20 november 2004 Sleuteldag Boekel

Op het prikbord is heel veel technische informatie te vinden. Dat is interessant, maar voor de leek op sleutelgebied voert dat vaak te ver. Onder Techniek, Hulpmiddelen en tips staan drie perfecte onderhoudsschema's, maar wat moet je ermee als je nog nooit gezien hebt hoe zoiets gaat. Theo, als volleerd sleutelaar, wilde wel een keer instructie geven aan een paar clubleden, onderwerp het 12.000 km onderhoudsschema.

Op mijn oproep op het prikbord reageerden Frans (Muller), Remon (remon), Johan (jthole) en Ger. Zij wilden ook graag een keer zien hoe je klein onderhoud doet. We spraken af om 9.00 uur thuis bij Theo (udent). Floris (floris) had zich opgegeven als toeschouwer, want het sleutelen kent weinig geheimen voor hem.

Om kwart voor acht stapte ik op mijn custom, pak aan, oordoppen in en helm op, maar hij had er geen zin in. Het hagelde, was koud, en hij startte dus niet, een bekend CX-probleem. Ik moest met het openbaar vervoer, en ik was dus niet op tijd en kwam pas om 10.45 uur aan.



Drie CX-en voor de deur, voor mij een bewijs dat de CX-rijder zich niet laat weerhouden door hagel, regen en sneeuw, want pestweer was het, zowel op de heen- als de terugweg. Uiteraard was de instructie al begonnen. Iedereen was er, gewapend met Peters en het onderhoudsschema. Theo had een 500 E op de brug staan in een ideale garage voor de sleutelaar, verwarmd en met alle apparatuur die je maar wensen kunt.

Wat hebben we behandeld. Olie vervangen (denk aan de veer in het oliefilterhuis, de afdichtringen die ook vervangen moeten worden, evenals het koperen ringetje van de aftapplug). Uiteraard met een verhaal eromheen zoals welke olie erin moet, en wanneer je olie moet bijvullen. Dat laatste doe je dus pas als het niveau op minimum staat, anders blijf je bezig. Het luchtfilter werd vernieuwd, het pijltje naar de rijrichting, 'het is altijd kloten met die dingen', we zijn dus gewaarschuwd.



De bougies zijn gecontroleerd en vervangen. Het gat in de cilinderkop, waarvan ik me al afvroeg waarom dat erin zat, blijkt dus altijd open te moeten zijn. Dat doe je gewoon met een schroevendraaier. Theo demonstreerde nog hoe je de vonk kunt testen, en gaf de tip dat je de bougie niet in het gat moet knotsen, anders is de afstelling mogelijk verpest. Nooit te vast aandraaien, zeker niet een gebruikte bougie.

Het controleren van het niveau van de koelvloeistof. Ook hier geldt: pas bijvullen als het niveau op minimum staat. Dat deed ik dus ook niet. Het controleren van de ribbels van de radiateur. Het is belangrijk dat je er goed doorheen kunt kijken. Bandencontrole: iedereen bleek er voor de bandenspanning andere waardes op na te houden.

Uitleg over de accu. Als ik ergens een meetapparaatje kan lenen, kan ik nu zelf controleren of het niet starten 's morgens aan mijn accu lag. De remblokken, welke olie, het ontluchten, controleren van de slijtage van de blokken. Controle van de cardan en het verversen van de olie.



Het kleppen stellen heb ik nu ook een keer gezien. Zelfs Floris kon hier nog wat van leren, hij viel bijna van z'n kleppengeloof. Ik heb nu met eigen ogen de TL en de FR stand kunnen aanschouwen. En tussendoor kregen we de ene tip na de andere zoals over het gebruik van contactspray, vaseline en het bestaan van vloeibare pakking.

Tussen de middag hebben we gepauzeerd met heerlijke bonensoep met roggebrood, hulde voor Theo/s vrouw Dianne, en in de middagpauze koffie met Limburgse vlaai waarvoor Frans gezorgd had.

Het was een leerzame dag, voor de meesten dus van 9.00 uur tot 17.45 uur. Voor mij gaat alles meer leven nu ik het een keer gezien heb; mijn verwachtingen over deze dag zijn volledig uitgekomen. Dat geldt ook voor mijn medecursisten. Remon werd spontaan donateur van de club, heel goed. Theo, bedankt voor de geweldige uitleg en ontvangst.



Ik wil een pleidooi houden voor meer van dit soort bijeenkomsten. De formule is goed, een klein groepje onder leiding van een ervaren sleutelaar, en een vast idee over wat je op zo'n dag wilt doen. Wie volgt?

Jan van de Goor

Plaats, en lees hier de reacties!

:: Print deze pagina