22 september 2002 Eerste rit overtreft verwachting

Op zondag 22 september 2002 vond de eerste fysieke bijeenkomst van de Honda CX V-club plaats. Ondanks de slechte weersvoorspellingen was deze dag een groot succes. De hartelijke reacties geven genoeg energie om het volgend jaar weer te organiseren.

::
De voorbereidingen
Onze rode draad bij alles: gewoon doen! Zo is het ook met deze bijeenkomst gegaan. Geinspireerd door de bijeenkomsten in Duitsland en de duidelijke behoefte bij de bezoekers onze site hebben we het plan opgevat en een datum geprikt. Als je die datum vervolgens aan iedereen vertelt kun je er niet meer onderuit. Maar, als we iets doen willen het wel goed doen. Ik begon 'm in augustus daarom ook wel een beetje te knijpen. Hoe organiseer je eigenlijk zoiets en hebben we nog wel genoeg tijd? De oplossing is eenvoudig: zoek iemand met ervaring. Daarom Gert Hamoen in mijn woonplaats Linschoten gebeld. Hij organiseert al jaren bijeenkomsten en ritten voor de Harley-vrienden uit Linschoten. Gert reageerde heel enthousiast.
Na een avondje praten en video's bekijken had ik een routebeschrijving, een lokatie om te starten en een hele lijst met tips. Daarna was alles eigenlijk 'appeltje eitje'. De zondag van te voren bij stralend weer (en heel veel fietsers) nog proef gereden met Johan en Winny en wat aanpassingen aan de route gemaakt.

::
Zaterdag 21 september
Zaterdag stond in het teken van Duitsland en België. Ik had al veelvuldig mailverkeer gehad met Antje Christopeit. Ik kende haar van de bijeenkomst in Vechta (D) waar zij een opvallende CX in legeruitvoering liet zien, met een nog opvallender 21 liter tank. Zij was zo aardig om de komst van 10 11 Duitsers en een Belg te coördineren.
Het grootste deel van deze groep kwam zaterdag om 14.00 uur aan in Linschoten. De laatste vier kwamen om half vijf aan. Na een gezellige middag bij mij in de tuin zijn we gezamenlijk naar een klein hotel in Polsbroekerdam gereden. Dit hotel was eigenlijk gesloten, maar ze kregen gewoon een sleutel van de voordeur mee. De plaatselijk Chinees in Oudewater heeft ons 's avonds van eten voorzien en daarna hebben we nog gezellig wat gedronken in een hotel. Overigens ging de rit naar het hotel daarna per taxi, mocht je je zorgen maken over de veiligheid van de Duitse CX-en.

:: Zondag 22 september
D-Day, zouden er we genoeg mensen op komen dagen? De weersvoorspellingen gaven tenslotte aan dat het die dag zou gaan regenen en dat kan veel motorrijders de lust ontnemen. In Linschoten was het echter nog stralend weer. Om halfelf werd ik nog geïnterviewd door de Lokale radio. Die hadden na een bericht in de plaatselijke huis-aan-huis krant lucht kregen van het evenement en wilden er meer van weten. Daarna, om half twaalf, maar eens naar café de Vaart getogen. Tot mijn verrassing stonden daar al zo'n twaalf CX -en in de zon te glimmen. In de anderhalf uur daarna groeide dit aantal tot dik 60 motoren, waarvan de meeste toch wel van het door ons zo geliefde type behoorde. In totaal hebben zo'n 62 mensen op de dag ingeschreven, maar we vermoeden dat niet iedereen de lijst getekend heeft.



Ook erg leuk was het om eens de gezichten te zien bij als die mensen waar we toch regelmatig via mail iets van horen. Blij waren we niet alleen met het aantal, maar ook met de bijzondere modellen die te zien waren: de politie trike, de CX op gas en ook de CX met aanhanger. Verder van alles van helemaal origineel tot rat-bike. Helaas kon Udo met zijn streetfighter (zie showroom) niet komen omdat hij onderweg pech kreeg met zijn auto. Auto? Ja, Udo is zo zuinig op zijn motor dat dat ding op een aanhanger vervoerd wordt.

Vanwege het grote aantal zijn we in twee groepen gaan rijden. Ik reed voorop in de eerste groep. Best wel een aparte ervaring. Als je naar voren kijkt ben je gewoon een rit aan het maken. Als je in je spiegel kijkt zie je een indrukwekkende sliert motoren achter je rijd. Via Woerden, Nieuwerbrug, Driebruggen, Oudewater, Polsbroekerdam, Schoonhoven zijn we naar Vlist gereden. Het weer was over het algemeen redelijk, alleen op de dijk bij Schoonhoven kregen we verschrikkelijke hagelbui over ons heen. Binnen een paar tellen stroomde er een waterval langs de binnenkant van mijn motorpak naar plaatsen waar dat erg onaangenaam voelt. Gelukkig scheen daarna weer de zon en was het rustpunt gauw in zicht. Cafe de Vlist was voorbereid op onze komst en kon de drukte goed aan. Hooguit de parkeergelegenheid bij had wat ruimer gekund. Een andere tip voor de volgende keer (met dank aan Roland): het is handig als je even op de hoek van een afslag wacht als degene achter je achterblijft, bijvoorbeeld om een regenpak aan te trekken. Als iedereen zich aan deze regel houdt blijft de groep altijd bij elkaar. Gelukkig zijn we niet echt mensen kwijt geraakt.

