CX 500 E ombouw naar streetfighter

Het zal jullie vast niet zijn ontgaan in de Showroom: de prachtige CX 500 E Streetfighter van Robert Aalbers.
Dat het heel wat uurtjes bloed, zweet en tranen heeft gekost kan je je voorstellen en tevens hieronder lezen. Echter, het resultaat mag er dan ook wezen!

In augustus 2001 kocht ik een CX 500 E uit '84, in een originele redelijke staat. Motorisch moest ik er wel 't een en ander aan doen, dit omdat de motor al 3 jaar stil stond in een vochtige schuur. Er was in al die jaren niet meer naar omgekeken en er was ook geen voorzorg getroffen voor zo'n lange stalling.

Toen ontstond 't idee om er wat mee te gaan doen omdat ik 't blok toch onder handen moest nemen. Zo begon ik het blok te poetsen en alles te polijsten wat van aluminium was en heb ik wat ik tegen kwam en kapot was meteen vervangen (rubbers en O-ringen etc.).

Zo heb ik 2 weken over 't blok gedaan, dat er dan ook super uit zag, maar nog niet goed liep. Probleem was voor latere zorg, want de uitlaten waren doorgerot, dus 't blok moest toch opnieuw afgesteld worden als ik alles klaar had.

Op een sloop zag ik een voorspatbord van een Yamaha R1 liggen, waar ik 3 avonden mee aan 't stoeien ben geweest om 't passend te krijgen tussen de vorkpoten. Voorvork was ook wel erg slap, dus 2 bussen gedraaid voor een stugger resultaat. Toen ontstond 't idee om er een streetfighter van te maken, hoe of wat 't moest worden wist ik totaal niet, maar dat was 't leuke van het project!

Crossstuur gekocht: nu bleek van de originele bekabeling en kabels niets meer te passen! @#$%^&&**. ..Zo viel ik van het ene probleem in het ander, en dat alleen al met de voorkant, dus ik heb mezelf wel effe gekrabt waar ik geen jeuk had. Zo ontstond 't idee om een nieuwe cockpit te maken van aluminium met kleine tellers en lampjes. Tellers bij Louis besteld en aan de hand van deze 3 rondjes een klein cockpitje gemaakt. Alles deed het, (apetrots) dus nu verder denken!

Voor mijn nieuwe buurman, die een uitlaatbedrijf voor motoren heeft, heb ik een voorbeeld gemaakt van wat ik een mooi systeem vond en het 'm voorgelegd.
Hij heeft dit gemaakt (ontzettend mooi handwerk) en gemonteerd. Meteen de motor op de vermogensbank voor de goede afstelling, zodat ik 2 vliegen in 1 klap kon slaan. Nu liep de motor perfect, met een onwijs diepe roffel uit de uitlaten.

Nou moest ik gaan bedenken wat voor een bodywork er op zou komen: wat het uiterlijk van de bike zou bepalen. Ik wou een motor hebben wat nergens mee te vergelijken viel en dus zo eigen als maar kon.

Via via kwam ik een schade-Aprillia RS125 tegen met een nog goede achterkant. Dit vond ik 'one of a kind' genoeg en dus meegenomen.

Thuis aan het zagen, vijlen, raspen, etc. gegaan en zo in 3,5 week de kont van mijn bike pas gemaakt. Nu begon het erop te lijken, hier en daar nog wat kleine dingentjes aanpassen en passend maken (denk aan remreservoir, achter frame van de Aprillia op 't afgezaagde, verminkte frame van de Honda lassen en uitlijnen met een smetkoordje, remlichtverklikker, etc.) en de achterbody erop zetten. Dit paste allemaal en alles deed het, dus kon ik met schuren beginnen (wat een takke werk). Maar ja, ' t werd alleen maar beter. Alles naar de spuiter gebracht en maar wachten. Hier en daar nog wat afwerken en na een week kon ik MIJN bike in elkaar gaan zetten.Toen was het moment daar dat alles klaar was en deed, dus klaar gaan maken voor een eerste proefrit op dit exemplaar.

Apetrots heb ik nu al weer 3732 km gereden en staat hij nu in mijn woonkamer, lekker warm en nog met de kerstverlichting erin, denkend aan het voorjaar..

Groeten Robert.


NB.

Intussen is deze motor van eigenaar verwisseld, de nieuwe trotse eigenaar is (ook weer een Robbert) Robbert Brekelmans uit Eindhoven

Robbert@lichtreclame.com



:: print deze pagina