Spaakwielen op een CX? Niet iedereen is even gecharmeerd van de standaard Comstarwielen van de CX. Zeker bij degenen die zijn motor graag in retrostijl houdt zijn deze aluminiumvelgen vaak een doorn in het oog. De firma AME in Duitsland levert kant en klare ombouwsets om van Comstarvelgen mooie klassiek ogende spaakvelgen te maken. Hieronder hun aanprijzing (wel in Duits): Daaronder lees je het verhaal van Ron, die het anders heeft opgelost. Das Non-Plus Ultra für CX-Freaks. Umbausätze auf Speichenräder. Damit wird die 'alte Gülle-pumpe' zu einem Edel-Bike im klassischen Stil. Die Umbausätze sind geeignet für Honda-Verbund-räder und enthalten Speichen, Speichenringe zum Aufschrauben auf die Original-Nabe, Montage-material und Stahlflegen 40-Loch alles voll verchromt. Größe hinten 3.00-16 16-Zoll Felge, vorne 1,85-19 19-Zoll Felge. Die Lieferung erfolgt als Umbausatz, nicht montiert, d.h. den Umbau sowie das Einspeichen können Sie selbst übernehmen oder einem Fachmann Ihrer Wahl überlassen. Mit der Lieferung erhalten Sie ein vom TÜV des Herstellers abgestempeltes Unbedenklichkeitsgutachten womit die TÜV-Eintragung der Speichenfelgen möglich ist. Dazu benötigen wir Ihre komplette FGST.Nr. Unser bisheriger Katalogpreis für den kompletten Satz (vorne + hinten +TÜV-Gutachten): 750 Euro. Jetzt durch Sammelbestellung stark reduziert. Voor meer info: http://www.ame-chopper.de/ |
||||
Spaakwielen op een cx, het kan dus wél. Toegegeven, het is wat werk. In de eerste plaats moet je van tevoren weten wat voor velgen je wilt gaan gebruiken, dit in verband met de gatafstand van de te draaien ringen. Ikzelf heb gekozen voor 2 Trans-Alp achterwielvelgen, vooral vanwege de kleur maar ook omdat ik voor en achter dezelfde maat velg wilde hebben. Vandaar deze 17” goudkleurige jongens. Voor 100 ouderwetse guldens gekocht op de motorsloop van Guido Broux (B). Toch handig als je zo dicht bij de grens woont. Als je weet wat je wil kan de pret beginnen. Verwijder de originele comstar-velgen, de oud-ijzerboer zal je dankbaar zijn. Je zult merken aan de bouten die hiervoor gebruikt worden dat meneer Honda dat nooit zo bedoeld heeft, maar een slijptol doet wonderen. Daarna komt het belangrijkste verhaal, het draaien van de ringen. Laat dit doen door iemand met verstand van zaken. Ik heb ook dit uitbesteed, mijn geluk was dat ik op dat moment in een metaalwerkplaats werkte en mijn baas bleek bereid de uitdaging aan te nemen. 5 mm dik RVS werd passend gedraaid en de plaats van de spaken werd berekend. Nogmaals, dit klinkt een stuk simpeler dat het klinkt. De volgende stap was het verzenden van velgen en nieuw opgebouwde naven naar Haan Wheels te Schijndel. Omdat ik voor off-road velgen heb gekozen konden er extra dikke cross-spaken worden gebruikt. Ook van RVS uiteraard. Twee weken later was ik fl.480 armer en kon het geheel van rubber worden voorzien. Natuurlijk de niet genoeg te prijzen BT45 van Bridgestone. Ondertussen rij ik hier al bijna 8 jaar mee rond en tot op heden is mij niets geks of vervelends opgevallen. Sterker nog, doordat ik heb gekozen voor een stevigere uitvoering dan strikt noodzakelijk heb ik zelfs nog nooit een spaak hoeven aan te spannen. Hou er trouwens rekening mee dat er kleine verschillen in de naven van de verschillende types kunnen zitten. Toen ik mijn CX-je van een CX500-E voorvork voorzien heb kwam ik er achter dat mijn gewone A-naaf toch wel zo’n 5mm smaller was. Maar ach, dáár heb je vulringen voor nietwaar? Groeten, Ron |
||||