Hallo,
Vroeger had je hoge en lage compressie motoren, hoe hoger de compressie hoe hoger het rendement.
Daarom loopt een dieseltje ook meer km op een litertje.
Hogere compressie bij een benzinemotor geeft ook eerder kans op spontane detonatie het zgn
pingelen.
Bij Oktaangetal van 98 kan de compressie dus hoger zijn.
Later kwam er de pingelsensor en werd dat probleem opgelost.
Echter gebruikte men de hoge compressiemotoren ook minder. Mede door de gunstige effecten
van een injectie.
98Oktaan in een laag compressiemotor heeft totaal geen zin, muv sterke vervuiling aangezien dat de
compressie kan laten toenemen.
De leverancier geeft aan wat er in moet 95 of 98, tegenwoordig zijn het bijna allemaal laag compressiemotoren.
Voordeel van de pingelsensor is dat je toch een iets hoge compressie kan toepassen.
De computer stuurt dan bij door ontsteking ed aan te passen. Kost wel rendement.
Sommige motoren kunnen zelfs baat hebben bij 102 Oktaan aangezien de computer dat kan
regelen. Test in Auto Bild gaf bv aan dat een Saab wat pktjes er bij kreeg.
Het lijkt me dat een Honda gewoon met 95 prima uit de voeten (kon).
Tja nu dat E10 geneuzel. Persoonlijk denk ik dat dit een geintje is van de auto industrie om weer nieuwe meuk
te kunnen verkopen. Immers alcohol/methanol kost ook olie om te maken.
Maar goed wij zitten straks weer met die meuk. Immers benzine wordt steeds slechter en duurder.
Zooitje is immers ook bijna op.
Volgens een lijst in Duitsland heeft bv de Volvo 740 (1984) geen problemen met die meuk. Idem bv de
meeste Fordjes (uitz. de Ka).
Aangezien Honda net als Volvo kwaliteit levert zullen die motoren ook wel bestand zijn.
Maar pech kun je hebben.
De vraag is nu of bij stallen je de tank niet beter kan ontdoen van het agressieve moderne meuk.
De toevoeging bijt heftiger dan benzine.
Staat er niets bij de Duitse sites?
Zij tanken al langer dat spul.
Gr.