De cardan van een GL650
door Marco Becker

Dit verhaal is tot stand gekomen doordat een medeclublid in de problemen zat. Zijn cardan was ernstig versleten en moest vervangen worden. Uit ervaring vertelde ik hem dat een gewone CX/GL500 cardan ook zou passen op zijn motorfiets. Toen dacht ik nog dat er maar twee hoofdtypes waren: de driebouts- en de vierboutsbevestiging. Naar nu blijkt is er ook nog een overgangsmodel. In dit verhaal probeer ik uiteen te zetten waar de verschillen zitten en daarnaast nog wat extra informatie te geven over het onderhoud. Dus heb jij een GL650-motorfiets, dan zijn er vier type cardanaandrijvingen mogelijk waarvan ik er hier drie beschrijf en wel die met de drieboutsaansluiting op de achterbrug. Helaas is dit verhaal dus niet bruikbaar voor het type met de vierboutsbevestiging.

Laten we beginnen met een foto waarop te zien is welke types er zijn. Nogmaals: ik heb het alleen over de cardantypes met de drieboutsbevestiging. Het type met de vier bouten wordt niet beschreven. Je kunt zien over welk type we het hebben door de achterbrug te volgen en te kijken met hoeveel bouten/moeren de cardan vastzit. Zijn het er drie, dan kun je gerust verder lezen. Zijn het er vier, dan mag je verder lezen.

[

Foto 1. De drie op een rij.

Links op de foto hebben we het gewone CX500 oer- of custommodel liggen. Dat is te zien aan de bevestiging voor de rechter achtervering. Deze steekt op de foto naar links uit. In het midden is een GL500/CX500E uitvoering te zien. Er zit geen rechter achterveerbevestiging op, omdat deze modellen een prolink achtervering hebben. Nu komt het, geheel rechts is een GL650 te zien. Zoek de verschillen maar eens met het GL500/CX500E type. Zo op het eerste gezicht niet te zien. Ik probeer aan de hand van de volgende foto's uit te leggen waar je op moet letten om te zien welk type jij hebt. Overigens is het CX500 model op alle GL500 modellen te zetten en dus ook op enkele GL650 modellen. Ja ja, ook is het CX500 model te plaatsen op de CX500E. Dus het oermodel kan nog heel vaak benut worden als donorfiets. Alleen jammer van de extra aansluiting voor de rechter achterveer. Die krijg je er gratis bij.

Welk type heb jij op je GL650?
We hebben het over het 3-boutstype. Deze is grofweg te verdelen in een dikke as-uitvoering en een dunne as-uitvoering. Op de volgende foto (foto 2) heb ik beide types liggen. Het grote verschil zit hem in de gebruikte as. De as van sommige GL650 types is dikker dan die van een CX500/GL500. Dit is eigenlijk het eerste probleem waar we tegenaan lopen.

Foto 2. Het 500-type en het 650-type. Let op het asgat!

Op het eerste gezicht zie je geen verschillen. Toch zijn ze er. Kijk maar eens naar het middengat waar de achteras doorheen moet. Links het 500-type met een asgat van 15mm en rechts het 650-type met een asgat van 17mm. De meeneemkrans is wel gelijk en hierin zit geen verschil. Toch is er nog een probleem. De rechter heeft een centreeraansluiting op de achterbrug, op de plek waar de drie bouten op de achterbrug vastgezet gaan worden. Ook hier blijkt een afwijking te zijn gemaakt door Honda. In de achterbrug van een GL650 (let op, niet bij alle GL650-modellen is dit het geval) is als het ware een passing gemaakt die in de aansluiting van de cardan valt. Bij de 500-types is er dus geen centrering, maar bij de GL650 weer wel. Maar er zijn ook GL650 types met een gewone GL500-cardan. Dus controleer welk type jij hebt.

Foto 3. Asdiktes.

Eigenlijk zie je op foto 3 twee gelijke assen liggen. Maar de bovenste is 15mm en de onderste is 17mm. De dikke assen zijn eigenlijk alleen gebruikt bij de types met de vierboutsbevestiging, maar naar nu blijkt ook op enkele overgangsmodellen.

Foto 4. De aansluiting op de achterbrug. Links het 500-type, rechts het 650-type.

Hier op foto 4 is te zien dat de aansluiting op de achterbrug verschillend is. Links zie je de 500-uitvoering. Dat deel waar mijn vinger naar wijst, steekt iets verder uit dan bij de 650-uitvoering. Bij de 650-uitvoering is deze dieper geplaatst om zo ruimte te maken voor de centrering van de achterbrug. Die centrering valt dus in de cardanaandrijving. Deze sluit in het ronde pasvlak tussen de drie bouten op het geribbelde deel aan. Op de rechter cardan is te zien dat er ongeveer 3mm meer ruimte aanwezig is.

Waar kun je nog meer aan zien welk type jij hebt?

Foto 5. Asgat 15mm. Dit zijn alle 500-types.

Foto 6. De 17mm-uitvoering. Deze uitvoering wordt gebruikt op de GL650-motorfiets.

Mocht je dus problemen hebben met je cardan, dan weet je nu waar je naar moet kijken. In veel gevallen zijn de kogellagers in de cardanaandrijving versleten, maar in sommige gevallen is de meenemer versleten. Zie de foto hieronder.

Foto 7. Een versleten meenemer.

Op de foto zie je duidelijk dat de meenemer versleten is. De problemen waren van dien aard dat er tijdens het schakelen teveel speling te voelen was. Ook afremmen en gas geven veroorzaakten heftige schokken in de achterbrug. De maat van deze meenemer is gelijk aan die op alle 500-modellen. Dus het deel dat op je achterwiel zit, kan makkelijk vervangen worden door een deel van het 500-type. Op het achterwiel zit ook een meenemer en de beide delen zijn altijd op elkaar ingesleten. Op de foto hieronder zie je het andere deel, dat van het achterwiel zelf.

Foto 8. De meenemer op het achterwiel.

Dit deel is voor 75% weggesleten. Als dit onderdeel het begeeft, sta je zonder pardon stil. Het zal niet vastlopen of ongelukken veroorzaken. Maar het kan dus wel bezwijken bij heftig gasgeven in de eerste of tweede versnelling. Gelukkig is dit onderdeel nog prima te krijgen. Of het nu om een CX of GL500 gaat maakt niet uit, ze zijn gelijk.

Hierbij wil ik dan ook gelijk een tip geven: deze meenemers worden niet gesmeerd. Als ze droog zijn omdat iemand het vet heeft verwijderd, dan zal er snel slijtage optreden. Ook is het af te raden om met de hogedrukreiniger langs het cardanhuis te spuiten. De zaak wordt dan nat en zal gaan roesten. Roest is altijd het grote probleem hierbij. Dus haal dit één keer per jaar eens los en vet het goed in. Vet is het behoud van je aandrijving.

Foto 9. Hier een vette aandrijving die nog helemaal gaaf is.

Dus doe je voordeel met dit verhaal. Het is puur informatief bedoeld om te laten weten welk type aandrijving je hebt. Dus mocht je op zoek zijn naar het onderdeel, dan weet je waar je op moet letten. En nu maar hopen dat jij een GL650 hebt met de standaard GL500-aandrijving...

Marco Becker
20 juli 2009
t
Voor meer info:

Marco Becker
Biddinghuizen
marcobecker@zonnet.nl

Silverwing club:
info@silverwingclub.nl



:: print deze pagina