Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

CX500C 20 jaar project

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Andre Post
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 12 april 2020 17:30 | Aangepast door: Andre Post 
Hallo allemaal.
Ik lees al een tijdje mee maar nog nooit iets gepost.
Even voorstellen; ik ben André Post, en in het bezit van een CX500C sinds 1990.
Al voor ik een motor rijbewijs had was de CX500 het type wat de meeste indruk op me maakte.
Toen het zover was dat ik geld beschikbaar had voor een behoorlijke motorfiets op zoek gegaan.
Na een wat tegenvallende proefrit op een gewone XC500, bij een handelaar een CX500C kunnen proberen.
Dit beviel wel goed, het model vond ik ook eigenlijk mooier.
Met deze motor zo'n 9 jaar, en ruim 100.000km gereden tot de dag dat er een vreselijke herrie uit het blok kwam.
Nokkenaskettingspanner gebroken.
Toen begon het opknappen.
Onderdelen had ik al eens eerder besteld voor een bijna complete revisie van een sloopblok bij een motorsloop vandaan.
Dat blok bleek behoorlijk versleten, en er wel aan begonnen maar eigenlijk zonder veel vertrouwen.
Toen mijn eigen blok open ging bleek dat in veel betere conditie te zijn.
Frame laten stralen en poedercoaten en op zoek naar vervanging van de beide totaal doorgeroeste spatborden.
Dat bleek toen, rond 2000, best lastig en/of heel duur.
Toen haperde het dus.
Uiteindelijk heeft het hele zaakje stilgelegen, her en der opgeborgen of gewoon ergens onder een stapel spullen.
Eind vorig jaar besloten dat het nu echt gaat gebeuren, dus alle onderdelen weer opgezocht en wat ik niet meer kon vinden her en der besteld.
Het plan om een volledige restauratie te doen laten schieten en voor functioneel gegaan, origineel was het toch al niet meer.
Dat betekent alternatieve vervangers voor de spatborden, knipperlichten, dempers, en de tank, kapjes en voorspatbord gespoten met spuitbussen die ik nog had staan.
Afgelopen week motorblok er in gehangen en getest.
Afgezien van wat aanloop problemen zoals diverse lekkages, startte de motor direct.
Nu alleen nog de motor vanuit de achtertuin zonder achterom door het huis weer op de straat zien te krijgen.
groene cx
CX500C, 20 jaar uitgesteld project rijd weer.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#2 | Geplaatst: 12 april 2020 18:19 
Hoi André,

Mooi verhaal en tof dat je volhoudt! Laat even weten of je nog onderdelen nodig hebt. Mogelijk heb ik nog wat liggen.

Groeten,

Coen
(CX500 sinds 1986)
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 april 2020 19:23 
Welkom terug dan André, en geen zorg, dit is geen ziekte, maar als je een tijdje CX gereden hebt kom je er niet echt meer van los Achterin de schuur zetten of verkopen helpt niet

Plezier er mee, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Andre Post
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 april 2020 20:01 
Oh, over ziekte met betrekking tot voertuigen heb ik ervaring als citrofiel 😋
CX500C, 20 jaar uitgesteld project rijd weer.

Schrijver Fast Eddie
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 12 april 2020 21:06 
Leuk man! Welkom!
Zijn alle lekkages nu wel verholpen?

gr Ed

Schrijver Andre Post
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 12 april 2020 21:58 
De meest hardnekkige waren beide vlotters.
Het is nog afwachten hoe zich dat houd.
CX500C, 20 jaar uitgesteld project rijd weer.

Schrijver Andre Post
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 14 april 2020 09:26 
Gisteren de motor door de keuken en huiskamer naar de straat gebracht en wat gereden.
Uitlaat maakt echt teveel lawaai, daar komen andere dempers op.
Een beetje olie lekkage vanuit het dekseltje achter op het blok en uit het lekgaatje van de rechter cilinderkop.
Ook stopt een van de cilinders na tijdje 70/80 rijden.
Ga ik van de weg af naar minder vermogen, komt ie weer bij.
Eerst maar eens bougies vervangen, dit zijn de oude nog.
CX500C, 20 jaar uitgesteld project rijd weer.

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 14 april 2020 16:21 
Andre Post:
olie lekkage vanuit het dekseltje achter op het blok en uit het lekgaatje van de rechter cilinderkop.

