Achterrem (cxe modellen)
door Marco Becker

Achterrem blijft aanlopen van het type E model.
Pas LAMP DEMONTEREN UIT EEN GL-KUIP

[kuiplamp1.jpg]

Zo af en toe krijg je vragen die steeds terugkomen. Dus daarom er maar eens een stukje over schrijven. Ook deze keer heb ik er bewust veel foto's bij gedaan. Eigenlijk is dit klusje heel simpel en gemakkelijk zelf op te lossen. Het is een gewone auto H4 lamp. Deze zit met een klipje achter op de blinker vast. Maar de grote vraag is: hoe kom ik bij de lamp?

Laten we beginnen met het los nemen van de stelknop aan de binnenkant van de kuip.

[kuiplamp2.jpg]
[fotobijschrift] Neem de schroef uit de knop los.

Op de vorige foto zie je de stelknop. Draai deze zo, dat je de schroef ziet zitten. Gebruik de juiste kruiskopschroevendraaier! Soms zit er een andere schroef in, let daar op. Draai die schroef eruit en schuif de knop richting de tellers het asje af. Op het asje zit een moer die je los moet draaien. Als je die los neemt, kun je de lamp er zo uit schuiven. Kijk maar naar de volgende foto's:

[kuiplamp3.jpg]
[fotobijschrift] Neem de moer los.

[kuiplamp4.jpg]
[Fotobijschrift] Duw tegen het asje.

Let op: druk met je ene hand de lamp uit de kuip, maar houd met je andere hand de lamp tegen. De kans bestaat dat hij op de grond valt. Dus altijd met één hand de boel ondersteunen! De lamp zit als het ware in een schuifslede. Dit is te zien op de volgende foto's:

[kuiplamp5.jpg]
[Fotobijschrift] Zo neem je de lamp eruit.

[kuiplamp6.jpg]
[Fotobijschrift] Na demontage.

De lamp is er dus naar voren toe uit te halen, nadat je de stelknop hebt los genomen met de grote moer die alles op zijn plek houdt. De lamp komt in zijn geheel naar voren en blijft als het ware aan de bedrading hangen.

[kuiplamp7.jpg]
[Fotobijschrift] Zo ziet de slede eruit.

De koplamp zit in een slee. Dat wil zeggen dat er in de kuip twee uitsparingen zitten, waarin de koplamp wordt vastgehouden. Op de lamp zitten weer twee glijhulpstukken.

[kuiplamp8.jpg]
[Fotobijschrift] Koplamp met glijhulpstuk.

Op de vorige foto zie je duidelijk een zwart rond schijfje, dat in de uitsparing van de kuip valt. Dit is terug te vinden aan beide kanten van de koplamp.

[kuiplamp9.jpg]
[Fotobijschrift] Bovenaanzicht van de lamp.

Ik heb er gelijk een foto bij gedaan van het bovenaanzicht (voorgaande foto). Hierop zie je goed hoe de stelschroef vastzit. Aan de bovenkant wordt de koplamp gesteld en de draaipunten zitten aan de zijkant. Maar er kan nog iets gesteld worden. Met de stelknop kun je de hoogte van het horizontale vlak stellen en met een klein kruiskopschroefje kun je links of rechts stellen. Hiermee bedoel ik de hoeveelheid licht dat in de berm moet schijnen. Op de volgende foto's is dat stelschroefje te zien.

[kuiplamp10.jpg]
[Fotobijschrift] Horizontaal vlak stellen.

Je ziet duidelijk het stelschroefje zitten. Ook na montage van de koplamp kun je hier nog bij komen. Het schroefje is namelijk van voren af te bedienen.

[kuiplamp11.jpg]
[Fotobijschrift] Afstellen.

Gebruik voor het los nemen goede schroevendraaiers en werk met gevoel. Met iets teveel kracht draai je de boel al zomaar kapot. Dus doe voorzichtig en gebruik de juiste gereedschappen! Voel je iets weerstand, stop dan, want anders draai je de boel dol.

Het afstellen is makkelijk. Ga op een meter of 10 afstand voor een muur staan. Het straalvlak mag niet hoger komen dan horizontaal vanuit de koplamp gemeten. Op de muur is dan een verlicht vlak te zien. Het is raadzaam om het verlichte vlak centraal voor je te zien. Rijd je veel in de donkere uren en in natuurrijk gebied, dan is het raadzaam om het verlichte vlak op de muur iets naar rechts uit te stellen. Dus niet omhoog of omlaag, maar van links naar rechts. Op die manier heb je meer zicht op de rechterberm. Het is overigens niet zo, dat je steeds moet stellen als je een lamp vervangt. Dan is demonteren en monteren voldoende, maar wil je beter licht voor je op het wegdek hebben, dan loont het de moeite om hier aandacht aan te besteden.

De lamp die gebruikt wordt is een standaard H4 lamp. Deze zit met een klipje achter op de lamp gemonteerd.

[kuiplamp12.jpg]
[Fotobijschrift] H4 Autolamp.

Er zit een stekker op die je zo los neemt. Soms gaat dat erg stroef. Spuit daarom die stekker elke keer even in met contactspray op het moment dat je de lamp vervangt. Er zijn types met stadslicht en zonder. Een lamp zonder stadslicht mist een extra gaatje in de blinker. De kleurendraden die altijd gebruikt worden zijn groen, blauw en wit. Dit zijn de draden die voor groot of gewoon licht worden gebruikt. De bruine draad die er bij zit is voor stadslicht. Maar nogmaals, deze is niet altijd gebruikt. Ik hoop dat je hier wat aan had en mocht je er toch nog niet uit komen, mailen mag altijd.

Met vriendelijke groet,

Marco Becker.
Voor meer info:

Marco Becker
Biddinghuizen
marcobecker@zonnet.nl

Silverwing club:
info@silverwingclub.nl



:: print deze pagina