Zijstandaard
door Marco Becker


Even een paar tips om de zijstandaard te repareren.

De beugel is afgebroken.

De zijstandaard is los te halen door eerst de moer achterop los te nemen. De bout zelf heeft namelijk ook schroefdraad in de zijstandaard. Daar waar het draaipunt is, is de bout dikker gehouden. Het is aan te bevelen om dit draaipunt regelmatig met een spuitbus vet/kruipolie vet te houden. Deze bout is bij veel types niet uit het frame los te halen als de originele tussendemper er nog op zit. Houd hier rekening mee. Er is namelijk domweg niet voldoende ruimte om die bout er uit te nemen. Je zult dan de uitlaat moeten demonteren om het geheel los te nemen.

Een nieuw gemaakte beugel.

Het opknappen
Maak met een staalborstel alles goed schoon. Haal bij de plaatselijke metaalboer een stukje massief rond ijzer. Buig dat op maat en las dat weer aan de zijstandaard. Tip is wel om er even een extra stukje tussen te lassen. Kijk goed naar de foto's en voor de indicatie heb ik er een rolmaat bij gehouden. Vaak verlies je de beugel onder het rijden, waardoor je geen referentie hebt. Maak het niet te zwaar, want anders blijft de zijstandaard naar beneden staan. Kijk naar de foto's en doe er je voordeel mee. Een stukje rond 6 tot 8 mm is sterk genoeg. Neem een meter mee, want het kost niet zoveel, dan kun je nog wat uit proberen.

Het buigen van het ijzer. Zo gedaan. De leuke mooie bocht die ontstaat, is goed toe te passen op je zijstandaard.

De beugel zit er aan gelast. Let op het verbindingsstukje naar het voetje van de zijstandaard.

Bij overmatige slijtage is het raadzaam om een dunne plaatring tussen het draaipunt te plaatsen. Maak deze ring eventueel op maat. Hierdoor staat de motorfiets rechter op en is het geheel weer wat strakker in de bediening. Vaak is het genoeg om de zaak goed aan te draaien en van dik vet te voorzien. Let op, de bout heeft een laag profiel. Dat wil zeggen dat de boutkop niet erg breed is. Steeksleutel 17 past er op. Maar zorg ervoor dat je die goed op de bout zet en het totale pasvlak gebruikt. Doe je dat niet, dan kun je uitschieten en sla je met je hand tegen het frame aan. En dat gaat pijn doen. Daarnaast is de boutkop gelijk rond en heb je een probleem. Neem wel eerst de moer achter op de bout los.

Terug monteren
De zijstandaard op de foto's is gezandstraald en daarna met primer van Motip gespoten. Daarna zwart er op en afgewerkt met blanke lak. Tijdens het demonteren heb je gemerkt dat de spanveer best wel wat kracht heeft. Later moet je die weer monteren. Met een beetje lomp geweld en de juiste schroevendraaier zit de veer zo weer op zijn plek. Laat de veer als het ware op zijn plek glijden via de schacht van de schroevendraaier. De veer zal terug glijden naar de stalen meeneempin. Nu alleen nog de schroevendraaier er tussen uit trekken en klaar is het geheel.

Beugel gezandstraald.

De beugel is nu klaar, dit zijn alle onderdelen.

Kijk gerust even naar de foto's, want veel kan ik over dit onderwerp niet schrijven. Ik ga er van uit dat je kunt lassen of iemand kent die dat kan. Dan heb je hier een klein beetje een beeld hoe je dat zou kunnen doen. Daarnaast krijg je met dit verhaal inzicht in hoe het een en ander vast zit en hoe je de veer weer kunt monteren. Maar meer kan ik er niet van maken.

De veer er weer op plaatsen. Let op de houding van de schroevendraaier en de veer. Hand iets verder naar beneden trekken en de veer schiet vanzelf op zijn plek.

Met vriendelijke groet,

Marco Becker.

Marco Becker
Biddinghuizen
marcobecker@zonnet.nl

Silverwing club:
info@silverwingclub.nl



:: print deze pagina