Voor m'n oer-CX (Z) heb ik er ook vrij uitgebreid naar gekeken, de bevindingen :
- Koplamp vervangen door een fatsoenlijke H4-LED ging niet omdat die lampen A)te groot waren naar achter en B)omdat de warmte niet weg kon. Er zijn verhalen over gesmolten plastic. Die lampen zelf zijn behoorlijk efficiënt ja, maar achterop zit meestal een stukje electronica dat de boordspanning fatsoeneert voor de lamp zelf en die kan wel aardig wat warmte afgeven, en da's net waar je het niet kwijt kan.
- parkeer/stads licht wel vervangen door LED, dat gaat goed. Veel meer licht en 2 Watt of zo verdiend....
- teller verlichting ook vervangen door LED, werkte ook, weer een Watt of 6 verdiend. Wel verschillende soorten LED geprobeerd voor 't naar de zin was en meters ook in het donker goed te lezen. (blauwe LEDjes bv leuk maar dan zie je de rode wijzers niet meer.....)
- indicator lampjes voor ook geprobeerd, gaf problemen met kleur en helderheid, terug naar standaard ook omdat er toch weinig aan te verdienen was
- achterlichten : leek goed te gaan, maar klachten van rijders achter me omdat remlicht niet goed te onderscheiden was. Blijkt : bij testen kijk je vaak vanaf de zijkant en dan zien die LED lampen met rijtjes LEDs er goed uit. Maar in de achterlichten zelf (origineel Honda) zit een soort Fresnel lens en dat werkt alleen als de
punt-lichtbron netjes in het brandpunt zit. Niet dus met de platte LED's, te weinig licht goed naar achter waar het nodig is, terug gegaan naar standaard.
- richting aanwijzers : eerste set LEDs gaf te weinig licht, tweede set (grootste die in de behuizing pasten) werkt heel fraai, mooi flitsend licht, stukken beter dan de gloeilampen. Die zitten er dus in, maar winst voor dynamo is vrijwel niks natuurlijk. Electronisch knipperrelais gebruiken, geen weerstanden want dan gooi je nog steeds energie weg!
Kortom mijn ervaring : als je verlichting en behuizing daarvan er niet voor gemaakt zijn is het lastig om LEDs goed te gebruiken. Controleer altijd het lichtbeeld en focus rondom. Met het kleine werk op de oer-CX misschien een Ampère verdiend maar meer niet.
Als ik nog eens wat in het onderdelen spaarpotje vind voor de CX elektriek, dan liever naar een moderne regelaar. Mocht de achterkant een keer open moeten dan gaat er een stator in zonder CDI deel, geeft wat meer vermogen. Verder aanbevolen voor iedere CX : voltmeter !
Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