25 februari 2003 Hoe CX-vriendelijk is de Utrechts Motorbeurs?

Op vrijdag 21 februari 2003 bezochten Henk, René, Ron en ondergetekende de Utrechtse Motorbeurs. Heb je daar als eigenaar van een bejaarde tweepitter eigenlijk wel iets te zoeken? Een verslag.

Motorbeurzen, zoals de Motor RAI associeer ik met glimmend, prestigieus en duur. De nieuwste modellen waarvoor bedragen neergeteld moeten worden waarvoor je eigenlijk een hypotheek moet aanvragen. De Utrechts Motorbeurs heeft wat een vriendelijker en meer op 'koopjes' gericht karakter.

Via het prikbord van deze site had ik met Henk en René afgesproken om elkaar ter plaatse te ontmoeten. René en ik kwamen om vier uur aan, Henk was er al wat langer en was ook Ron tegengekomen. Ron heeft ons maar kort vergezeld, aangezien hij al sinds 11.00 uur rond liep op de beurs. Dit deed al deed vermoeden dat er genoeg te zien was.

We kwamen al snel terecht bij de stand van de CX Turbo club. We werden daar warm onthaald en als snel waren we diep in gesprek. Ik ben er nu achter hoe de turbo eigenlijk 'gewoon' aan een normaal CX blok geplakt zit. De aanvankelijke problemen met het turboblok blijken mee te vallen. Belangrijke tip voor een lange levensduur is om de motor nog even stationair te laten draaien voordat je hem wegzet. Net als bij de gewone CX is de dynamo en de nokkenaskettingspanner het belangrijkste euvel. Overigens werd mij verteld op te passen bij het kiezen van het bedrijf dat je dynamo opnieuw wikkelt. Sommige wikkelaars gooien de dynamo in het vuur om de oude wikkelingen te verwijderen, bij die van de CX mag dit absoluut niet. René kon zich niet bedwingen en moest even op de foto terwijl hij op de Turbo zit.

Marco Becker (zie het artikel 'Blok weer als nieuw' op deze site) hebben we ook uitgebreid gesproken bij de stand van de Silverwing club. Marco heeft een indrukwekkende hoeveelheid kennis en ervaring met het V-twin blok dat onder de CX en de GL hangt. Marco zit op de rand tussen hobby en werk wat het opknappen van blokken betreft. Hij kan allerlei klussen voor je doen, tot gehele revisie aan toe. Dit voor een heel schappelijk uurbedrag. Ook kan hij onderdelen voor je bestellen. Marco heeft mij nog wat technische verslagen voor deze site beloofd. Ook heeft hij iets handigs bedacht voor het loshalen van de dynamorotor. Ik krijg dit van hem waarna het aan CX clubleden in bruikleen kan worden gegeven. Ik sluit niet uit dat we nog eens iets samen met de Silverwing club gaan doen.

Het was leuk om bij de stand van de Politievoertuigen Club Monique te ontmoeten. Zij was vorige jaar bij onze toerrit vanuit Linschoten met haar CX servicetrike. Ze was al door veel CX' ers aangesproken die haar herkenden.

Verder natuurlijk veel glimmends op de beurs. Wat dacht je van een Goldwing, speciale beursaanbieding voor maar 18.000 eurootjes ? Of een Harley van 25.000 met het bordje 'verkocht' erop? Ik heb twee CX 'en gezien. Een CX650 E voor 1200 euro in matige staat en een gewone CX500 voor 975. Deze laatste was in zodanige toestand dat -ie op marktplaats niet meer dan 250 op zou brengen. Verder heel veel kleding, accessoires en leuke graaibakken.


Overigens staat Henk niet op de foto, hij heeft ze gemaakt. Waarvoor dank!

Coen


:: Print deze pagina