Hallo allemaal.
Ik lees al een tijdje mee maar nog nooit iets gepost.
Even voorstellen; ik ben André Post, en in het bezit van een CX500C sinds 1990.
Al voor ik een motor rijbewijs had was de CX500 het type wat de meeste indruk op me maakte.
Toen het zover was dat ik geld beschikbaar had voor een behoorlijke motorfiets op zoek gegaan.
Na een wat tegenvallende proefrit op een gewone XC500, bij een handelaar een CX500C kunnen proberen.
Dit beviel wel goed, het model vond ik ook eigenlijk mooier.
Met deze motor zo'n 9 jaar, en ruim 100.000km gereden tot de dag dat er een vreselijke herrie uit het blok kwam.
Nokkenaskettingspanner gebroken.
Toen begon het opknappen.
Onderdelen had ik al eens eerder besteld voor een bijna complete revisie van een sloopblok bij een motorsloop vandaan.
Dat blok bleek behoorlijk versleten, en er wel aan begonnen maar eigenlijk zonder veel vertrouwen.
Toen mijn eigen blok open ging bleek dat in veel betere conditie te zijn.
Frame laten stralen en poedercoaten en op zoek naar vervanging van de beide totaal doorgeroeste spatborden.
Dat bleek toen, rond 2000, best lastig en/of heel duur.
Toen haperde het dus.
Uiteindelijk heeft het hele zaakje stilgelegen, her en der opgeborgen of gewoon ergens onder een stapel spullen.
Eind vorig jaar besloten dat het nu echt gaat gebeuren, dus alle onderdelen weer opgezocht en wat ik niet meer kon vinden her en der besteld.
Het plan om een volledige restauratie te doen laten schieten en voor functioneel gegaan, origineel was het toch al niet meer.
Dat betekent alternatieve vervangers voor de spatborden, knipperlichten, dempers, en de tank, kapjes en voorspatbord gespoten met spuitbussen die ik nog had staan.
Afgelopen week motorblok er in gehangen en getest.
Afgezien van wat aanloop problemen zoals diverse lekkages, startte de motor direct.
Nu alleen nog de motor vanuit de achtertuin zonder achterom door het huis weer op de straat zien te krijgen.
CX500C, 20 jaar uitgesteld project rijd weer.