Nieuwe dynamo

Hierbij ervaringen die ik heb opgedaan met de reparatie en vervanging van mijn dynamo.
Ik had al gemeten aan de accu dat bij lopende motor de spanning niet boven de 12,5 V kwam (dit moet liggen tussen 14 en 15,5 V).
De drie gele kabels van de dynamo onder de zitting hadden alle drie doorgang naar de massa, dus dynamo defect was de conclusie.








Maandag 8 juli de CX de garage in, en het blok eronderuit. De achterdeksel eraf en de dynamo lag eruit in ongeveer 2 uurtjes werk. Maar omdat het blok nu zover open lag, wilde ik ook de distributie ketingspanner en geleiding vernieuwen. Hiervoor moest het dynamovliegwiel eraf. Dit zat conisch muurvast. Met een passende trekker die in de schroefdraad van het vliegwiel paste (had ik op mijn werk omdat deze draad ook voorkomt bij de dieselbrandstofpompen) en een luchtsleutel kwam hij er na enkele uren klooien vanaf.
Toen twee mij bekende Honda reparateurs gebeld voor onderdelen. Die hadden geen goede.

(
Wel interessant voor andere delen misschien:
-
Menkel motoren Bergen op Zoom.
Tel: 0164-247164.
-
Motorhuis Arkel 0183-562377.
De laatste had wel een gebruikte dynamo, maar kostte Euro 175,00 en dan moest je maar zien hoelang die meeging.)

Bij Fa Vogel in Duitsland kost een nieuw gewikkelde dynamo 172,00 Euro, na een telefoontje bleek deze op voorraad.
Ik heb vervolgens een fax gestuurd met een lijstje van wat ik allemaal nodig had, en een afspraak gemaakt dat ik de delen de volgende dag op kom halen. Natuurlijk wilde hij alles opsturen per post, maar dan moest eerst mijn oude dynamo daar zijn en ook het geld.
Dit betekende dat ik pas de delen zou hebben in week 29. Eigenlijk was ik ook erg nieuwsgierig naar die Vogel.
Dus..
De volgende dag om 7.00 vertrokken uur naar Bruchzahl bij Ludwichshafen en om 11.15 aangekomen.
Onvoorstelbaar, deze mijnheer Vogel leeft alleen van de onderdelen van de CX!

In Duitsland alleen zijn er naar zijn zeggen nog 25000 op de weg. Hij had net een nieuw huis met kantoor gebouwd. De twee garage- boxen die vol met delen en motoren zaten, worden allen hier naartoe verhuist. Eén garage box stond vol met gesloopte motoren
(geschlachte in het Duits) en daar lagen alle delen gebruikt te koop. De andere box lag vol met nieuwe delen, die hij van overal vandaan liet komen: Japan, Korea en uit China veel imitatiedelen.
Het afhalen was normaliter niet de bedoeling, hij wil eigenlijk alleen via post leveren.
(
Houd ook rekening met de openingstijden: van 10.00 tot 12.00 uur en van 14.30 tot 17.00 uur. Om 12.00 uur stond zijn vrouw er met Duitse punctualiteit om hem op te halen.)

(Overigens: i
k heb nog een aantal catalogussen meegekregen, als iemand interesse heeft , stuur ik die wel op.)

Om ongeveer 17:00 uur na 850 km rijden weer thuis. De motor weer in elkaar gezet met de nieuw gewikkelde dynamo, kettigspanners, waterpompseal, nieuwe choke en koppelingskabel, en de gehele voorremklauwen gereviseerd met nieuwe zuigers, dichtset en remblokken.

Die nieuwe koppelingskabel: dat scheelt veel. Het lijkt wel of een oude kabel rekt of de buitenkabel inveert zodat de vrije slag zeer krap is. Met de nieuwe kabel in elk geval veel meer vrije slag op de koppeling.

Ook de nieuwe voorremmmen pakken twee keer zo hard als eerst, de oude blokken waren nog niet versleten, maar waarschijnlijk door ouderdom zo verhard, dat de remwerking daardoor terugloopt. (Kan Rembrandt ook weer rustig slapen, die vond slechtere voorremmen onverantwoord).

En natuurlijk, niet te vergeten, veel stroom nu, je ziet aan het licht (laadspanning 14,8 V) dat er meer power is.

Het blok nog even opnieuw in de verf en weer gemonteerd. Hij loopt weer als een zonnetje. We zijn intussen alweer naar de Nijmeegse vierdaagse gereden!

Groeten , Theo van Uden.

Tip van redactie: wij kwamen deze link tegen:
http://www.sevior.nl/
IndexProdukten.html

De link naar de firma Vogel kan je vinden op de linkpagina


:: print deze pagina