|
De wens om een VRO te doen had ik al langer en toen het onderwerp op de website werd aangesneden bleken er nog meer mensen geïnteresseerd. En dus togen we op 2 oktober naar het verkeersveiligheidscircuit in Lelystad.
De dag begint met het onvermijdelijke BORVAS en daarna gaan we wat oefenen met langzaam rijden en een halve draai linksom. De les over gyroscopische krachten is een stuk interessanter. We leren dat een motor dankzij deze krachten de neiging heeft om rechtuit te gaan. |
fig1.balansoefening: de wip)
|
|
Hoe hoger de snelheid, hoe groter deze kracht. Het ultieme bewijs daarvan is de volgende oefening: motorgymnastiek. We leren al rijdend om te sturen met losse handen, gehurkt op het zadel en helemaal plat op de motor te liggen. Op de foto laat Coen zien hoe dat in z'n werk gaat.
|
(fig2: onze voorzitter in balans)
|
Volgende oefening: de noodstop. Daarbij moet je snel remdruk opbouwen en maximale remvertraging bereiken. Eerst met 40, daarna 50, 60 en 70 kmh. Drie maanden geleden had ik de hele voorkant van m'n CX aangepakt (nieuwe remblokken en staalflex remleidingen met verse vorkolie en progressieve veren) dus dat remmen wilde wel lukken. Moraal: je kunt harder remmen dan je denkt. Veel oefenen is belangrijk.
|
|
Ook kunnen er onverwachte weggebruikers op je pad verschijnen. Uitwijken is dan geboden en wel als volgt: hard remmen, remmen loslaten, uitwijken. Vooral de tweede stap is belangrijk, je mag nooit remmen en uitwijken tegelijkertijd. Een ander geval: het kan gebeuren dat er opeens grof wild (of de kat van de buren) voor je wiel verschijnt. De beste oplossing is dan: gewoon doorrijden. Dat oefenen we door met 50-70 kmh over een platliggende autoband heen te rijden. Dat lijkt heel wat, maar in praktijk merk je er vrij weinig van. Op de foto kun je zien hoe de instructeur het voordoet. Met losse handen & benen, welteverstaan.
|
(fig3.uitwijken)
|
|
Tsja en wat doe je als er plotseling een auto uit een zijweg schiet en er is geen tijd om te remmen of uit te wijken? We krijgen een college mentale training d.w.z. hoe te leren om oplossingen paraat te hebben voor onverwachte situaties. Waar het om gaat is dat je constant bezig bent met kijken naar het verkeer om je heen en voor iedere denkbare situatie een oplossing 'tussen je oren' gereed hebben.
|
(fig4. over de band)
|
|
De laatste oefening is het mooist: met de hele groep achter de instructeur aanrijden en in hoog tempo bochten aansnijden, inkantelen en uitaccelereren. Het asfalt is perfect en we zwieren en zwaaien nog een half uur totdat de baan wordt gesloten. Het licht gaat op rood, het hek dicht en we worden naar de kantine gedirigeerd voor een evaluatie, VRO-certificaat, oefeningen boekje en een ferme handdruk van de instructeur.
|
(fig5.de instructeur)
|
Oh ja: wat ik hier beschreven heb kun je beter niet op eigen houtje en/of zonder begeleiding gaan oefenen. Bel liever even met de KNMV want er worden regelmatig VRO trainingen georganiseerd.
Floris
|
|