigenaar...............28 jaar later in mijn bezit..............voor hoelang weet ik niet maar uiteraard zal ik er goed voor zorgen mevrouw :036:
Foto's volgen zeker vanavond, geen showroom motor maar wel een heerlijke onverwoestbare Honda CX500A van 1978 met een zeer lage kloppende km-stand in de mooie kleur blauw en zo snel gezien helemaal origineel :022:
Niet veel later was ik dan weer thuis met de schuurvonst!
Zo was weer een bewogen avond maar helemaal in de nopjes met de nieuwe schuurvonst en jawel hij is aan alle kanten goedgekeurd :039: Ondertussen al mee gereden en alles werkt op de accu na die is gewoon zo dood als een pier maar met de hulpaccu sloeg de CX redelijk snel aan en de dynamo is dik in orde, het blikt zeer goed, koppelt en schakelt zeer goed, niks geen pluimen uit de dempers, alle elektra origineel en werkend............dit gaat hem worden :022:
Binnenkort eens wassen zodat die dikke stoflaag er af is en dan komt er zeker nog best wat moois van onder :034:
30.600 originele kilometers dus deze zou er nog vele duizenden mee moeten kunnen, volgens de verkoopster had de man geen extreme rijstijl en is er alleen bij goed weer gereden en elk jaar een onderhoudsbeurt bij Rockanje motoren :054:
Originele dempers en keihard :057:
Geen stootrand aan de remschijven wat weer een deel zegt over de km-stand, velgen heel netjes maar binnenzijde comstar lichte roestvorming.
Zo goed als als originele stikkers zijn aanwezig :071:
Stuurschakelaars als nieuw, knopjes voelen goed aan en de veertjes en messing plaatjes lijken zeer goed te werken.
Voorpoten geen roest of pitting te bekennen, wel een zwetende rechterkeerring maar deze poten gaan toch helemaal aangepakt worden...............ojee de plannen komen al weer :+
Kapjes, lakwerk, ophangogen enzenz gewoon keurig :034:
Het frame vertoond wel wat roest, hier en daar een plekje steenslag wat na een paar jaar in een schuur licht is gaan roesten, het blok is ook nooit echt helemaal blinkend gepoetst en er zijn zeker wel wat gebruikersporen aanwezig maar dat mag ook met een CX500 van 32 jaar jong :054: De prijs van 50cent per cc is deze meer dan waard en ik heb min of meer besloten deze helemaal keurig origineel aan te pakken, de olie in het blok is gewoon schoon, luchtfilter net nieuw en we hebben nog nieuwe olie en nieuwe luchtfilters meegekregen net als een aantal brikkenhandschoenen :036:
Uiteraard eerst nog wat andere zaken afwikkelen maar deze zal zeker snel te vinden zijn op ons heilige asfalt, een rondje ringen lijkt me niet uitgesloten en het blok voelt zeker krachtiger aan dan bv benny of mijn vorige rode CX, de versnellingsbak voelt als nieuw en de koppeling kun je met 1 vinger bedienen. De remzuigers lossen niet helemaal goed maar dit is normaal na jaren stilstand, de remhendel voelt rottig aan en de remolie zal er niet uitzien, de banden zijn oud maar zonder scheuren en laat de achterband nu 1 van het type zijn die enorm rookt :048: [Conti supertwin]. Accu is overleden maar er zal weinig aan nieuwe onderdelen zijn om deze weer netjes de weg op te krijgen :p