18 januari 2004 Workshop Almere Zoals waarschijnlijk de meesten van jullie weten vond op 18 januari 2004, als 'winteractiviteit', voor het eerst in de geschiedenis van onze club een workshop techniek plaats. Het onderwerp was denk ik voor veel van ons erg interessant: het electrische systeem van motoren en de verschillende manieren om de ontsteking tot stand te brengen. Ondanks de toch niet al te hoge buitentemperatuur zagen we (mijn oudste dochter en ik) bij aankomst aardig wat cx-en geparkeerd voor het gebouw van motorvereniging Almere, de thuishaven van onze 'leraar' die middag, Idsart Attema. Ik was nieuwsgierig naar de mensen die ik er zou ontmoeten; met een aantal had ik via de website of de chatavonden al eens op één of andere manier contact gehad en het gezicht dat er dan bij blijkt te horen is vaak verassend. Na een kop koffie om op te warmen hield Coen een korte inleiding waarin hij ons (natuurlijk) welkom heette. Hij legde ons verder voor dat de club langzaamaan toch naar één of andere rechtsvorm toe moet. Afgezien van allerlei risico's van aansprakelijkheid bij toertochten en dergelijke is het (denk ik zelf) niet redelijk om de lasten van de club en de bijbehorende kosten nog veel langer bij een paar mensen neer te leggen, maar dat terzijde. Het eerste deel van de middag hield Idsart een soort inleiding met daarin een stukje geschiedenis van de dynamo, het laadsysteem en de verschillende manieren van gelijkrichten. Nooit geweten dat een dynamo vroeger was voorzien van een mechanisch schakelmechanisme om te zorgen dat de polen aan dezelfde kant bleven! Gelukkig hebben wij de halfgeleiders. Na een korte pauze, die ik gebruikte om buiten even een blik te werpen op de andere cx-en, werden achtereenvolgens de werking van de traditionele ontsteking met contactpuntjes, de CDI ontsteking en de transistorontsteking uitgelegd. Als derde en laatste onderdeel gingen we naar de werkplaats voor een demonstratie met de cx van Idsart aan de osciloscoop. Wat mij betreft was dit een middag die vooral het begrip van wat er zich in het hele elecrische circuit (en vooral de ontsteking) afspeelt behoorlijk heeft vergroot. Ik heb onlangs mijn eigen CXE compleet gestript en van de meeste electronische onderdelen die toen met een vraagteken boven mijn hoofd door mijn handen gingen heb ik nu een 'aha, ik weet wat jij doet' gevoel. Dank voor de prima organisatie door Floris Bongaerts, de gastvrijheid van motorclub Almere en de onderhoudende uitleg door Idsart Attema!! Ik denk dat we allemaal uitkijken naar de volgende workshop! Jacob Vlijm Reacties: .."ik was er voor het eerst en heb nog nooit zo'n keurige groep motorrijders bij elkaar gezien :-) ---------------- .."Ik ben gisteren 18-1-2004 met de motor, bij de overigens gesláágde 'sleutel-dag' in Almere geweest! Één van mijn vaak gebruikte slogans die ik al vanaf 1975 (het jaar dat ik met motorrijden begon) is: "De soort/type/merk/nieuw-oud/duur-goedkoop, dát maakt allemaal niet uit, het gaat om de BELEVING: HET GEVOEL MOTORRIJDEN!!!" Rinus ------------------- .."Ik stuur je wat foto.s van de sleutelmiddag in Almere. Theo ------------------- .."Tja, het was weer top. Goed georganiseerd door Idsart en Floris. Idsart heeft wel een goed soort onderkoelde humor en verstand van zaken. Hij legt goed uit, alhoewel ik moet zeggen dat ik af en toe moest afhaken. Weer was ook goed zodat het ook op de motor prima te doen was. Enig minpuntje was toch dat het clubgebouw ook voor leden van de MC Almere open was. Ze waren kennelijk niet allemaal op de hoogte, dit veroorzaakte op enig moment wat rumoer en gemor. Dit was weer storend bij het verhaal van Idsart. Is een verbeterpunt." Coen ------------------- De workshop, heb het met heelveel plezier gedaan. Hoop dat er een paar mensen wijzer zijn geworden wat betreft de stroompjes en spanningen in een cx. Idsart Attema
|
|||||