Geluiden bij het remmen ontstaan meestal aan 'de achterkant': bij remblokken op het vlak waar de plunjer tegenaankomt, bij remschoenen daar waar ze door de excenter uit elkaar geduwd worden. Als die vlakken wat roestig en daardoor onregelmatig van vorm worden, kunnen ze gaan zingen (remblokken) of kraken. Je zou kunnen proberen die vlakken met een miniem klein beetje kopervet (want dat is bestand tegen de hitte die een rem kan ontwikkelen) op het contactvlak. MINIEM is hier natuurlijk het sleutelwoord, het gaat erom het remblok zonder wrijving een beetje langs de plunjer heen en weer kan, of de remschoen langs de excenter. Dit is natuurlijk een tijdelijke oplossing, want het koper slijt van het contactvlak. Ik weet niet of ze er nog zijn, maar vroeger had je antipiepplaatjes van mica. Die deed je achter het remblok, en weg was het piepen. Ook mica is hittebestendig. Kortom, het principe is het verlagen van de wrijving tussen remblok/schoen en bedienend onderdeel. Is dit duidelijk genoeg, Jan? En trouwens, van wanneer is die mooie Wing van jou? Ze willen weten wie de jongste fiets heeft. De mijne is van 8 april 1986.
Niek |