Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Ervaringen + Tips met de RDW

 
Schrijver Hans

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 12 feb. 2022 16:05 
Jullie zullen het allemaal wel hebben meegemaakt dat een motor een onvolledig of zelfs geen kenteken meer heeft.
M.n. in dat laatste geval is het mij op de RDW site niet duidelijk hoe te handelen:

voorbeeld 1. Ik heb een CX staan waarvan ik jaren geleden het kenteken heb ingeleverd onder de noemer "sloop in eigen beheer". Dat kon voor 2014 nog, nu niet meer. Dan krijg je keurig een brief van de RDW dat de sloop is goedgekeurd en het kenteken is vervallen. Dan had je verder ook geen kosten meer. Ik ben nu echter bezig met de restauratie van deze CX (het model uit 1980 met het kleine windschermpje boven de tellerunit en het zwarte blok) maar kan die brief niet meer terugvinden. Wel heb ik nog de kentekenplaat. Het kentekennummer is uiteraard niet meer bekend bij de RDW in hun actieve bestand. Echter meen ik te weten dat ze ook nog het historische slapende kentekenbestand hebben. Hoe krijg ik nu weer een kenteken bij deze motorfiets? Moet ik daarvoor op keuring of is het slechts een administratieve handeling?

Voorbeeld 2. Ik heb een oude Yamaha (LS3 100 cc 1 cilinder) uit 1972 (ze zijn alleen in dàt jaar gemaakt, dus heel erg zeldzaam) gerestaureerd. Wil daar graag een kenteken bij. In 1972 was er in Nederland voor Yamaha nog geen importeur dus kan ik niets navragen of documenten opvragen. De vraag is of dit motorfietsje ooit wel in NL is verkocht geweest / ingevoerd / geregistreerd. Dat is wel het geval geweest in Belgie, dus binnen de huidige EU. Welke keuring moet ik doorlopen (en met welke eisen), want ook hier is der RDW site erg onduidelijk?

Ik denk dat mijn vragen niet uniek zullen zijn maar dat de antwoorden velen van ons enorm zullen helpen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 13 feb. 2022 09:25 | Aangepast door: amsilverwing 
hans ik heb het een beetje uitgezocht er zijn heel veel regeltjes bij het rdw.
er zijn zelfs rechtzaken gewees over dit soort problemen met outo's die ze weer op de weg wilden krijgen.

Van rdw
"Ik kan mij voorstellen dat u na het reviseren van de motor er graag mee wilt gaan rijden. U geeft aan de hand van het kenteken geen gegevens te kunnen vinden en wilt dan ook weten wat u moet doen om er weer mee te mogen gaan rijden.

Als ik het kenteken XX-XX-XX bekijk zie ik dat deze op 17 december 2013 voor de sloop is afgemeld bij ons.
Als u dit voertuig weer actief wilt hebben zou u hem moeten heractiveren.
Als het kenteken van uw voertuig in het kentekenregister van de RDW als ongeldig of vervallen vermeld staat, dan moet u het voertuig laten keuren bij een RDW-keuringsstation.
Na goedkeuring is het kenteken weer 'geldig' en mag u weer gebruik maken van het voertuig op de openbare weg.

Probleem twee is veel lastiger.
dit heb ik een beetje uitgezocht
Zonder het alu plaatje op het frame geef ik je geen kans.
Met plaatje kan je in het land van aanmaak gegevens op vragen.
Ook rdw zal proberen de gegevens te achterhalen en te kijken of deze niet gestolen is.
Als dan alles goed gegaan is kan een keuring volgen waar een nummer in het frame word geslagen.
Maar ik geef je weinig kans van slagen.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 feb. 2022 10:31 | Aangepast door: Hans 
Dank voor jouw reactie.
Ik hoop dat aan de hand van de kentekenplaat het vervallen kenteken alsnog in de RDW archieven opgedoken kan worden. Want het kenteken stond wel op mijn naam toen ik besloot tot sloop in eigen beheer. En verder wordt daarmee aangetoond dat het een NL motorfiets is (geweest). Ik zal deze zomer die uitdaging maar aan gaan. Zal inderdaad wel een (simpele) RDW keuring worden.