Uit het lekgaatje van de cilinderkop kan komen omdat de rubber ring van de kleppendeksel (om het bougie gat) dan niet goed op zijn plek zit.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Andre Post
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 14 april 2020 16:33 
Ja, dacht ik al.
Maar eens nieuwe rubbers bestellen, moet over een tijdje toch de klepspeling controleren.
Achterdekseltje overnieuw doen, nu met vloeibare pakking erbij.
Maar nog een probleem, rechter cilinder stopt na korte tijd vermogen vragen als ik de snelweg op ga.
Nieuwe bougies geplaatst en beide bougie kappen intern goed schoongemaakt, weerstand was veel te hoog.
Op het moment dat het defect aanwezig is vonkt de rechterzijde wel en benzine is aanwezig in ruime hoeveelheid in de carburateur.
Iemand idee?
CX500C, 20 jaar uitgesteld project rijd weer.

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 14 april 2020 22:01 
Andre Post:
Op het moment dat het defect aanwezig is vonkt de rechterzijde wel en benzine is aanwezig in ruime hoeveelheid in de carburateur.

Ik vraag me af hoe je dat weet?
En nog een paar vragen, heeft jouw cx nog een cdi ontsteking? Het vermogen terugzakken, is dat rond de 6000 rpm?
Hoe nieuw is het luchtfilter?
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Andre Post
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 14 april 2020 22:21 | Aangepast door: Andre Post 
Het is een CDI ontsteking.
Luchtfilter is schoon.
Hij gaat op 1 cilinder lopen, dit kan al optreden na een tijdje 80 rijden.
Bij draaiende motor tijdens dit probleem linker bougiekabel los stopt de motor, na herstart rechts los maakt niets uit.
Bougiekabel los genomen en bij het kleppendeksel gehouden geeft na starten duidelijke en grote vonken.
Na korte tijd loopt de motor weer normaal tot ik weer wat harder wil.
Vanmiddag de snelweg op en flink door getrokken.
Binnen een kilometer of 2 weer uitval van de rechter cilinder.
Meteen benzinekraan afgesloten en gestopt, en tapschroef van de rechter carburateur open gedraaid waar een ruime hoeveelheid brandstof uitkwam.
Na korte tijd kan ik weer gewoon naar huis rijden maar niet over de snelweg.
Het vervelende is dat het niet altijd aanwezig is, ik moet het echt uitlokken met wat sneller rijden.
De motor is 20 jaar geleden stilgezet vanwege een mechanisch probleem, ontsteking altijd gewerkt.
Maar eens kijken wat ik kan meten tijdens rijden met een multimeter met scope functie.
CX500C, 20 jaar uitgesteld project rijd weer.

Schrijver MAST

Moderator 
#12 | Geplaatst: 14 april 2020 23:04 
Meet de waardes van je stator eens door. Kijk op de site van de Australische CX club voor een uitleg en een test tool.
Klik hier.
De carburateur aftappen zegt alleen dat er benzine in de vlotterkamer komt, dat wil nog niet zeggen dat het verstoven wordt voor het verbrandings proces. Je zou de bougie van de rechter cilinder eruit kunnen draaien als het verschijnsel zich voordoet. (wel eerst stoppen ) Als die nat is weet je dat er benzine bij komt maar ook dat hij niet gevonkt heeft.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 14 april 2020 23:29 
Bobines al eens gewisseld L <-> R ?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Andre Post
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 15 april 2020 14:15 
brinkcx:
Bobines al eens gewisseld L <-> R ?

Dat is denk het het volgende.
Vandaag gaan rijden met multimeter met scope functie op de lichtblauwe draad aangesloten en later op de primaire kant van de bobine maar zie geen enkele verandering als het probleem zich voordoet.
Het lijkt vandaag wel iets anders, hij komt sneller weer bij en ploft soms in de uitlaat.
Al voor ik tot stilstand kom aan de kant van de weg loop ie al weer beter.
Nu dus geen kans om als het probleem optreed iets te doen of te meten.
Lijkt toch ook wel toeren gerelateerd, ook in lagere versnellingen met hoger toeren komt het er in maar ook niet direct.
Voor de zekerheid klepspeling gecontroleerd maar die is nog aanwezig.
Vandaag zo'n 20km gereden, zolang ik rustig rijd geen enkel probleem.
CX500C, 20 jaar uitgesteld project rijd weer.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 15 april 2020 17:15 | Aangepast door: Hansv 
DE vraag is natuurlijk, heb je de spoelen doorgemeten? Zoals MAST ook al zei. Het komt verdacht veel overeen met het gedoe wat ik had met de CX. Daar bleek dat er in de waarde van wit en blauw iets niet juist was. Geen deftig gedoe met een scope, dom weg ohms meten. Waarden staan in de site die MAST aangaf, of HIER op mijn technische pagina's.

Harmony,
Hans.
( die hoopt dat het wat anders is, maar vreest... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 CX500C 20 jaar project

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven