Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Vraag over toerental cx500 c

 
Schrijver Rob1969
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 10 maart 2022 17:45 
Een vraag waar ik al een tijdje mee zit:

Het voelt alsof mijn cx500 custom teveel toeren maakt voor de snelheid waarmee je rijdt.
Tot 80 km/h gaat het allemaal nog net, maar blok maakt dan al 5000 toeren in de 5e versnelling bij 80 km/h.
Dan wil ik eigenlijk opschakelen naar de 6e versnelling maar die is er dus niet........
Snelheid op de snelheidsmeter klopt precies met de gps. Blok heeft 78.000 km gelopen.
Koppeling werkt prima met optrekken, kan het zijn dat deze alleen bij hogere snelheid slipt???
Of is dit gewoon de karakteristiek van het blok en moet ik gewoon doortrekken qua toeren in de 5e
versnelling, ook al lijkt de motor aan te geven van niet.
Zou het kunnnen dat de vorige eigenaar de vertanding van de cardan heeft aangepast
of is dat niet mogelijk? Er past maar 1 maat achterband op een custom toch en dat is 16 inch toch?

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 10 maart 2022 21:51 
Bij 80 in zijn 5 draait de motor normaal zo'n 4000 toeren. Dus 5000 is inderdaad wat veel. Als je stil staat met stationaire motor draait hij dan wel ca. 1000 toeren?
Zou het misschien ook kunnen zijn dat de koppelingsplaten plakken? Bijvoorbeeld doordat je de verkeerde olie hebt gebruikt?
Het schijnt dat sommige moderne 4T oliën additieven hebben waar de platen van onze oude CX'jes niet zo goed tegen kunnen. Dan gaan ze bijv. plakken. Dat heb ik ooit wel eens gehad.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 10 maart 2022 22:39 
Bij 80 in zijn vijfde versnelling is 4000rpm normaal voor een "gewone" CX. Een custom heeft een kleiner achterwiel (16 inch ipv 18) en maakt dus wat meer toeren. Ik weet niet of het zoveel meer toeren zijn als jij beleefd. Het kan zijn dat je koppelingsplaten slippen. (versleten platen of verkeerde olie) Kan je controleren door een keer vol gas te geven als je 80 in zijn 5 rijdt. Maakt de motor dan veel toeren zonder meteen ook sneller te rijden, dan slippen de platen. Plakken van platen door verkeerde olie is alleen lastig bij het schakelen, omdat de platen dan niet vrij komen.
Een aangepast cardan zou theoretisch misschien kunnen, maar waarom dan zo gedaan dat je veel toeren maakt in zijn 5? Tenzij het gedaan is om sneller op te kunnen trekken?
Soms monteert men een achterwiel van een "gewone" CX om een lager toerental te krijgen bij snelweg gebruik.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 10 maart 2022 23:17 | Aangepast door: brinkcx 
Die 5000 lijkt idd wat veel, maar ook de toerentellers zijn niet altijd zo precies...

Trek je er even niet al teveel van aan, nog lang niet in het rode gebied. Belangrijker : met 5000 toeren zit je nog niet eens bij het max vermogen/koppel van het blok, dat zit boven de 6000 en dat is normaal werkgebied dus voor de motor. Opschakelen bij 5000 hoeft niet, geeft minder vermogen, je kan de hele dag rijden met veel meer toeren. Vindt de CX allemaal prima en slijt dan eerder minder dan meer. Rij gerust met 7000 of meer lekker mee op de snelweg, prima en dan zit je toch richting de maximum snelheid na 19:00.

Als de koppeling al slipt merk je dat typisch in de hogere toerentallen en bij door trekken (tot aan rood) in de versnellingen, dan is koppel het grootst. Bij constante snelheid moet de toerenteller ook netjes een constante waarde aanwijzen natuurlijk, bij flink gas geven met slippende koppeling zal de toerenteller sneller stijgen dan de snelheid.

