Die 5000 lijkt idd wat veel, maar ook de toerentellers zijn niet altijd zo precies...
Trek je er even niet al teveel van aan, nog lang niet in het rode gebied. Belangrijker : met 5000 toeren zit je nog niet eens bij het max vermogen/koppel van het blok, dat zit boven de 6000 en dat is normaal werkgebied dus voor de motor. Opschakelen bij 5000 hoeft niet, geeft minder vermogen, je kan de hele dag rijden met veel meer toeren. Vindt de CX allemaal prima en slijt dan eerder minder dan meer. Rij gerust met 7000 of meer lekker mee op de snelweg, prima en dan zit je toch richting de maximum snelheid na 19:00.
Als de koppeling al slipt merk je dat typisch in de hogere toerentallen en bij door trekken (tot aan rood) in de versnellingen, dan is koppel het grootst. Bij constante snelheid moet de toerenteller ook netjes een constante waarde aanwijzen natuurlijk, bij flink gas geven met slippende koppeling zal de toerenteller sneller stijgen dan de snelheid.
En nee, inderdaad, je kan de overbrenging niet veranderen. Wel wordt er in de C of GL modellen soms een 18" achterwiel ingebouwd ipv 16" of een 650 koppeling om het motor toerental wat omlaag te brengen. Niet mijn smaak omdat ook de lagere versnellingen dan korter worden en dat vindt ik onplezierig, laat maar lekker zingen dat blok
Voor plop-plop-plop rijden zijn er andere motoren ....
plezier, Frans
naschrift : bij CX koppelings gedoe geneest een nieuw kabel vaak veel
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