CX 650 caféracer: het past echt
Het idee voor het bouwen van een caféracer is ontstaan, toen ik een motor wilde hebben om mee te kunnen rijden in de Zomeravondcompetitie. Er lag nog een frame op zolder van een CX 500 uit 1978 en toen ik een loop/sloop CX650E kon kopen, was de keuze snel gemaakt. Een 500cc caféracer met een zeseneenhalf blok. Het loopt niet half zo hard als een Fireblade, maar je hebt wel meer bekijks.

Om een lang verhaal kort te maken: een 650 blok past in een 500-frame! Met enkele aanpassingen overigens. Het achterste carterdeksel van de 500 heeft -op het allerhoogste punt na - dezelfde ophanging als een 650. Die schuif je dus zo in het frame. Ook de cardanas past als gegoten. NB: wel het blokkeerboutje monteren.

Overigens moet de achtervork van een 500 wel worden versterkt, want die is veel te slap. Zelfs al voor een 500. Bij Star Twin in Loenen hebben ze zo'n 'superbikebeugel' onderaan de vork gelast. Staat mooi stoer.

Geef je maat - die zo mooi kan lassen - eens een goede sigaar, want het subframe van de 500 moet wel drastisch worden aangepast om het blok van de 650 te kunnen herbergen. Dit blok is namelijk een fractie breder en iets hoger dan een 500. Het subframe moet bovenaan worden doorgezaagd en ook de onderste bevestigingspunten moet opnieuw worden verlengd en gelast. Bovenaan kun je er het best een mooie holle pijp in lassen. Dat maakt de zaak meteen wat steviger. Om het blok wat meer '500-uitstraling' te geven heb ik de kleppendeksels van een oude 500 gemonteerd.

Om de zaak compleet te krijgen, moeten ook de carburateurs worden aangepast. De carburateurs van een 500 staan recht achter de cilinderkoppen, die van een 650 staan schuin naar de cilinderkoppen gericht. Die passen niet omdat nu de centrale framebuis in de weg zit. Omdat de doorlaat bij de vlotternaalden kleiner is, heb ik zelf minder goede ervaringen met 500-carburateurs op een 650. Het ombouwen van de 650-carburateurs op de grondplaten van een 500 is goed te doen, maar kost je wel een weekend. Want ook al lijkt het op elkaar..

Op dit moment heb ik er Mikuni-carburateurs van een Suzuki GSX-R ingebouwd. Kost een hoop werk, maar deze flatslides werken erg goed. De afstelling is nog niet 100%, maar de lol wel. Trouwens, een pasklare set Mikuni's weegt een kilo minder dan de originele Keihins. De 2-in-1 uitlaat is van Star Twin.

De CX 500 heeft achter een trommelrem, maar de achtervork is breed genoeg om een wiel met remschijf te monteren. Ik heb er zelf een achterwiel van een 500 Turbo ingebouwd. Let op: de steekas van het moderne comstarwiel is dikker, dan die van het oude wiel. De steekas moet aan de linkerkant worden afgedraaid en ook in het cardanhuis moet de opening worden geruimd. De inbouw levert verder geen probleem op, vanwege het feit dat met de cardan het wiel altijd op de juiste plaats zit. Je hoeft de zaak dus niet opnieuw uit te lijnen.

De remtang en remverankering van de 650 passen ook. Wel 'even' een bevestigingsoog (laten) lassen voor de remverankering.

De complete voorvork van een 650 (en dus ook die van een 500E) past zondermeer in het frame van een 500. Je hebt meteen een dikkere vork (37 i.p.v. 35 mm) en ook de betere remmen van de latere types. De stuuraanslag moet wel worden aangepast door deze met M4-boutjes te verhogen.

De bedrading van een 650 past uiteraard, maar de draadboom moet wel flink worden ingekort. Ik kan de overtollige lengte kwijt in mijn Rickmankuip, maar als je het orginele stuurkuipje van een 500 wilt handhaven, dan heb je aardig wat werk te doen. Verder zijn de voetsteunen vervangen door aluminium schetsplaten met mooie aluminium voetsteunen van een Ducati.

Omdat de originele vering van een CX absoluut ontoereikend is om over het circuit de denderen, heb ik de voor- en achtervering vervangen door spullen van Technoflex. Duur spul, maar ik weet zeker dat ik nu de best sturende CX van Nederland heb. De bandensoort die ik nu gebruik is de Avon Super Venom. Zeer aanbevelenswaardige banden om fietsen uit de jaren zeventig en tachting scherper te laten sturen. Er is zonder twijfel nog verbetering mogelijk in het stuurgedrag van de caféracer. Wel met de aantekening, dat het -hoewel aangepast - altijd 30 jaar techniek blijft. Een Fireblade of een R1 binnendoor passeren, blijft hoe dan ook een utopie.

Mijn caféracer is nog lang niet klaar. De wensen voor de directe toekomst zijn in ieder geval nog:

  • voor en achter 17-inch spaakwielen met bredere velgen (2,75 inch voor en 4 inch achter), zodat de banden kunnen groeien naar moderne maten;
  • die mooie voorvork van een Honda CB 1000 Big One (met uitvalnaaf zoals bij de RC 30) en;
  • die prachtige 'oude' vierzuiger remklauwen van Nissin. Ze zitten op de Suzuki RF 900-types en op de Bandit 1200.

Dus: wie heeft er nog wat in zijn schuur liggen voor een redelijke prijs?

Verder moeten het frame, tank en de zijkapjes nog in de lak worden gezet. Daarbij wil ik zoveel mogelijk aansluiten bij de kleurstellingen van de oorspronkelijke CX-en. De transfers voor op de tank zullen nog een probleem worden, die moet ik apart laten maken bij een speciaalzaak voor stickers.

Er zijn natuurlijk nog meer - veelal kleine - dingen veranderd, maar dan zou deze lijst nog veel langer worden. Bovendien is het leuker om het zelf te ontdekken als je mijn caféracer een keer ergens ziet staan.

Emile Verstege,

Amsterdam