Bij die kleine Yamaha heb ik wel een koopovereenkomst. Verder zijn alle nummers (frame + motorblok) goed leesbaar en heb ik ook het originele Yamaha onderdelenboek (Partslist) van deze motorfiets (uitgave 1972) alsmede het originele werkplaats handboek van Yamaha. In het uiterste geval moet ik de motor eerst invoeren obv de procedure van buiten de EU (Japan). Ik heb een verzamelaar in Belgie, die heeft er een paar staan, ook op kenteken, gevraagd om het Gelijkvormigheidsattest. Helaas werd dat toentertijd nog niet opgemaakt / afgegeven. Hij wil ook niet een kopie geven van een van zijn kentekenbewijzen, heeft mij al meermalen gevraagd of ik de motorfiets niet aan hem zou willen verkopen. Nee dus, is een veel te leuk ding!
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 13 feb. 2022 10:37 
ik zelf heb ooit 1x een cx500c gehad waarvan ik niet de juiste dokumenten had, echter stond hij wel op mijn naam, en was hij geschorst!!!, onder mijn naam. Nu komt het, ik kon hem niet meer op de weg krijgen. Ik met die fiets gewoon op een ochtend op een aanhanger naar de rdw gereden, papieren mee die ik nog wel had, en in mijn veronderstelling de juiste waren, rijbewijs mee, paspoort mee, kenteken platen mee, en dus de fiets op aan hanger. Ik naar het loket, zonder afspraak, en heb toen alles daar zo neer gelegd. De vraag was, ik wil de cx500 uit schorsing halen, waarom kan dat niet!!!!
Het wordt nog gekker, alles wat ik bij me had klopte. Echter ik zou 1 deel missen. Ik vroeg om voorbeeld, zodat ik kon begrijpen waar het om ging. de dame kreeg een rood hoofd en zij letterlijk, ik weet het niet. Ik zij je hebt toch wel een boek of zo iets? waarin het staat. Ze zij ik haal collega er bij,, ik kan het u niet uit leggen.
Collega er bij, en toen had ik 2 mensen daar staan die mij niet konden vertellen welke type, soort dokument ik miste. Echter in mijn ogen had ik de juiste, en motorfiets stond dus al op naam van mij, ik was al jaren eigenaar, maar kon hem dus niet uit schorsing halen. Hoe dan? Wat dan?

de dame deed voorstel. Het kost me iets van 8 a 9 euro. En je vraagt via digi dee gewoon via rdw nieuwe papieren aan, in dit geval dus de kenteken pas. En dan zijn alle problemen op gelost. Maas in de wet werd mij duidelijk verteld. Maar ik zij, als dat de oplossing is, dan gaan we dat zo doen!. Binnen drie dagen de nieuwe papieren in huis.
Probleem dus opgelost.

Wat ook wil helpen, en wat ik nog wel eens doe, is rdw gewoon bellen. Dan stel ik gerichte vragen, en krijg ik ja of neen te horen. Gegevens vorige eigenaar krijg je niet, maar je kan wel met juiste vragen achter halen of motorfiets bekend is, kloppend is, of gestolen, en vandaar uit kun je dan verder kijken.

Dus, als motorfiets op jouw naam staat, en er zijn geen papieren, probeer er dan gewoon domweg een kentekenpas voor aan te vragen. Wie weet kan dat dus wel.
Soms moet je gewoon kreatief zijn.
Lukt het niet, dan domweg bellen. Trek er 2 uur voor uit per keer.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 13 feb. 2022 16:21 
@ Marco
als ik zoals jij voorstelt een nieuw kentekenbewijs wil aanvragen krijg ik de mededeling "voertuig niet gevonden".
Nee natuurlijk niet, het kenteken is niet meer geldig/actief na sloop in eigen beheer. Dus werkt jouw slimme omweg in mijn geval dus niet.
Dus zal ik toch een brief (!!!) moeten schrijven en in overleg moeten gaan met de RDW
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 13 feb. 2022 21:08 
he jammer.
Ben bang dat het dan gewoon ter keuring aangeboden moet worden.

Dacht dat het zo rond de 150 euro kost.

Mijn buurman heeft net een kever buggy gedaan, en dat werd een heel probleem. Hij moest aan tonen dat het geen diefstal was, en hoe hij aan de onderdelen was gekomen
Na dat hij e mail stukken, en aankoop zaken had overlegd, heeft RDW het nummer in geslagen. En kreeg hij de papieren. Dus, 2 oude voor rdw niet bestaande voertuigen waren samen gebouwd. En RDW heeft het toch goed gekeurd. Koste wel 4 maanden.... Helaas heeft hij enorm pech gehad, 3 weken mee rond gereden, leuk ding, maar toen sloeg noodlot toe, brand bij de motor, en seconden was er niets meer van over.

Waar het omgaat is dat je zoveel mogelijk stukken, informatie, en of zelfs foto's mee neemt en dan ter keuring overlegd. Oude papieren die je nog hebt, kunnen wel handig zijn.

Dus, ik denk dat je gewoon een keuring aan moet vragen.

Groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 14 feb. 2022 16:36 
Dat zal ik dan ook maar doen.
Morgen gaat het spul (frame, voorste motorbloksteun, achterbrug (die gelukkig perfect is, totaal geen roest !) hoofd- en zijstandaard) naar de straler / poedercoater.
Kan ik volgende week beginnen met opbouwen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver sieds

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 15 feb. 2022 10:29 | Aangepast door: sieds 
Misschien heb je hier wat aan?
.
https://www.fehac.nl/rdw-kan-een-oud-nederlands-kenteken-opnieuw-uitgeven/
.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver sieds

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 15 feb. 2022 11:08 | Aangepast door: sieds 
Voorbeeld 1 is dus volgens mij geen probleem of opnieuw keuren.
Jouw voorbeeld 2.

