Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

tunen van de ignitech

 
Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 24 feb. 2021 11:41 | Aangepast door: amsilverwing 
tunen

Grafiek van de getunde ignitech zoals deze op de fiets van joke het beste loopt.
Op mijn motor is hij ook zo ingesteld ,maar ik kan hem pas maandag uit testen op de weg.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 feb. 2021 17:03 
zie ik het goed?
max vervroeging 37 graden voor bdp.

Bij starten is het wel lekker dat er weinig vervroeging is. Ik merk dat bij mijn marco becker cdi unit daar toch wat vroeg staat.
En dat heeft de gl650 ook last van.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 feb. 2021 18:03 
Volgens Peters/Haynes.

Standaard CDI:

Bij originele CDI ontsteking max 37 Gr +/- 3 Gr vanaf 5500-6000 rpm.
Bij stationair rpm 15 Gr vervroeging begint bij 1750-2250 rpm

Standaard transistor-ontsteking:

Stationair identiek aan CDI op 15 Gr. Vervroeging begint hier vanaf 1500 +/- 150 rpm
Volle vervroeging is 40 Gr +/- 1,5 Gr bij reeds 2780 rpm voor CX 500C 1982
CX500 E-C en alle GL500 modellen 45 Gr bij 3000 rpm
Alle 650 modellen 40 Gr +/- 1,5 Gr bij 3500 rpm

Bij de transistor ontstekingen is de vervroeging dus veel sneller op zijn maximum en is ook meer.

Als ik het goed zie is het hier bij 1500rpm 15Gr en vanaf 7000 rpm de max vervroeging van 37 Gr.
Dat lijkt dus op de karakteristiek van een originele CDI ontsteking van de eerste CX500

Opmerking:
Met de moderne benzines wordt wel eens aangeraden af te wijken van de originele waarden van voorontsteking omdat de ontbranding langzamer zou gaan. Iets vroeger zetten dus?
Het is echt het beste zoals André hier doet om uit te proberen waarmee de motor het lekkerste loopt. Hoor het eindresultaat graag!

Wat is eigenlijk de standaard karakteristiek van de Ignitech af fabriek?

Gr,
Jaap

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 feb. 2021 20:04 
Dit is de standaard instelling zoals Ignitech 'm zelf meeleverde voor de CX, althans voor de "85" versie van hun software, even vergeleken met wat ik heb. Voor zover ik weet is dat in latere versies niet veranderd.

Er zijn inderdaad lieden die de vervroeging wat sneller laten ingaan en nog wat vroeger is ook wel gedaan, maar ik heb nog nooit gehoord dat de CX er echt veel beter van werd. Zelf vind ik het wel prima, als ik een goede proefbank had en een paar CX motoren mocht verprutsen zou ik het graag allemaal proberen, aanbieders welkom . Sommige CDI alternatieven (Rea San bv. zie zijn manual hier (klik)) hebben instellingen voor verschillende vervroegings krommen maar vergelijkende testen heb ik nog nooit gezien, de meeste CX rijders lijken al heel tevreden als de motor gewoon goed loopt, ik in ieder geval wel.

Wat me idd nooit zo duidelijk is geworden is waarom de latere CX500 modellen zoveel meer vervroeging hebben - hebben overigens ook iets andere nokkenassen en ook de carbs verschillen licht. En dat alles wordt dan later vrolijk door elkaar gebruikt - ik weet niet met wat voor nokkenas ik momenteel rij en de carbs komen van een GL (omgebouwd voor de Z).
Als iemand die verschillen kan uitleggen hoor ik 't graag. Zal wel weer iets met de milieu eisen in Californië of zo te maken hebben

Maar net als André doet, vooraan beginnen en zorgvuldig testen, gaat goed rijden

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 26 feb. 2021 11:49 | Aangepast door: amsilverwing 

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 28 feb. 2021 18:02 
Bedankt voor alle karakteristieken zo even naast elkaar.
De "85"is kennelijk de oerversie van Ignitech. Later hebben ze die veranderd naar "91 en uiteindelijk nu naar "105'. Begrijp ik dat goed?
Moet zeggen dat ik de laatste vloeiende versies mooier vind dan de springerige allereerste. Ik weet niet wat er bij mij op staat. Toch maar eens zo'n kabel kopen. Eentje voor Windows 10.
Ben wel nieuwsgierig alhoewel hij nu gewoon goed loopt.
Gr,
Jaap

Schrijver GL5
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 27 maart 2021 09:28 
De Ignitech komt op een kleine 200 euro?

Een CH250 Elite of Spacy of CN250 Helix (Spazio) of zelfs de CF Moto V3 en legio quads etc.
Hebben een 250cc motor met een bore x stroke = 60 x 72,7
Maar met een CDI ontsteking in AC (eerdere modellen) of DC.
Op internet voor een appel en een ei te verkrijgen.

De Honda CX heeft een bore x stroke van 78 x 52. Ik weet niet hoeveel invloed dat kan hebben
mbt de CDI en elektronische vervroeging.

Voordeel van de goedkopere CDItjes voor die scooter motoren is dat je voor 30 euro zo'n ding
compleet in elkaar knutselt. Al is het voor nood.

Als je dan ook nog even extra zoekt op technische gegevens van een GY6 motor dan kun je op
internet schema's genoeg vinden.

Zou dan benieuwd zijn welke karakteristieken zo'n unit heeft.

Zelf heb ik een GL met de NEC modules en een setje extra on board. Maar die dingen blijken
'nooit' kapot te gaan.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 27 maart 2021 10:51 
GL5:
Zou dan benieuwd zijn welke karakteristieken zo'n unit heeft

Ja, ik ook.

Mocht je ooit een fabrikant van GY6 spul vinden die echte datasheets uitgeeft voor een eigen ontwerp en support/garantie bij een prijs van 30 Euro totaal knutsel, laat het ons weten .

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 tunen van de ignitech

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven