kleintje in dit topic is de eigenaar van deze motor, oftewel mijn maat, gabber enz
Kleintje heeft het plan opgevat komend Elefantentreffen niet met het blik maar met de motor te gaan en dan heeft hij gekozen voor een zijspan, bak is ondertussen gevonden, de motor een Honda CX500 waaraan de bak komt te hangen is ook gevonden en voor extra nodige onderdelen een donor-CX500 dus het project kan voor Freak van start gaan, de voorbereidingen in de vorm van info verzamelen heeft Kleintje al gedaan
Het plan is wederom een low-buget project maar wel met de gewenste betrouwbaarheid en veiligheid van de motor en zijspan...............let's rock and roll !
De donor CX500 is er 1 die ooit een flinke klapper heeft gemaakt, het frame is echt krom en kentekenbewijs is door de politie in beslag genomen na overleg met de RDW............heeft jaren stil gestaan buiten en heeft best nog goede onderdelen,
Uiteraard heeft de donor CX500 al de 1e klappen gegeven zij het met hulp van de startpilote, de linkercarb zit compleet dicht van de groene gom maar met wat omwegen het blok keurig draaiend gehad en het klinkt best goed, de dynamo heeft keurige waarden en de waterpomp is lek maar dit blok hoeft niet gelijk uit elkaar, olie is afgetapt, oliefilter is verwijderd en in beide geen metaaldeeltjes kunnen ontdekken. De groene benzine kwam er maar langzaam uitzetten en kleeft gewoon, de koelvloeistof zag er nog prima uit maar ik meet altijd de waarden na en het ziet er goed uit maar de meter kwam niet verder dan -4 ................hoe dan ook alle sappen zijn uit de donor inclusief de cardanolie.
De donor heeft een ruime 80.000km op de teller en is dus net ingereden.............de motor heeft inderdaad een behoorli8jke klap gemaakt want de tellerunit is helemaal doorgescheurt en ik weet ongeveer wat de vorige eigenaar er aan over heeft gehouden en dat is niet misselijk maar dit terzijde.
Alles krom, bedrading aan stukken gereten, kroonplaten getordeerd, echt veel schade,
Misschien is het wel te zien op deze foto maar het frame is zo krom dat de achterbrug er scheef instaat, ik heb er een stukje mee gereden en de wielen sporen van geen meter.............deze is dan ook niet beter geschikt als donor want de banden waren net nieuw volgens mij en zien er na verwijderen stoflaag nog prima uit,
Deze kant is naar buiten getrokken, je kan het niet goed zien op de foto maar ik heb het kale frame nog eens nagemeten en de linkerzijde heeft op de lassen gescheurde verf en dat geeft ook aan dat er iets niet goed is,
Met 2 man sloop je een CX500 in een paar uur en dan sorteer je gelijk de onderdelen op bruikbaarheid, deze begint weer aardig kaal te worden,
De keerring van de cardanklok is kapot, tot een stukje in de achterbrug zat cardanolie en dus zag het er qwa vertanding wel goed uit maar hier zit toch nog aardig werk in om deze weer dicht te krijgen, evengoed mag deze op de plank want de motor waar de zijspan aan komt heeft nog een mooiere cardanklok,
Hij heeft zijn linkerkop flink gestoten, ik heb er nog een stukje mee gereden waarbij ik kacheltape om het kleppendeksel had gedaan maar het blijft eruit zeiken.............de oliepomp deed zeker goed zijn werk maar dit kleppendeksel mag naar de oudijzerboer,
De keerring achter de koelfan is behoorlijk lek, ook is de bout van de koelfan eruit gelopen en is de fan zelf aan bonken geslagen, er zit nog een stuk tussen het blok en de ijzeren rand van koelfan bescherming,
En als laatste het blok er van onder en op deze aardkloot is weer een Honda CX500 minder te vinden ;)
En jawel mag ik aan u voorstellen de Honda CX500c de luxe, deze krijgt dan weer een nieuw leven als zijspan, ook deze CX500 staat al wat jaren stil maar uiteraard heeft deze ook al gedraaid en dit eigenlijk zonder al te veel moeite tot leven gewekt. Ik heb er een km of 10 mee gereden waarbij het stof letterlijk van onder de buddy werd geblazen, banden uit 1992 en dus keihard, verkeerd merk, verkeerde banden maar goed genoeg voor een rustig ritje van Colijn naar Geersdijk............dit gaat hem worden!!!
Het is een echte buitenslaper geweest en dat laat zijn sporen na op de diverse delen welke eigenlijk behoren te glimmen.............de bedoeling is een zijspan voor de wintertreffens en waarschijnlijk af en toe een ritje buiten het winterseizoen dus het hoeft geen ,,blauwe engel'' te worden maar hier en daar wat netter maken mag best,
Stof overal, de kleuren van de bedrading zijn niet zichtbaar maar uiteraard toch hier en daar wat meetingen gedaan en jawel ook deze dynamo en meer elektradelen zijn met glans door de keuring gekomen, duidelijk is ook dat het achterdeksel van deze al eens is verwijderd en misschien ooit een nieuwe dynamo geplaatst. Na jaren stilstand lekte de waterpomp een beetje maar dit lijkt nu gestopt te zijn, uiteraard moet ik deze nog geheel nakijken maar als de waterpomp nog goed is vindt ik dat niet erg :D
Oke de blauwe engel is weer van de heftafel en de CX500 [hoe gaat deze heten?] mocht er dus op om de sappen weer te verwijderen, er zijn nog wat tussendoor projecten maar de bedoeling is wel deze lekker achter elkaar klaar te stomen voor de elefantentreffens..............misschien zijn we dan eens een keer op tijd klaar ipv de laatste week voor het treffen nog onderdelen te moeten zoeken en monteren :+
Gebroederlijk staan ze naast elkaar................zoek de verschillen!