Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Voorstellen en met deur in huis vallen

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Niels van Huenen
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 4 jan. 2016 16:39 
Hallo allemaal,

Leuk om alle verhalen te lezen! Ik zal mij even voorstellen:

Ik ben Niels 31 jaar en kom uit Ede. Ben sinds een jaartje of drie eigenaar van een CX500C uit 85 meen ik (moet nog ff checken). Ding voor een habbekrats gekocht en paar kleine dingetjes veranderd zoals zadel, stuur, en achterlicht en nieuwe accu. Ik ben ontzettend blij met het ding. Het is mijn 2e motor en die vorige (Yamaha FJ1200) was echt een ramp!

Ik wil gelijk met de deur in huis vallen. Sinds een maand of twee start hij heel moeilijk. Ik druk de startknop in maar er gebeurt helemaal niks, behalve dat het lampje van de neutraal iets zachter gaat branden. Na een paar pogingen "pakt" hij hem ineens wel en start hij probleemloos. Is dit een bekend probleem? En makkelijk op te lossen? Ik wil dat ie net als altijd start en loopt aangezien ik er 2x per week mee naar het werk rij.

Gr. Niels

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 4 jan. 2016 16:55 | Aangepast door: peter cxje 
Welkom hier Niels.

Het is of de startknop (komt niet zo vaak voor), of het is het start relais (meest voor komend).
Dit kan je controleren door je vinger op het relais te houden en de start knop in te drukken, voel je geen klik dan met een draadje vanaf de pluspool naar het contact van de startknop op het relais doorverbinden. doet ie het niet is het relais stuk, wel (aantal malen herhalen) start knop stuk.
Deze kan je uit elkaar halen en schoonmaken, zijn de contacten in gebrand dan zal je hem moeten vervangen voor een tweede hands of nieuw.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver Niels van Huenen
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 jan. 2016 16:57 | Aangepast door: Niels van Huenen 
http://imgur.com/a/933E8

Plaatjes van de brommer met nieuw stuur.

Schrijver Niels van Huenen
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 jan. 2016 16:59 
Is het startrelais dat kleine "tonnetje" achter de linker kap? Je ziet het. Heb er niet heel veel verstand van... Kan nog komen

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 4 jan. 2016 17:01 
Ja dat is hem, heb mn bericht nog aan gepast, dus even lezen.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 4 jan. 2016 17:04 | Aangepast door: peter cxje 
Ik zie dat je een blauwe nr plaat voert op je custum cx, dat is dus niet ok, dat mag als je motor van VOOR 1 jan 1978 is. Die van jou is dus van 24-06-1981
Daar kan je een prent voor krijgen.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver Niels van Huenen
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 4 jan. 2016 17:05 


Filmpje van de CX500C

Schrijver Niels van Huenen
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 4 jan. 2016 17:19 
Dankjewel voor de snelle reactie. Dat die plaat niet mag weet ik maar ik durf wel een risicootje te nemen. Staat mooi zo'n plaat. En ben wel eens aangesproken door agent maar nooit een prent gehad.

Schrijver Niels van Huenen
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 4 jan. 2016 18:40 
Nog een kleine aanvulling:

Ik las op een ander forum dat als ik een euro op de plus/min van startrelais leg de motor dan moet starten, dat gebeurde. Betekend dit nu automatisch dat probleem dus daarboven ligt. Met andere woorden toch mijn startknop?

Gr

Niels

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 4 jan. 2016 18:48 | Aangepast door: peter cxje 
Dat hebben ze dan fout, wat je doet met de euro is de functie van het relais overbruggen. Daarmee kan je niet zeggen of het relais stuk is.
Er is maar een manier om dat te uit te sluiten, en dat is met het draadje.

Grt Peter
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver Roger
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 4 jan. 2016 19:08 
Niels,

mochten de tips van Peter je niet verder helpen kijk dan ook even naar het volgende:
- is de accu nog sterk genoeg? Jouw opmerking van de neutraal lamp doet me vermoeden dat deze niet meer genoeg kan leveren en de spanning in zakt. Een tweede accu met startkabels kan dit snel uitsluiten.
- wat ook nog kan is dat de startmotor van binnen vervuild is. In het verleden was dit het euvel bij mijn gl1000, deze wilde alleen startenn met een nokkie-volle accu. Uiteindelijk was het leegkloppen (koolstof) al genoeg om hem weer lekker te laten starten. Blijkbaar kan een grote hoeveelheid hiervan de weerstand dermate verhogen dat hij de startmotor niet in beweging krijgt.

ps. welkom bij de club

Roger

Schrijver Niels van Huenen
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 4 jan. 2016 19:28 
Bedankt allemaal! Super snelle reacties, hier kan ik wat mee! Ik ga gelijk e.e.a. Proberen.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 4 jan. 2016 21:17 | Aangepast door: Hansv 
Niels,

Als ik het zo allemaal lees dan ligt het aan het startrelais. De contacten binnen-in het relais zijn ingebrand/versleten. Door de contact bouten om te keren komt er een minder versleten plek onder het beweegbare deel van het relais te zitten, met als resultaat: knop indrukken en direct starten
Hoe ik dat weet?
Ervaring, lees het tweede deel van het verhaal HIER maar.

Harmony,
Hans.
( ook in Ede )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Niels van Huenen
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 4 jan. 2016 22:15 
Hoi Hans,

Bedankt. Dit ga ik ook ff proberen morgen. Ik zag dat de moeden bovenop al vol met corrosie zitten dus die al vervangen maar nog niet het probleem opgelost. Hij blijft willekeurig met starten al had ik het idee dat hij het wel beter deed.

Het gekke is ook dat hij sowieso niet wil starten met de lampen aan, dit was eerder nooit een probleem. Er zit een gloednieuwe volle accu in.

Ik hou jullie op de hoogte!

Mvg

Niels.

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 4 jan. 2016 23:49 | Aangepast door: Marcel Gosselink 
Ik mis in alle reacties de mogelijkheid van een vervuild 'anker' (weet niet of dat de juiste benaming is) van de startmotor. Ik bedoel de koperen vlakken waarmee de koolborsteltjes contact maken. Eens in de pakweg 4 jaar maak ik die schoon met heel fijn schuurpapier. Daarna draait de startmotor weer als vanouds rond.

Groet, Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Voorstellen en met deur in huis vallen

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven