De revisie van de GL 500 Silverwing Interstate

Hoe het allemaal begon, weet ik nog als de dag van gisteren. Na de winterstop! Ik ben samen met een vriend een tochtje gaan rijden, het was mooi en lekker weer. Op een gegeven ogenblik begon het motorblok wat te ratelen, ik dacht direct aan de nokkenaskettingspanner (ik had dit namelijk met mijn eerste CX 500 ook al twee keer meegemaakt). Dit is een handmatig verstelbare spanner, die bij de oudere modellen knapt. Dit probleem is bij de nieuwere modellen opgelost door het plaatsen van een automatische spanner.

Ik dacht dus, dat ik wist wat mij te doen stond, jawel, het blok uit elkaar halen en de kettingspanner vervangen. Met het CX/GL handboek erbij gaat het bijna als vanzelf. Toen ik het blok voor de helft gedemonteerd had en bij de kettingspanner kon komen, bleek dat deze nog als nieuw was. Helaas, dat was het probleem dus niet, maar wat kon het dan wel zijn? Ik heb alles nagekeken en het blok met nieuwe pakkingen en keerringen weer in elkaar gezet. Na een proefritje bleek dat het ratelende geluid nog steeds te horen was. Dat viel natuurlijk erg tegen!

Ik ben naar een GL kenner gereden in de hoop dat hij mij kon vertellen wat voor geluid het was. Hij hoopte voor mij dat het een kromme klepstoter zou zijn, maar in het ergste geval zou het big-end lager kapot kunnen zijn.

Dus je raadt het al, het motorblok moest weer uit elkaar. Eerst de klepdeksels maar verwijderen en verder onderzoeken, maar de klepstoters bleken er nog prima uit te zien. Dan maar weer verder demonteren. Het is toch wel leuk werk als je het zelf allemaal wat kan doen. Maar ook erg spannend. Wat kom ik tegen, weet ik straks weer hoe het allemaal zit, enz.

Na het verwijderen van de koppeling en de versnellingsbak kwam ik bij de krukas aan. Hier moest ik de drijfstangen loshalen en ja hoor, daar kwam mij een half big-end lager tegemoet. Ik heb enorm veel geluk gehad dat er verder geen schade aan het blok was. In het boek staat namelijk dat, als het big-end lager stuk is, de drijfstang door het carter kan slaan. En dan ben je verder van huis.

Ik heb de drijfstangen en de krukas meegenomen naar een motorzaak. Zij hebben gemeten en het bleek dat er overmaatse big-end lagerschalen in moesten. Toen kon ik beginnen met het in elkaar zetten van het motorblok. Ik heb geen onderdeeltje over gehouden, dus dat is een goed teken.

Na een voorzichtig proefritje blijkt alles weer te draaien als een zonnetje.

Inmiddels heb ik alweer zo'n 450 kilometer probleemloos gereden. Het is een lust om op deze motor te rijden.

Koert Huizenga

k.huizenga@chello.nl
http://koert.tk

(Klik voor vergroting):