|
9 januari 2005 ..Gewoon, door de schoorsteen.
In augustus 2004 kwam ik SJK op mijn CX. Via de site waren er al een aantal mensen op de hoogte van het feit dat mijn motor niet altijd deed wat er van hem verwacht werd. In dat bewuste weekend werd 'ie aan een nader onderzoek onderworpen. Via de site werd er daarna vaker over de motor gesproken. Door omstandigheden was ik bang dat ik moest stoppen met rijden.
Ik heb niet de kennis en vaardigheden in huis om de motor te repareren en niet de financieen om het te laten doen. Ray plaatste een oproep of er iemand bij mij in de buurt woont die me even kon helpen. Marcel (Mast) reageerde dat hij wel in de gelegenheid was. In oktober ben ik een dag bij hem geweest. Hij spoorde de oorzaak van het slechte starten op. Het bleek dat de extra accu, geplaatst i.v.m. slecht starten, voor sluiting zorgde. Die werd dus losgekoppeld, bougies vervangen, kabels doorgemeten en schoongemaakt en starten maar! De remmen liepen niet soepel. Het bleek dat de remcupjes niet goed waren en de blokjes erg vies. De remmen zijn uit elkaar genomen, schoongemaakt en weer geplaatst. Kostte erg veel moeite, de boel zat muurvast. Marcel stelde tevens vast dat er nog heel veel aan moest gebeuren. Ik liet de moed bijna zakken.
Via de site is er actie ondernomen om aan ondedelen te komen voor mijn motor. Er werden beschikbaar gesteld: remklauwen, achtervelg met uitstekende band, balanspot, toerentellerkabel, buddyseat. Op 5 december kreeg ik een gedicht van 'Sinterklaas' dat deze onderdelen beschikbaar waren en later werd er een afspraak gemaakt om op 28 december, bij een vriend van Marcel in de (verwarmde) garage de boel te assembleren. De dag ervoor bleken de remmen (door 1 maand stilstaan) zo vast te zitten dat ik niet kon rijden. Mijn buurman stelde een aanhanger beschikbaar + de mankracht om de motor daarop te plaatsen. Zo kwam ik toch in Amersfoort. Daar hadden Ray en Marcel de beschikbaar gestelde remklauwen uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Deze werden vervangen. Vervolgens moesten er nieuwe remblokjes in. Ik bleek de verkeerde gekregen te hebben van mijn motorboer.... De oude werden dus weer geplaatst. De electrische installatie werd bekeken en schoongemaakt. De achterband werd verwisseld (zat bijna 1 mm profiel op...) Het binnenwerk van mijn achterwiel bleek ook heel slecht. In het gedoneerde wiel zat een goede, dus ook dat werd vervangen. De rechterdemper bleek van mijn balanspot afgebroken. De balanspot kan dus pas vervangen worden als ik ook nieuwe dempers heb. Dat moet nog een keer. Er is gekontroleerd waarom de richtingaanwijzers het niet goed deden en hier is een binnenwerk vervangen. Het contactslot blijkt ook aan vervanging toe te zijn. Ook dat is voor een andere keer.
Kortom, er is tot laat in de avond hard gewerkt en de motor rijdt weer!!
Gea van Renselaar
Hieronder het gedicht:
- Lieve Gea,
De Sint was laatst in eS-Jee-Kaa
en ontmoette toen die lieve Gea
Al bekend van wat vragen op de site
bleek ze in het echt ook een prima meid
Helaas had ze de eerste ochtend een natte slaapzak
want het treffen kreeg een flinke bui op het dak
Echter, Boer Jan's droger werd ingezet
en zo had Gea snel weer een droog bed
De Sint heeft naast een Gouden ook een Technische Staf
en die stond van Gea's CX wel heel erg paf
Roestgaten, slechte remmen en een lekke balanspot
zelfs de hoeven van Americo zijn minder rot
En het ergste, daar van ging Technische Piet bijna op zijn plaat
een tweede accu, vlak boven de hete uitlaat!
Het slechte starten lag hieraan ten grondslag
en Sint kan niet geloven dat dat dan ook zomaar mag
Zo blijkt, de remedie is soms gevaarlijker dan de kuur
en bewijst dat goede raad soms leidt tot gevaar voor vuur
Gelukkig hebben CX-V-Clubbers het hart op de goede plek
en doken op de CX, Gea werd bijkans gek
Sint zag rond een CX nog nooit zoveel man
het leek wel een Tupperware Pan Europe-an!
De zorgen van Gea bleken dan ook voor niets
want weldra beschikte ze over een beter startende fiets
Helaas was de misere daarna nog niet helemaal voorbij
want Gea postte op de site: asjeblieft help mij!
Door problemen van helaas persoonlijke aard
had ze juist steun en troost van haar Japanse paard
En Sint kan dit beamen, ja er zelfs in meevoelen
want die gaat bij problemen ook altijd met zijn schimmel kroelen
Maakt daarna te paard in Spanje een flinke rit
en maakt zich zo vrij van alle shit
Sint stuurde toen de SleutelPiet op een woensdag
en die concludeerde dat er meer aan gebeuren mag
De TussenhaakjesPiet ging zich er ook mee bemoeien
om te kijken met welke riemen ze konden roeien
Zo werd er veel gebeld en gemailed
Nee, deze Pieten hebben zich niet verveeld
Zo vonden ze bij TussenhaakjesPiet een setje remklauwen en een toerentellerkabel
VoeterPiet regelde een balanspot en JokerPiet een achterband, 't is echt geen fabel
Een aantal leden werkten en doneerden zonder probleem
wie helpt nou niet een dame "in trouble" door de ellende heen
Ook een warme plek om te sleutelen door SleutelPiet en zelfs een buddyseat
Persoonlijk gedoneerd door de OpperPiet
En dan als klap op de vuurpijl, noem het maar niks
wordt dit alles voor jou gemonteerd op je eigen CX
Dit alles voor jou, in hoogst eigen persoon
de Pieten bellen je voor een afspraak , ja via de telefoon
Dus een beetje geduld zul je nog moeten praktizeren
Dan komen de Pieten alles een keer assembleren
Als laatste een spreuk uit je eigen hoed
lieve Gea, alles komt goed!
Tot binnenkort
SleutelPiet en TussenhaakjesPiet ( die het jammer vinden dat er geen choclade haakjes zijn...)
Tot binnenkort
SleutelPiet en TussenhaakjesPiet ( die het jammer vinden dat er geen
chocoladehaakjes zijn...)
Klik hier voor Sinterklaas' versie | Kijk hier voor de foto's!
:: Print deze pagina
|
|
|