Ook geen enkel probleem
- Je hebt een koopovereenkomst, dus niet gestolen
- Je hebt een framenummer

En dat is alles.
Afspraak maken met de RDW en zij checken alles, zoeken op internet naar bouwjaar.
Meten en wegen en klaar is kees.

Ik had een BSA zonder kenteken met framenummer en aankoopbewijs.
De motor uit 1940 had nog nooit een kenteken gehad, via internet werd het juiste bouwjaar uitgezocht.
Omdat van deze motor exact de datum van productie (oorlogsinformatie van het War Office in Londen) bekend was kreeg ik dit zelfs op het kenteken: 15 jan 1940.
Meestal word de 21e juni van het bouwjaar genomen omdat niet exact na te gaan is wanneer de productiedatum is.
Bij mij werd er verder ook niet technisch gekeurd op remmen en verlichting en de motor hoefde ook niet te lopen.
Eigenlijk moet dit wel want het is ook een beetje een technische keuring.
In Heerenveen zijn ze wat gemakkelijker dan in het midden van het land waar van een Norton bekend is dat er een rechtszaak is gevoerd die de RDW uiteindelijk verloor.
Toen werd verondersteld dat het framenummer vals was.

Kan dus allemaal meevallen Hans.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver GL5
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 20 feb. 2022 18:52 
Tja, de RDW probeert een hoop makkelijk te maken maar dat lukt niet altijd.

Slopen voor brommers en motoren is nog eenvoudig, dat mag je zelf regelen.
Maar ja, als je eenmaal de brommer of motor als gesloopt aangemerkt hebt!
Dan kan het heel moeilijk worden.
Immers heb jij, of de vorige eigenaar zelf aangegeven dat het voertuig niet meer bestaat.

Auto's mag je niet meer in eigen beheer slopen, maar daar is een truukje voor (als die nog werkt);
Uitvoeren naar het buitenland

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 22 feb. 2022 13:55 
Sloop in eigen beheer van een motorfiets is sinds 2014 niet meer mogelijk. Dat is toen aangepast voor elk voertuig met een kenteken.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 22 feb. 2022 16:43 | Aangepast door: Hans 
Toch maar even navraag gedaan bij de RDW.
Wonder boven wonder kreeg ik gelijk een zeer behulpzame medewerkster aan de lijn die mij het volgende kon vertellen:
1. de CX heeft een zgn slapend kenteken in de bestanden van de RDW. Om het kenteken weer te activeren moet de motor gekeurd worden. Kosten € 108,--
2. de Yamaha is niet bekend in de registers (dus ook niet gestolen !). Met de koopovereenkomst en de originele Yamaha boekwerken kan de motor na keuring een kenteken krijgen. Kosten ca € 180,--. Omdat de motor van voor 1978 is krijg je dan een historisch kenteken.
Dus al met al valt het nog wel mee. Het is natuurlijk wel zaak dat alles aan de motorfietsen naar behoren werkt. Maar daar zijn restaurtaties immers voor
Mooie klus voor de a.s. zomermaanden wanneer het hopelijk niet al te druk is. En voor mij wordt het dan het RDW keuringsstation Almelo.
(P.S. heeft iemand ervaring met dat keuringsstation / medewerkers?)
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 22 feb. 2022 17:11 
Hans
Volgens mij kan dat nog steeds, zelf een motor slopen:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/motor/slopen/motor-slopen

Schrijver Hans

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 22 feb. 2022 19:54 
Klopt inderdaad; dacht dat het sinds 2014 niet meer kon.
Maar nu wel gebonden aan zeer strikte voorwaarden.
En belangrijkste voorwaarde is de eis dat het voertuig nooit meer op de weg komt. Dus krijgt de motor geen 'slapend' kenteken meer.
Vandaar dat de delen met een chassisnumnmer daadwerkelijk vernietigd moeten worden en dat daarvan bewijs(foto's) overlegd moeten worden.
Zoals het formulier nu is opgesteld is het een (economisch ?) delict als je niet aan deze voorwaarden voldoet.
Wat ik wel vreemd vind is dat je bij sloop zelf ook de kentekenplaten moet vernietigen ipv dat je deze net als bij export moet inleveren bij het bedrijf dat de export regelt. Die zorgt dan legaal voor vernietiging na inname en het gelijktijdig verlenen van een tijdelijk exportkenteken.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver sieds

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 29 maart 2022 09:22 | Aangepast door: sieds 
Deze brief van de FEHAC past mooi bij dit onderwerp, versie maart 2022:

Checklist Kentekenkeuring
.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Ervaringen + Tips met de RDW

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven