Wat is de CX500 voor motor?
De Honda CX500 was voor z'n tijd een bijzonder moderne motorfiets, met name door het feit dat 'ie wordt aangedreven door een cardanas in plaats van een ketting en waterkoeling heeft. Het V-twin blok was eigenlijk juist ouderwets aangezien deze opstelling al in de vijftiger jaren een beetje in ongenade was gevallen.
Waar moet je op letten bij aanschaf?
De CX500 is toch tamelijk gevoelig voor roest in vergelijking met moderne motoren. Het allerlaatste model is toch al weer 18 jaar oud en het is dus zaak hier goed op te letten. In deze tijd waren frames nog niet van aluminium en kunnen ze behoorlijk roest vertonen. Haal voor aankoop ook eens de buddy-seat los. De metalen onderkant kan behoorlijk verroest zijn. Als je geluk hebt is deze al eens vervangen door een kunststof exemplaar. Een zwak punt kan de vering zijn. Deze is in de originele vorm vaak te slap en het komt de rij-eigenschappen van de motor ten goede als deze vervangen wordt. Een ander belangrijk punt is de nokkenas-kettingspanner. Vooral bij de eerste exemplaren was dit een probleem. Als deze niet tijdig vervangen wordt, breekt



de kettingspanner en veroorzaakt veel schade. Het is mij en vele anderen overkomen. Check of hier iets aan gedaan is of laat het checken! Als je een goed exemplaar treft en je zorgt er goed voor heb je een probleemloze motor.

Waarom is deze motor 'big fun'?
Wil je wheelies maken, de TT baan rondscheuren of baggeren dan kun je beter iets anders kopen. Wil je probleemloos toeren op een wendbare motor dan is dit het overwegen waard. Er is natuurlijk heel veel te koop en smaken verschillen. Maar voor mij is het zorgeloos rijden. Weinig onderhoud, zelfs bij een dergelijke leeftijd, en weinig kosten aan verzekering en wegenbelasting. Dieven zijn nauwelijks in deze motor geinteresseerd. Gewoon rijden met die hap en plezier maken.

Voordeel van deze motoropstelling is echter een goede ingebouwde uitbalancering en daarmee een soepel draaien van de motor. Deze motorfiets valt met z'n gewicht van rond de 200 kg in de middelzware toerklasse. Echt mooi is 'ie eigenlijk niet, maar wel oerdegelijk. Het is niet zeldzaam een exemplaar tegen te komen met meer dan 100.000 km op de teller. Ook zul je deze motor in verschillende vormen tegenkomen: Custom, Turbo, kaal of als een soort kleine Goldwing, met een toerkuip en grote koffers: de Silverwing, oftewel de GL500 die hetzelfde blok heeft als de CX500. Het laatste jaar waarin de CX500 in z'n oervorm werd gebouwd was 1982. In vergelijking met het model uit 1978 had deze onder meer een klein ruitje op de koplamp-unit, zwarte, in plaats van aluminiumkleurige sterwielen en een verchroomde radiatorkap.

Verschillende uitvoeringen
Er is een aantal uitvoeringen van de CX500. In principe is het echter simpel: er is de normale uitvoering, de Custom uitvoering en de Turbo uitvoering. Voor alle verschillende uitvoeringen kun je het beste even op de Zweedse CX500 & GL 500 site kijken. (zie de 'links' pagina) Zij hebben ook een, volgens mij, complete tabel met alle 500 cc modellen. Ook vind je foto's van de verschillende modellen. De Turbo heeft, voor zover ik weet nogal wat problemen gegeven, geen aanrader. Verder is er nog een CX650 gebouwd, als ik me niet vergis vanaf 1983.