Model:
GL 650
Bouwjaar: 1983 Bijzonderheden:
Amerikaanse uitvoering,
34.000 km

Eigenaar:
Martin
Emailadres:
martin@honda
cx500.com

Het is een kale Amerikaanse GL uit 1983 met een windschermpje erop. Onder de buddy zit nog woestijnzand en -stof, hij komt uit South-Dakota. Ik heb er een alarm op gezet (Velleman, Euro 100). Verder is hij vrijwel origineel.
Met de distributie en de waterpomp zijn problemen, beide zijn twee keer defect geweest in de 14 dkm die ik ermee gereden heb (ik kreeg 'm met 20, is nu dus 34). Ik repareer nu alles zelf, want ik vertrouw dealers niet meer zo en bovendien is het leuk en vrij simpel met het juiste handboek (J. Churchill).
Met dit stuur is het rijden boven de 100 een beetje een
krachttoer vanwege de wind, ondanks het scherm. De GL voelt en stuurt zwaarder dan andere motoren uit deze klasse (bijv. NTV, Nighthawk) door het hoge zwaartepunt. Voor lange snelle bochten moet je ook niet op de Wing zitten: hij kan dan flink gaan schudden. Daar staat tegenover dat hij beter
"onderin" trekt en daar profiteer ik dagelijks van in de spits.
De Silver
Wing heeft in 1983 een Duitse (!) vergelijkingstest van de BMW R 80 RT gewonnen, zie http://www.cx500c.de/cx_artikel/1983_03_motorradreisen.htm

Ik weet niet of de Wing werkelijk zo goed is of dat de Duitse motorjournalisten het gewoon zat waren om decennia lang tegen dezelfde BMW's aan te moeten kijken terwijl Japan voortdurend innoveerde. Laten we het op het eerste houden; de Wing is in ieder geval sneller!