klopt, meestal 3e versnelling. Reden, in 1 en 2 kan het blok zijn vermogen kwijt aan achter wiel, en zal je niet veel merken dat er wat slip is. Echter in 3e versnelling kan het achterwiel winnen van het vermogen blok, er kan niet snel genoeg vermogen weg gezet worden, en dan kan de crukas het wel gaan winnen, en op het moment dat dan de platen gaan slippen, dan kan de koppeling het ook niet meer houden. Vergeet niet dat de platen in de olie liggen. Op de platen zitten groeven die de olie af moeten voeren. Om dat de platen zijn versleten, heb je minder druk op de platen staan, er kan minder snel olie worden afgevoerd door de groeven, en de platen zelf zijn ook nog eens glad, vervuild waardoor grip op de stalen voering platen ook minder wordt. Dit eventueel in combinatie met goed werkende olie kan de platen doen slippen. Er gaan verhalen rond dat als je de platen in thinner legt, om met remmen reiniger schoon maakt dat het weer goed is. Ik raad aan om de platen te vervangen. Dan ben je klaar, is het gelijk goed.
Als jij met koude motor hem in zijn 1 zet wil de motorfiets al weg trekken, terwijl je de koppeling in hebt. Soms ook lastig in zijn vrij te krijgen. Slippen in 3e versnelling. Dit zijn allemaal gevolgen van versleten, oude platen. Let op, koppelingskabel moet wel degelijk goed zijn, vervang deze eventueel ook bij het vervangen van de platen, je hebt de boel toch los. Tevens ga ik er van uit dat de centrale moer op de koppelingsas wel vast zit.
Kijk op mijn site marcobecker.nl voor onderdelen. Kijk op mijn you tube kanaal over uitleg koppeling.
Groetjes marco becker marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html