En nee, inderdaad, je kan de overbrenging niet veranderen. Wel wordt er in de C of GL modellen soms een 18" achterwiel ingebouwd ipv 16" of een 650 koppeling om het motor toerental wat omlaag te brengen. Niet mijn smaak omdat ook de lagere versnellingen dan korter worden en dat vindt ik onplezierig, laat maar lekker zingen dat blok Voor plop-plop-plop rijden zijn er andere motoren ....

plezier, Frans

naschrift : bij CX koppelings gedoe geneest een nieuw kabel vaak veel
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 12 maart 2022 00:05 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
Bij de Custom staan de wijzers van de snelheid en de toeren , in de 5de versnelling, evenwijdig aan elkaar. Uiteraard,als alles normaal is.

CXgroet Henk.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 12 maart 2022 15:03 
130 km op teller is bij mij 7000 tot 7200 toeren. ( gl500 , 16 inch achterwiel )

weet je wat, ja kan ook gewoon even flink door trekken in 5e versnelling. 9500 toeren is max wat je haalt, en dat staat vaak wel gelijk aan 160km.

Dus, probeer dat eens.

Ik zelf trek het blok wel door tot 12.000 toeren, en mijn blok blijft gewoon heel. maar bij 160 km, maakt het blok echt geen 12.000 toeren..

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 12 maart 2022 15:32 
marcobecker:
maar bij 160 km, maakt het blok echt geen 12.000 toeren.

Was er iemand die dat zei dan ?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Rob1969
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 12 maart 2022 18:00 
Mijn snelheidsmeter geeft de exacte snelheid aan (nagemeten met de gps) dus 80 op de teller is ook echt 80 km/u.
Dat is bij 5000 toeren dus dan zou 160 bij 10.000 toeren moeten zijn. Dat zou dan wel kloppen toch
want die 160 is ongeveer de topsnelheid van een custom toch in echte kilometers/uur??
Zou de verwarring er soms inzitten dat de meeste snelheidsmeters te positief zijn?
Dus dat je dan bijv denkt dat je 90 rijdt bij 5000 toeren maar dat dit
dan bijv. maar 80 echte km/uur zijn??

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 12 maart 2022 18:31 
De meeste overdrijven in de praktijk zo 5 tot 10 procent
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Rob1969
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 12 maart 2022 18:45 
Ben eens verder gaan kijken en op mijn carburateurs staat VB39B met nog wat erachter.
Op mijn uitlaatbochten staat 37 Kw.

Wat ik begrijp is dat de 20Kw/27 pk versie deze VB39B carburateurs heeft.
Maar dan zou ook op de bochten 20Kw moeten staan toch???????

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 12 maart 2022 18:49 
Als hij 160 haalt dan zit het wel goed. dat is gewoon de maximale wat een cx500c doet.
Ok, wind mee, berg af, en je duwt er nog een beetje bij, en turbo aan, wil het nog wel eens tot 165 km komen.
En een minder oude cx500 gaat 155 km...dus als je hier tussen vol gas er komt, dan weet je ook wat hij echt kan.

Groetjes Marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Rob1969
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 12 maart 2022 19:19 
marcobecker:
Als hij 160 haalt dan zit het wel goed. dat is gewoon de maximale wat een cx500c doet.
Ok, wind mee, berg af, en je duwt e

Heb ik nog niet geprobeerd. Ik ben bang dat het een 27pk motor is.....zie ander bericht

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 13 maart 2022 23:11 
Als je er erg over inzit, misschien is het onderstaande dan een beetje behulpzaam.

Berekenen van het toerental van de CX zAB of Custom bij een bepaalde snelheid.

Download het .XLS via DEZE LINK

Harmony,
Hans.
( die het ooit ook eens heeft willen weten )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Rob1969
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 14 maart 2022 10:20 
Mooie tabel Hans!
Als ik kijk naar de Custom in de 5e versnelling dan zie ik dat deze niet lineair is.
Hoe is dat te verklaren?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 14 maart 2022 11:03 
Euh... niet liniair, euh...
Zet de afronding eens op 1, in plaats van 100, kolom J rij 4
Wordt het een stuk warriger van, maar lijk me ook meer liniair-der

En verder weet ik het niet. Nooit tot het gaatje uitgezocht. ...

Harmony,
Hans
( doet wel eens iets totaal zinloos.... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Vraag over toerental cx500 c

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven