Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Introductie en direct een technische vraag.

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Joep
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 29 jan. 2021 23:37 
Beste cx rijders,

Hoi ik ben joep, Sinds kort ben ik de eigenaar van een volledig originele cx500 uit 1982 en als het goed is komt er dit weekend nog een project cx bij.
Wil graag van de project fiets een scrambler maken maar niet te extreem. De volledig originele wil ik jaja volledig origineel houden.
Alleen loopt hij nog niet origineel, rechter cilinder wil niet mee.
Compressie en lekkage gemeten, is in orde, kleppen waren al lang niet meer gesteld nu wel.
Carbs lijken me in orde maar nog niet gesynchroniseerd.
De vonk bij de rechter cilinder is aanmerkelijk zwakker als links, ga uiteraard electrische onderdelen uitwisselen als no2 er is maar misschien weet een van jullie meer.

Groeten joep.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 jan. 2021 10:03 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Joep,

welkom aan boord !

Voor de techniek - zeker met ontsteking - is het wel nodig om te weten over precies welk type het gaat, alleen bouwjaar zegt te weinig. Voor allemaal bij slechte vonk in ieder geval beginnen met de bougie kappen, standaard hebben die een interne weerstand (5K) maar die gaan vaak open in de loop der tijd. Openschroeven, schoonmaken, weerstand kan je vervangen door staafje ALU of zo naar nul Ohm. Hele kap nieuw is ook goed natuurlijk.

Plezier, Frans

(die een goede CX origineel houden een goed idee vindt )
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver jakob

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 30 jan. 2021 23:29 
Hallo Joep,

Welkom, en gelijk 2 van deze mooie machines, gefeliciteerd!
Je zegt dat de carbs in orde lijken. Ik zou ze ultrasoon (laten) reinigen, dan heb je zekers een goede basis om de motor netjes te laten lopen.
Succes!
(op dit forum kan Borisz ze ultrasoon reinigen).
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver Joep
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 31 jan. 2021 21:50 
Hoi,

Ja heb er sinds vandaag 2 haha.
Even een beginners vraag, hoe kan ik zien welk type ik heb? De originele heeft een stuur van een custom maar lijkt mij een b.
Ook de project fiets lijkt mij een b.
Ga deze week verder met het e probleem laat het weten als ik Kreta vind.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 31 jan. 2021 22:11 
Een plaatje is het gemakkelijkst, met eventueel een framenummer ?

Plezier, Frans

(en ik heb Kreta een jaar of wat geleden gevonden en netjes opgeborgen, maar ik weet niet meer waar )
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 31 jan. 2021 22:44 
Welkom Joep op de Honda CX site en het forum. Als je meer info over jouw CX'en wil krijgen, kan je op de homepagina bij "over cx" kijken welk model je hebt. (of klik hier).
Een andere optie is dat je hier foto's van jouw motoren plaatst, dan krijg je wel een antwoord van een van onze forumleden.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Joep
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 31 jan. 2021 23:06 | Aangepast door: Joep 
Zodra ik fatsoenlijke foto's heb zal ik ze plaatsten. Bedankt! Nu weer verder zoeken naar Kreta.

Ps, past een tank van een custom zonder aanpassingen op een cx500 b?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 1 feb. 2021 13:39 
Nee, past niet.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 1 feb. 2021 18:41 
Welkom Joep!
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Joep
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 2 feb. 2021 23:35 
Vanavond een paar uurtjes besteed aan de slecht lopende cx, de volgende onderdelen uitgewisseld met de goedlopende project fiets: Bobine uigewisseld geen effect, cdi uitgewisseld geen effect, spanning regelaar uitgewisseld (kan het volgens mij niet aan liggen maar toch) geen effect.
Vervolgens de blauwe draad met de witte die van de ontsteek spoel komen verwisseld geen effect.
Uitgaande draden vanuit cdi naar bobines verwisseld, probleem verhuist naar andere cilinder.
Er gaat dus iets mis met de spanning/signalen die de cdi krijgt, kan Dit met het vervroeging signaal te maken hebben? Hoop niet de dynamo en dergelijke te hoeven verwijderen.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 3 feb. 2021 00:35 
Welkom Joep,

Je hebt: "Uitgaande draden vanuit cdi naar bobines verwisseld, probleem verhuist naar andere cilinder."
Ik begrijp niet exact wat je dan doet, maar als het probleem verplaatst heb je een erg goede aanwijzing.

Zijn alle contacten schoon? Aanslag op koperen stekkers kan veel problemen geven.
Zijn de aansluitingen nog goed, na 40 jaar kom je wel eens slechte stekker tegen.

Zelf gebruik ik scooter ontsteking blokjes, net zoals deze (< klik) van Marco, alleen dan zelfgemaakt.
Dit gebruikt alleen de bovenste dode punt sensor en 12 volt voor de ontsteking.

Ik weet niet waar je woont, maar als het in de buurt is mag je gerust proberen of je motor hier wel goed op loopt.

Groet Erik

Schrijver Joep
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 3 feb. 2021 08:27 
Hoi Erik,

Ik verwissel dan de uitgaande laagspanningsdraden roze en....(kleur Weet ik nu even niet) die naar de bobines gaan. Dan verplaatst het probleem zich van r cil naar l cil.
Daaruit maak ik op dat het electrische systeem met stekkers ed in orde is. De storing komt nog van voor de cdi omdat ik deze ook uitgewisseld heb.
Als ik het topic over de ontsteking lees zou dat idd wel eens de oplossing kunnen zijn. Ik kom uit Venlo, zou het graag een keer proberen met de andere ontsteking.

Groetjes joep.

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 3 feb. 2021 08:40 | Aangepast door: amsilverwing 
wat ik hier mis is of je de stator comp ,en de PULSER CDI gemeten hebt.
Wat je ook nog kan doen is alle mannetjes en vrouwtjes in de stekkers vernieuwen of schoonmaken.
Met een plat dun pennetje kan je ze er uit halen.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 3 feb. 2021 11:09 
André (msilverwing) bedoelt deze (klik) meting van de stator voor CDI.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Joep
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 3 feb. 2021 21:36 | Aangepast door: Joep 
Goede avond,

Ja ik had ook de stator doorgemeten, als ik mijn serie nummer op de site invul krijg ik geen vergelijk waardes.
https://2xcx500.blogspot.com/2021/02/cdi-stator-doormeten.html
Hier mijn uitslag van de meting vergeleken naar mijn werkplaatshandboek. Cx1 is de originele cx2 is de project fiets.

Dit zijn mijn serie nummers:

Cx1 2314996
Cx2 2315632

1e foto: https://2xcx500.blogspot.com/2021/02/fotos.html
CX motor 2x

Mvg joep.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Introductie en direct een technische vraag.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 3 [ MAST, Hans, Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven