We verwelkomen Emiel, onze 100ste aanmelding! 12juli 2002
Mijn naam is Emile Verstege. Ik ben 40 jaar en geboren in het dorpje Ooij onder de rook van Nijmegen. Nu woon ik in de Amsterdamse Pijp in een mooi appartement. Ik werk als coach-adviseur van het cliëntenraadsbestel van Mentrum, ggz Amsterdam. Dat wil zeggen, dat ik de patiënten die zitting hebben in de cliëntenraden adviseer en ondersteun in de medezeggenschap binnen het psychiatrisch ziekenhuis. Een veelzijdig en leuk beroep, maar (helaas) heeft het weinig met motortechniek van doen.


Ik rij motor sinds 1981 en mijn eerste motor was een blauwe Honda CB 400N. Daarmee heb ik overigens nog een jaar lang de Nederlandse stratencircuit mee onveilig gemaakt in de toenmalige KNMV Sportklasse A. Zo rond die tijd kocht mijn broer Frans, zijn CX 500. Een blauwe uit 1978 en een hartstikke mooi ding met een wit Schurgers stuurkuipje, JAMA valbeugels, en -toen al -WP voor- en achterveren! Enkele jaren daarna maakte mijn broer de overstap naar een Honda Bol D'or en mocht ik voor een hele zachte prijs zijn 500 overnemen. Na hiermee een tijdje te hebben gereden heb ik de CX ingeruild voor een nagelnieuwe CBX 550 F2. Een hartstikke leuk ding, maar ik ontdekte tevens dat viercilinders mij eigenlijk niets doen. Los van dat feit heb dat apparaat 9 maanden later total-loss gereden tegen een vrachtauto, om vervolgens in 1986 een witte CX 650 Euro aan te schaffen. En die heb ik nog steeds (zie de foto). Dat ding heeft er inmiddels zo'n 230.000 kilometer opzitten en ik doe een noeste poging de 3 ton of meer te halen. Dat is niet zo makkelijk, want naast deze 650 euro, heb ik nog een 650 Turbo en - wederom - een blauwe 500. Deze laatste is mijn 'pekelfiets'. En gek genoeg geniet ik daar 's winters heel veel van. Een beetje in de trant van lekker 'back-to-basic'. Hoewel: in het najaar ga ik maar eens de grotere remschijven van een CB 750 F2 monteren, want dat originele CX-spul remt ook werkelijk voor geen meter. Daarmee raak ik ook meteen de kern van mijn hobby: 'klooien' met motorfietsen.

Mijn grootste (en duurste) project waarmee ik vriend en vijand tot wanhoop drijf, is mijn rode caféracer die ik al gedurende 2 jaar aan het bouwen ben. Een 650 blok in het frame van een oude 500. Met her en der wat extra's (zie onder de rubriek specials op deze site). Let op: om wat meer druk op de (zelfbouw)ketel te zetten, doe ik de belofte om in 2004 in Vechta de verkiezing van de mooiste CX te gaan winnen. Waarvan akte!

Blijft er dan nog iets te wensen over? Ach, een humorvolle, roodharige vriendin die met haar eigen motor mij het leven zuur maakt op bochtige stuurweggetjes. Maar goed, dat wenst de rest van motorrijdende mannen ook. Een Honda SP 1 dan? Nee, eigenlijk ben ik tevreden zoals het nu is. In die 17 jaar dat ik CX rij, is er nog nooit zoveel belangstelling geweest voor dit type motorfiets. Ik ontmoet op dit moment (digitaal) allerlei ontzettend leuke en interessante mensen, het aanbod is groot en de prijzen van de meeste (tweedehands) spullen voor de CX zijn alleszins redelijk. Behalve natuurlijk de originele onderdelen. Maar ja, dat is bij Honda nog nooit anders geweest.

Dus, waarde vrienden: geniet met volle teugen van dit moment, want voor je het goed en wel in de gaten hebt praten we al weer over 'die goeie ouwe tijd'. Tot ziens op deze fantastische site of ergens in Nederland!

Emile Verstege
Amsterdam

Emile.verstege@mentrum.nl
020 - 470 12 89