Instructieavondje Kleppen stellen en distributieketting spannen bij Marco Becker.
29-5-2009
door Cor Vermeulen

Op de CX-site en Silverwingclub-site las ik een uitnodiging van Marco Becker voor het bijwonen van een instructiebijeenkomst voor dit onderwerp. Op dit moment zijn we net bezig met het motorblok van GL650 van een vriend op te knappen dus dit kwam voor mij als geroepen, zeker omdat dit voor ons de eerste keer was dat we zoiets dergelijks gingen doen. Direct aanmelden dus en wachten op de uitnodiging. Al snel kreeg ik een mailtje terug dat de eerste avond een week later was gepland op donderdag 28 mei. Verzamelen vanaf 19.00 uur met een kopje koffie waarna om half acht zou worden gestart. Ik had deze avond nog vrij dus dat kwam goed uit.

Op de bewuste dag al vroeg in de middag vertrokken van Heeze naar Biddinghuizen. De drukte viel gelukkig mee zodat ik rond zes uur aankwam en er nog voldoende tijd was om bij het plaatselijke cafetaria eerst nog even voor de inwendige mens te zorgen. Om kwart voor zeven dacht ik wel de eerste te zullen zijn, maar Marko (dus niet Marco Becker) van de CX-club was toch nog eerder en was al druk bezig met onderdelen welke hij nodig had. Ik zelf had ook nog wat nodig en had een aantal vragen over reparatie aan de GL650. Er was genoeg tijd voor een duidelijke uitleg en waar nodig werden de boeken en onderdelen te voorschijn gehaald. Intussen kwamen ook de andere deelnemers van de CX-club (Hans en Sieds) en van de Silverwingclub (Marcel) aan. Na de begroeting werd er, iets voor half acht, begonnen met de instructie.

Kleppen stellen
Er stonden drie blokken opgesteld met het benodigde gereedschap waarvan er twee gedeeltelijk open lagen zodat goed te zien was waarmee we bezig waren. Na de uitleg van Marco, waarbij ook ingeputte en beschadigde klepboutjes werden getoond, werden we uitgenodigd om zelf de kleppen te gaan stellen waarna onze leermeester kwam controleren of we het goed hadden gedaan. Dan kom je er achter dat er veel verschil is tussen vast en vast en hoeveel speling er op de kleppen moet zijn. Zelf doen is toch wel wat anders dan in het werkplaatshandboek lezen.




Distributieketting spannen en vervangen
Na een korte koffiepauze met een heerlijke koek werd begonnen aan het tweede onderdeel, het spannen van de distributieketting. Dit is gemakkelijker dan ik had verwacht. Marko (CX-club) had vooraf al gevraagd om de distributieketting te mogen verwisselen. Hoewel dit niet op het programma stond werd er ruim de tijd voor genomen en ook hier was de uitleg en de praktijk weer voortreffelijk. Met name, het in de juiste stand monteren en met welke hulpmiddelen was leerzaam. Ik zou er vooraf zelf niet gemakkelijk aan beginnen maar na deze instructieavond durf ik het wel aan om de ketting te vervangen.


Even na tienen werd er gestopt en na de handen gewassen te hebben werd er afscheid genomen en ging iedereen weer op weg naar huis. Al met al een nuttige avond waarop we veel geleerd hebben. Het was zeker voor de beginnende motormonteurs een avond wel ik kan aanbevelen. Marco bedankt.

Ik zie al uit naar eventuele volgende bijeenkomsten
Cor Vermeulen



Voor meer info:

Marco Becker
Biddinghuizen
marcobecker@zonnet.nl

Silverwing club:
info@silverwingclub.nl



:: print deze pagina