9 januari 2005 ..Gewoon, door de schoorsteen. In augustus 2004 kwam ik SJK op mijn CX. Via de site waren er al een aantal mensen op de hoogte van het feit dat mijn motor niet altijd deed wat er van hem verwacht werd. In dat bewuste weekend werd 'ie aan een nader onderzoek onderworpen. Via de site werd er daarna vaker over de motor gesproken. Door omstandigheden was ik bang dat ik moest stoppen met rijden. Ik heb niet de kennis en vaardigheden in huis om de motor te repareren en niet de financieen om het te laten doen. Ray plaatste een oproep of er iemand bij mij in de buurt woont die me even kon helpen. Marcel (Mast) reageerde dat hij wel in de gelegenheid was. In oktober ben ik een dag bij hem geweest. Hij spoorde de oorzaak van het slechte starten op. Het bleek dat de extra accu, geplaatst i.v.m. slecht starten, voor sluiting zorgde. Die werd dus losgekoppeld, bougies vervangen, kabels doorgemeten en schoongemaakt en starten maar! De remmen liepen niet soepel. Het bleek dat de remcupjes niet goed waren en de blokjes erg vies. De remmen zijn uit elkaar genomen, schoongemaakt en weer geplaatst. Kostte erg veel moeite, de boel zat muurvast. Marcel stelde tevens vast dat er nog heel veel aan moest gebeuren. Ik liet de moed bijna zakken. Via de site is er actie ondernomen om aan ondedelen te komen voor mijn motor. Er werden beschikbaar gesteld: remklauwen, achtervelg met uitstekende band, balanspot, toerentellerkabel, buddyseat. Op 5 december kreeg ik een gedicht van 'Sinterklaas' dat deze onderdelen beschikbaar waren en later werd er een afspraak gemaakt om op 28 december, bij een vriend van Marcel in de (verwarmde) garage de boel te assembleren. De dag ervoor bleken de remmen (door 1 maand stilstaan) zo vast te zitten dat ik niet kon rijden. Mijn buurman stelde een aanhanger beschikbaar + de mankracht om de motor daarop te plaatsen. Zo kwam ik toch in Amersfoort. Daar hadden Ray en Marcel de beschikbaar gestelde remklauwen uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Deze werden vervangen. Vervolgens moesten er nieuwe remblokjes in. Ik bleek de verkeerde gekregen te hebben van mijn motorboer.... De oude werden dus weer geplaatst. De electrische installatie werd bekeken en schoongemaakt. De achterband werd verwisseld (zat bijna 1 mm profiel op...) Het binnenwerk van mijn achterwiel bleek ook heel slecht. In het gedoneerde wiel zat een goede, dus ook dat werd vervangen. De rechterdemper bleek van mijn balanspot afgebroken. De balanspot kan dus pas vervangen worden als ik ook nieuwe dempers heb. Dat moet nog een keer. Er is gekontroleerd waarom de richtingaanwijzers het niet goed deden en hier is een binnenwerk vervangen. Het contactslot blijkt ook aan vervanging toe te zijn. Ook dat is voor een andere keer. Kortom, er is tot laat in de avond hard gewerkt en de motor rijdt weer!!
Gea van Renselaar
Tot binnenkort SleutelPiet en TussenhaakjesPiet ( die het jammer vinden dat er geen chocoladehaakjes zijn...) Klik hier voor Sinterklaas' versie | Kijk hier voor de foto's! |
||||