We verwelkomen Bart, onze 900ste aanmelding! 2 juli 2005

Hallo CX-ers,
Even voorstellen: mijn naam is Bart Cools ik ben 35 jaar oud en ben geboren en getogen in Meerhout en werkzaam bij de firma Geysen in Westerlo als mekanieker.

De motormicrobe had mij dan ook al vroeg te pakken en na mijn legerdienst in 1990 ging ik met mijn eerste zuurverdiende centjes mijn motorrijbewijs halen. Mijn eerste motor was een honda XL600 die na een jaartje werd ingeruild voor een Kawasaki GPZ900 die een vijftal jaren de dienst mocht uitmaken. Toen kwam er echter een huisje aan en moest de Kawa spijtig genoeg verkocht worden wegens geen tijd en centen nodig.

In het voorjaar 2003 werden er plannen gesmeed om eens terug op te stappen en werd er uitgekeken naar een niet te zware motor om op zondag eens rond de kerk te rijden. De koopjeskrant erbij gehaald, viel mijn oog daar dan toch wel op een Silverwing van 1982. Ideaal om terug op te stappen: toerkuip, cardan, luchtvering, ijzersterk motorblok zo bleek uit vele testverslagen en reisverhalen. Niet getreuzeld een afspraak gemaakt om de motor te bekijken en te beluisteren en alzo geschiede.

De garagepoort werd opengetrokkenen daar stond zij dan, met 74.500 km op de teller zij aan zij met een Yamaha super ténéré en een BMW R1100RT er een beetje troosteloos bij. De tussenpot van de uitlaat ontbrak en was vervangen door 2 zelfgemaakte buizen. Achteraan was een Krauser kofferset op een slechte manier gemonteerd. De eigenaar vertelde dat hij het membraam van de benzinekraan had doorboord om een of andere reden. De motor werd buitengereden en geprobeerd te starten zonder succes. Batterij stuk dan maar met startkabels geprobeerd en na enkele minuten kwam er dan leven in de brouwerij. Dit horende was de koop vlug gesloten nu nog aan mijn vrouw vertellen? De verkoper was zo vriendelijk om haar zelf af te leveren en daarmee kon een grote poetsbeurt beginnen. Papieren in orde gemaakt, nieuwe filters, olie en een batterij en de eerste rit kon beginnen.

Die zomer werden een paar ritjes gemaakt om te zien of alles wel naar behoren functioneerde en in het najaar werd een afspraak gemaakt met een Honda dealer in het dorp. Hieruit bleek dat de nokkenasketting en spanner hun beste tijd gehad hadden gehad en deze werden dan ook vervangen en ook werden er vetnippels op de draaipunten van de achtervering geplaatst. Eveneens werd een 2de hands tussenpot gezocht en gemonteerd. Toen ik mijn Wing ging afhalen kwam ik precies met een andere motor thuis zo mooi had zij nog nooit gedraaid en gereden. De rekening was navenant dus toch maar een handboek aangeschaft en sindsdien alle onderhoud zelf gedaan. De koffers werden vervangen door een sissy-bar en op het dashboard werden 2 drukmeters geplaatst om de druk in de vering beter af te stellen en in de gaten te houden.

Ja, en hoe kom ik nou bij de CX club terecht? Via het internet zie ik dat er een rondrit in Meerhout plaatsvindt en jullie vertrekken toch wel op 100 meter van mijn voordeur zeker.

Even contact opgenomen en op zaterdag een kijkje gaan nemen op camping ‘Les Deux Pneux’ die ook dicht in de buurt ligt en zondag de rit meegereden. Dus ik dacht ik meld me even aan, toevallig net op nummer 900 en zie al hier mijn verhaal. Ondertussen zijn de kilometers aangedikt tot 89.000 en ik hoop binnen een paar jaar als ze 25 wordt eens iets terug te doen voor haar, maar ze vertelt zoveel meer van haar leven zoals ze nu is met rimpels en kraaiepootjes en zo hou ik ervan….


Groetjes

Bart