Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Benzine.

 
Schrijver Johnny
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 19 aug. 2016 14:45 
In de Belgische krant/Gazet Van Antwerpen.
www.gva.be/super-95-verdwijnt-aan-de-pomp.

Zoals men kan lezen in de link gaat de benzine met octaan gehalt 95 verdwijnen aan de pomp en zal deze vervangen worden door E 10.
Ik tank van zo lang ik met CX rijdt altijd benzine met 95 octaan gehalte en heb hier nooit problemen met gehad.Kan ik in de toekomst(volgend jaar) probleemloos benzine tanken met octaan gehalte van 98? En als deze op aanzienbare tijd ook verdwijnt kan ik dan benzine tanken E 10 zonder dat ik schade aan het motorblok ga krijgen? Men beweerd dat voor oudere auto's de E 10 schade zal aanbrengen aan het motorblok.Echter over motorfietsen kan ik hier niets over vinden.Is er iemand in de club die hier van op de hoogte is?
In afwachting van een duidelijk antwoord dat ons(alle leden) aangaat.
Johnny.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 19 aug. 2016 17:28 
Ha Johnny,

E10 is schadelijk voor oudere typen pakkingen en afdichtingen.
Ooit met mijn d Kadett 1980 1x E 10 getankt (tank vol....) en een week later lekkage aan mijn carburateur.
Een aantal pakkingen was gaan lekken, 99% zeker door de E10.
Verder blijkt uit tests dat er bij af en toe E10 tanken er geen probleem is. Bij een duurtest (weet niet meer door wie) bleek echter dat het alu spruitstuk van de oudere test auto zo aangetast werd (na meer dan 10.000 km) dat er een gat in was gevallen...

De kans dat de CX-en er niet tegen kunnen lijkt mij waarschijnlijk..... Al ben ik er niet zeker van.
Maar benzine mer 98 octaan is geen enkel probleem voor de CX, daar rijd hij zonder problemen op.

Erik

Schrijver Johnny
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 19 aug. 2016 18:32 
Eric,
De benzine met 98 octaan kan dan wel goed(geen schade aanrichten) zijn voor de cx-en.Maar je kan tussen de lijnen lezen dat deze ook geen lang leven meer beschoren is.Wat dan?Niet meer rijden met de cx-en en deze in de woonkamer zetten en er af en toe op gaan zitten en er vrolijk naar kijken.Er is in het verleden ook loodhoudende benzine geweest,toen deze uit de handel genomen is kwam er een loodvervanger.Zou hier ook geen mogelijkheid voor bestaan om iets bij te voegen bij de E benzines?Anders zullen er binnen aanzienbare tijd veel motorfietsen niet meer kunnen rijden we denken aan de echte oldtimers van begin 1900 tot in de jaren 2010,11, 12 .

Johnny.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 19 aug. 2016 19:40 | Aangepast door: erikcx 
Ik las al een bericht dat Noorwegen in 2025 een verbod op de productie van Brandstof auto's overweegt.
zie: rtlnieuws.nl/buitenland/noorwegen-wil-benzine-en-dieselauto-vanaf-2025-verbieden

Maar ja. De trend is: brandstof/verbrandings motoren zijn slecht dus koop maar een "schone" electo kar....

Tja, ik vind het maar niks, maar wat doe je er aan?

Erik

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 20 aug. 2016 15:08 
Meer elektrische auto's is goed.
Voor de liefhebber blijkt er meer benzine over.
Een paar windmolens langs een olieplatform levert de raffinaderijen ook geld op
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 21 aug. 2016 12:36 | Aangepast door: brinkcx 
Er blijft heus wel benzine te koop, de vraag is alleen wat het je gaat kosten en of de tank groot genoeg is om van de ene naar de andere pomp te komen....

Je kan nu ook bij Firezone "race" benzine kopen, da's wel 102 octaan. Heb ik ook wel eens geprobeerd, lijkt prima spul maar kost nu al 25 ct/liter meer of zo en sommige andere merken leveren ook zoiets geloof ik. Zo zullen er ook wel andere "specials" zijn of komen waarmee we een CX aan de gang kunnen houden.

En anders ga je het per cc bij de drogist halen, net als toen meneer Benz begon met z'n eerste auto

Plezier (in ieder geval tot 2025 dan),

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 21 aug. 2016 20:26 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
Heb wel eens curve vergelijkingen gezien van 98 en dat dure super spul. Je betaalt de naam, want er was geen verschil te zien. In Frankrijk is E10 heel populair en 95 vaak niet te koop. Dan tank ik 98 en dat voel je alleen in de portemonnee.

