Harry, bovenaan het menu van het Prikbord kun je de functie
Zoeken aanklikken. Als je dan zoekt op het woord
distributieketting dan kun je alle berichten over dit onderwerp teruglezen.
Waar het in dit geval over gaat, is dat je moet controleren of de kettingspanner z'n werk nog doet.
Ik zal je even helpen en hieronder een bericht van 25/12/02 inplakken. Voor de volledigheid zeg ik erbij dat je deze test doet terwijl de motor NIET draait.
De spanner werkt volledig automatisch. Een veer drukt de glijplaat tegen de ketting aan, en een arreteerkogel verhindert dat hij weer teruggeduwd wordt. De spanner wil nog wel eens stuk gaan. Je kan dit controleren door de plug voor de controle van het ontstekingstijdstip weg te halen, en dan met een vinger rechts van het vliegwiel met de merktekens te voelen of de ketting heen en weer kan gaan, of dat glijplaat. Een heel klein beetje beweging kan er in zitten, maar dan heb ik het over één tot twee mm. Op die manier hoef je het blok niet open te maken. Overigens zijn er meer telltales: als je blok lekker loopt en er komt geen overdreven harde tik uit, dan zit het met de spanner wel goed.Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.