JimI: thnx!
Certifiable: Het gemis van gevoel en geluid zal nog wel eens mee kunnen vallen! Het is een super mooie rij-ervaring: soepel, krachtig, en het geluid.. ik vind de vvvwhoeoeoeoeoiiiiiiiiingnngngngngngng! die uit de electromotor komt nu al super verslavend! T'is geen verbrandingsmotor nee: anders, minder luid, maar zeker niet afwezig.
Jakob: Coen: zal ik doen. Ik ben er zelf ook benieuwd naar en vond dat er maar 1 manier was om er achter te komen
Gewoon doen. Binnenkort voor de 1e 1000 km beurt. Over duurzaamheid: ik heb ook even gedacht aan zo'n snelle e-bike, Had wat reistijd niet eens veel gescheeld. Maar ja: als je ook op deze motor kan rijden.... keus snel gemaak.
Daniel: Eerlijk is eerlijk: ik zou deze ook niet zelf kunnen betalen. Gelukkig heb ik een ruimdenkende meedenkende werkgever. (en zitten we ook nog eens in de duurzame energie) Als bedrijf valt de BTW weg, is er een MIA (milieuinversteringsaftrek) en als het mee zit ook een kleine investeerdersaftrek. Dan blijft er niet veel meer van de nieuw-waarde over. Dat over 5 jaar afschrijven levert een maandbedrag op wat prima op te brengen is. Officieel is de motor dus van het bedrijf en ik mag er mee heen en weer naar huis rijden en hem ook prive gebruiken. Daarvoor heb ik wel mijn reiskosten vergoeding ingeleverd. Iedereen blij: Ik heb een motor die ik met mijn reiskostenvergoeding zelf niet zou kunnen betalen, de maandlasten voor mijn werkgever zijn waarschijnlijk lager dan dat hij mij betaalde aan reiskosten, ik heb een hele vette motor, hij heeft ook weer wat display...
Arnold: Hoe lang geleden was dat? Zero maak t al een aantal jaar elektrische motoren en de actieradius gaat met sprongen vooruit. Maar ik herken wat je zegt: Ik ging proefrijden op een DSR, da's dezelfde motor, maar dan met een kleine wijziging in de spoelen of zo en een ander motormanagement: nog meer vermogen dus. Wat een beest was dat! Op zo'n proefrit ben je echt aan het spelen en weet je toch dat de motor snel weer op stal moet, dan rij je ook wel zo onzuinig mogelijk
Die actieradius is wel het eerste wat iedereen vraagt hoor. en ik snap het wel. Ik denk dat het er echt vanaf hangt hoe je rijdt. Ik forens vooral met de motor, woerden-Zeist. De accu is nog nooit onder de 60% geweest. Mijn DS is standaard en heeft geen accu-leegtrekkend extra vermogen. wel heeft hij 3,5 kWh extra accu. Dus ik zou er best 180 km gedeeld snelweg-N weg mee kunnen rijden. Dat moet ik echter nog ervaren.
Voor lange vakanties moet je echt nog geen Zero hebben nee, maar zelfs voor een dagje touren is het waarschijnlijk een prima optie. Want wie rijdt er nu echt meer dan 200 km op een dagje touren? en dan doe je ook wel ergens een bakkie of een broodje en dan kan je hem (met een gewone computer stekker!) ook weer ff aan het stroom leggen.
en dan als laatste
Hans: die trekkracht is inderdaad verslavend en een groot voordeel, maar voor wie dat niet zoekt is er nog een ander erg fijn punt aan electrisch rijden. Het is zo soepel! vergelijk de twee eens:
- een verbrandingsmotor, waar een heen en weer gaande zuiger dmv duizenden explosies een krukas laat draaien, welke weer een versnellingsbak aan drijft welke vaak weer onder 90 graden een ketting...
- en dan een elektromotor met ... niets.
Gelijk vanaf de uitgaande as naar het achterwiel. Geen trillingen, niet schakelen en altijd hetzelfde koppel beschikbaar. Ik vind het echt een fantastische ervaring.