Coen,
als je een rechtsvorm gaat kiezen dan zit je in Nederland gelijk al vast aan allerlei regels en verplichtingen. Maar het is inderdaad ook noodzakelijk de aansprakelijkheid van 'organisatoren' te beperken/uit te sluiten.
Naast het juridische zijn er ook fiscale hobbels (heb die vraag inmiddels uitgezet bij een bevriend belastingambtenaar).
Natuurlijk ben ik bereid de club (gratis) juridisch advies te geven / bij te staan.
Mij komt het in ieder geval wenselijk voor dat voorkomen moet worden dat jaarrekeningen opgesteld, decharches gegeven en ledenvergaderingen gehouden moeten worden. Nederland is klein maar afstanden (maar nog meer de reistijd) werken (en MCU is het met mij eens) toch wel belemmerend. Het is tevens een utopie om te streven naar het bereiken van alle leden; bijv. in de VMC (Veteraan Motoren Club) waar ik al bijna een half mensenleven lid van ben, ben ik nog nooit naar een ralley en nog maar 1 keer naar een ALV geweest. Toch ken ik veel leden en veel leden kennen mij; het clubblad bindt (en af en toe schrijf ik een bijdrage).
Ik ben daarin overigens geen uitzondering; de meerderheid van de leden heeft die instelling. Van het grootste belang om de club te laten floreren is de leden onderling op de een of andere manier te binden.(gisteravond in de chatbox bijv. was ik de enige on-line!).
Een kampeerweekeind, een 2-tal techische middagen en een voor- en najaars onderdelen'swap' kunnen daarvoor dienen. En dan kan natuurlijk gerust een bijdrage worden gevraagd van elke deelnemer.
Want ik vind niet dat maar een klein aantal mensen de kosten dragen en de andere leden alleen de lusten (goed, we zijn nu wel eenmaal Nederlander!).
Dus als je specifieke vragen hebt, vuur ze maar op mij af en ik zal zien wat ik kan doen/regelen.
Groet
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.