Na Vlist zijn we, opnieuw via Oudewater, terug naar Linschoten gereden. Hier hebben we nog wat na staan praten en kwam vrij snel daarna ook de tweede groep aan.
De reacties die Frans en ik kregen waren allemaal hel positief. Dit terwijl ik zelf nog wel wat verbeterpunten had. Zo zou ik de volgende keer de rust wel wat eerder in de rit willen inbouwen.

:: Maandag 23 september
Maandag liep mijn e-mail vast vanwege een teveel aan aardige mailtjes en foto's. Hartverwarmend. Je kunt je niet voorstellen hoe goed gevoel is dat je krijgt van zoveel lovend mailtjes. Je zou er bijna van naast je frame gaan rijden.
Frans en ik constateerden bovendien dat we op de foto's een hoop motoren zagen die we live niet gezien hebben. Kennelijk was de zondag voor ons in een soort roes voorbijgegaan. Die roes duurde bij mij nog een hele week en heeft er zelfs voor gezorgd dat ik naast mijn CX500-A ook nog een Custom heb gekocht. Ik ben dus bij deze officieel CX-gek.

:: Hoe verder?
De eerste rit is een succes en we gaan nadenken over de volgende. Er zijn wat vage plannen over een internationale bijeenkomst in 2004. Eigenlijk was deze bijeenkomst als internationaal met Belgen, maar ook met CX -ers uit Duisland. Voor hen een kort stukje in het Duits. (Ze moeten zelf erg lachen om mijn Duits geschrijf, maar waarderen mijn pogingen zeer.)


Besuch aus Deutschland

Es war eine große überaschung für uns das sich eine Gruppe von Zehn (Antje, Marnikx, Ludger, Elke, Ulrich (Ulli),Günter (2x), Reinhard, Johannes und Ulrike) aus Deutschland gemeldet hatte für unseren Treff. In Deutschland gibt es schon lange CX clubs und das schönste Treffen ist wohl das in Vechta. Wir waren deshalb sehr stolz das die Deutschen unser erstes Treffen mitmachen möchten. Antje Christopeit war so lieb und hat alle zusammen gebracht und die übernachtung fur allen gebucht. Samstag is die gruppe, zusammen mit Luc aus Belgien, angekommen in Linschoten. Wir haben zusammen gegessen in Oudewater und haben noch etwas getrunken. Das was alles sehr gemutlich. Ich habe gehört dat es auch im Hotel erst spät ruhig war. Am Sonntag waren alle wieder dabei und haben denn Tour mitgemacht. Um ungefähr fünf uhr sind alle gemeisahm wieder nach Hause gefahren. Unterwegs war zwar slechtes wetter, aber alle sind gut nach Hause gekommen. Günter Meching hat von allen Teilnehmer denn größten abstand zum startpunkt gefahren: 365 km (eigene Aufgabe) von Münster nach Linschoten. Er verdient ein T-shirt. Die sind zwar noch nicht fertig aber wenn er mir seind adresse und größe mailt, bekommt er es so schnelle wie möglich. Ach Udo wollte uns noch besuchen am Sonntag mit seinem CX Streetfighter. ER hat 3 Stunden Motorrad gewaschen,poliert undin den

Autoanhänger verladen Auf der Autobahn 45 bei Olpe ist aber der Motor vom Auto kaputtgegangen. Udo konnte deshalb leider nicht dabei sein.

Liebe Deutsche freunde, vielen dank das ihr uns besucht habt und dar ihr uns eure Guellepumpen gezeigt habt. Ich hoffe wir sehen uns wieder in Vechta nächstes Jahr.








Volgend jaar willen we in ieder geval weer een Nederlandse bijeenkomst organiseren. Wat mijn betreft weer vanuit Linschoten. Voor mij is het hierdoor wat gemakkelijker te organiseren, het ligt redelijk centraal in Nederland, er is voldoende ruimte om de motoren bij de startplaats kwijt te kunnen en de omgeving leent zich voor mooie tochten. Misschien dat onze Belgische vrienden al daarvoor iets hebben georganiseerd, zoals ze op het prikbord aangeven. Ik ben benieuwd.

Coen Berends

:: Bekijk de foto's!
:: Print deze pagina