Groetjes Henk.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 21 aug. 2016 20:45 
Om misverstanden voor te blijven :

het was niet de bedoeling die race-benzine of wat dan ook aan te bevelen, het was bedoeld als voorbeeld van een speciale brandstof voor een kleine groep afnemers. Mocht er ooit geen "gewone" benzine meer te koop zijn komt er vast wel een firma die "oldtimer brandstof" gaat verkopen, en dat zal duur zijn met beperkingen vrees ik maar 't zal er vast wel zijn. Honkie Tonk z'n alleen super in Frankrijk is een begin.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver GL5
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 23 aug. 2016 16:25 
Hallo,

Vroeger had je hoge en lage compressie motoren, hoe hoger de compressie hoe hoger het rendement.
Daarom loopt een dieseltje ook meer km op een litertje.
Hogere compressie bij een benzinemotor geeft ook eerder kans op spontane detonatie het zgn
pingelen.
Bij Oktaangetal van 98 kan de compressie dus hoger zijn.
Later kwam er de pingelsensor en werd dat probleem opgelost.
Echter gebruikte men de hoge compressiemotoren ook minder. Mede door de gunstige effecten
van een injectie.

98Oktaan in een laag compressiemotor heeft totaal geen zin, muv sterke vervuiling aangezien dat de
compressie kan laten toenemen.
De leverancier geeft aan wat er in moet 95 of 98, tegenwoordig zijn het bijna allemaal laag compressiemotoren.

Voordeel van de pingelsensor is dat je toch een iets hoge compressie kan toepassen.
De computer stuurt dan bij door ontsteking ed aan te passen. Kost wel rendement.
Sommige motoren kunnen zelfs baat hebben bij 102 Oktaan aangezien de computer dat kan
regelen. Test in Auto Bild gaf bv aan dat een Saab wat pktjes er bij kreeg.

Het lijkt me dat een Honda gewoon met 95 prima uit de voeten (kon).

Tja nu dat E10 geneuzel. Persoonlijk denk ik dat dit een geintje is van de auto industrie om weer nieuwe meuk
te kunnen verkopen. Immers alcohol/methanol kost ook olie om te maken.
Maar goed wij zitten straks weer met die meuk. Immers benzine wordt steeds slechter en duurder.
Zooitje is immers ook bijna op.

Volgens een lijst in Duitsland heeft bv de Volvo 740 (1984) geen problemen met die meuk. Idem bv de
meeste Fordjes (uitz. de Ka).
Aangezien Honda net als Volvo kwaliteit levert zullen die motoren ook wel bestand zijn.
Maar pech kun je hebben.

De vraag is nu of bij stallen je de tank niet beter kan ontdoen van het agressieve moderne meuk.
De toevoeging bijt heftiger dan benzine.
Staat er niets bij de Duitse sites?
Zij tanken al langer dat spul.

Gr.

Schrijver GL5
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 23 aug. 2016 17:05 
Hoi,

Ik heb even wat rond gesurft ook in DE en USA.
Zag geen grote problemen voorbij komen. In de USA hebben ze al langer E10.

Het ethanol in de benzine heeft minder energie in zich, da's jammer voor de pktjes.
Heeft ook nog eens 3x zoveel energie nodig om te verdampen, dat is gunstig voor
de temperatuur.
Evt. zou de ontsteking iets verzet moeten worden.
Instellingen carb. zullen wel mee vallen.

Evt oude slangen en sommige afdichtingen kunnen oplossen, of groeien.

Zelf heb ik ooit 1x E10 in mijn Honda Elite gegooid (volle tank). Ging ie in ieder geval
niet meteen kapot van.

Tja, die meuk gaat er uiteindelijk komen. Het milieu heeft er niets aan en wij ook niet.
Duurder zal het wel weer worden. Dus zoals de huidige EU trend;
Minder voor meer. 4 koppig NL gezin betaald aan die grapjassen toch al snel 900 Euro p/j,
ook zonde.

Aluminium is waarschijnlijk voldoende bestand.

In het ergste geval zit je aan een carb. revisie vast.

Honda zelf blijkt in ieder geval geen goedkeuring af gegeven te hebben voor de oudere
motoren mbt E10.
Maar dat zegt op zich niet zoveel. Veel bedrijven willen niet;
' Ja maar jullie hadden gezegd' etc......

Schrijver Bertbig

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 23 aug. 2016 17:12 
Ik had een paar maanden terug bijna dezelfde discussie in een ander forum. Ik heb namelijk ook een Yamaha XT500 uit 1981. Wilde niet meer starten; carb vervuild door loodvervanger en oplosmiddelen en andere troep uit Euro 95. Meerdere mensen uit het forum daar gebruiken BP Ultimate 98. Het schijnt dat daar relatief zeer weinig ethanol in zit en dat het zeker ook geen loodvervanger nodig heeft (als je motor dat wel nodig zou hebben) vanwege de "Ultimate toevoegingen".

ik heb er inmiddels goede ervaringen mee op de XT. Start en loopt nu altijd, precies conform de ervaringen van de anderen op dat forum.

Bert
(Die begaan is met het milieu, maar ook met zijn verbrandingsmotoren)
CX500c '83 Candy Universal blue en een CX500 '81 in Candy Sapphire Blue (en een Yamaha XT500)

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Benzine.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven