Ik ga me zelf niet voorstellen want het gaat hier tenslotte om motoren, en wel de CX en GL. De eerste CX 500 A (1978) die ik reed was van een vriend die hem had verkocht. We moesten echter de nokasketting -spanner vernieuwen, een kwaal bij de oudere modellen. In 1983 ben ik naar naar Salt Lake City (VS) verhuisd en met het geld dat ik nog had, meteen een CX 500 custum gekocht. Dat bleek een geweldige investering aangezien ik me bevond in het gebied van ‘Zen and the art of motorcycle maintainance’. Nadat ik het boek opnieuw had gelezen met kaart erbij, vond ik de route die hij had gereden. Uiteindelijk bleek het beter te zijn het boek te lezen: de fanatsie was mooier dan de werkelijkheid. Na alle nationale parken gezien te hebben op de motor, ben ik verhuisd naar Philadelphia. Deze tocht gaf me met name inzicht in het benodigde gereedschap en toebehoren voor de CX 500. Het belangrijkste is een plastic potje met vitamine B12: als je het olie pijlstokje verliest, dan past die precies (3 maanden mee gereden tot ik een nieuwe aanschafte)! In Philadelphia helaas mijn eerste motorongeluk gehad: een botsing met een Cadillac die door rood reed. Mijn trouwe CX Custum was in de prak. Doordat ik snel reageerde hield ik er zelf gelukkig slechts een verstuikte enkel aan over. Snel op zoek naar een andere motor: deze keer vond ik een GL 500 Silverwing, bordeaux rood, uit 1983. Deze motor heeft daarna de gehele oostkust van Noord-Amerika gezien en probleemloos gereden met een nummer plaat ODD 1S, wat ik wel toepasselijk vond. Het avontuur Amerika was inmiddels ten einde. Terug in Nederland kocht ik de CX 500 A van mijn broer. In de serre van mijn ouders heb ik deze totaal uit elkaar gehaald en gereviseerd. Dan blijkt dat je altijd wat schroeven en bouten overhoudt: blijkbaar zitten er altijd een aantal niet essentiële zaken op een motor!. Met deze CX 500 naar Berlijn verhuisd. Na probleemloos vele kilometers te hebben gereden, begaf de krukas het. Een nieuw tweedehands blok gekocht van een later jaar. Toen bleek dat er verschillende cdi units zijn gemaakt dus ook die is vervangen. Na mijn tijd in Berlijn een tocht gemaakt die al jaren in mijn hoofd zat: naar Griekenland. Deze tocht begon in Berlijn, en via Groningen en Amsterdam naar Parijs om daarna op bezoek te gaan bij mijn zus in Barcelona, de stad van de flamenco en de Ramblas. Ik vervolgde mijn reis langs de Franse en Italiaanse Middellandse Zee om in Pisa geconfronteerd te worden met een lekke band. Ik had een busje met plakspul onder mijn zadel, maar ook die bleek lek geprikt te zijn (gelukkig maar, want het was klote spul!). Het was zaterdagnamiddag, de winkels waren gesloten. Gelukkig betaalde de reis- en kredietbrief mijn overnachtingen, dus dat was oké. Op maandag een plugset gekocht en geweldig hiermee nog 5.000 kilometer gereden en toen op weg naar Bari, waar de boot naar de Peleponeses vertrekt, het schiereiland van Griekenland. Na een gebroken gaskabel - toch handig dat je er twee hebt op een CX zodat je je tocht kunt vervolgen - en ik ging verder via wat eilanden naar Athene, langs toenmalig Joegoslavië en Slovenië terug naar Berlijn. Daar stond 9.000 kilometers op de kilometerteller bij. Ik trok in 1990 naar mijn geboortestad Amsterdam, waar een vriend op sinterklaasavond mijn CX tegen een auto parkeerde. Samen hebben we een nieuw frame gekocht en het oude nieuwe blok er ondergezet. Het enige dat nog origineel is aan de motor van mijn broer, is de kentekenplaat. In 1999 was de motor wel weer toe aan een revisie: er een CX 500 A bij gekocht om toch te kunnen blijven rijden tijdens deze revisie. Die is overigens nog steeds niet afgerond. Daar kwam nog een project bij. Een collega, die probeerde zijn Silverwing te verkopen, had de pech dat een man tijdens een proefritje zijn motor had laten vallen, zonder dat hem te vertellen. In de winter van 2000 kwam een collega van het ziekenhuis van de Vrije Universiteit in Amsterdam naar me toe, die buiten nog een CX 500 Sport staan en of ik interesse had... Het begon inmiddels wel een hele verzameling te worden.
Afgelopen jaar nog een CX 500 Custum Wing erbij gekocht voor de vriendin en afgelopen maand mijn eerste Amerikaanse CX 500 Custum, teruggekocht en drie dagen later de GL 500 Silverwing die ik in Amerika had wat het totaal op acht bracht. Mijn vrienden vragen zich af wanneer de kassa komt voor het museum: dus als iemand een kassa uit 1978 heeft, laat het me weten. CXvuur
groetjes,
|
||