Ik heb een tijdje terug bij mij in de buurt een Honda VF750 uit 1983 gekocht met Belgische papieren en moest hem dus administratief importeren. Daarvoor moest ik naar de RDW. Had ik nog nooit eerder gedaan, daarom hieronder hoe ik dat gedaan heb, misschien heeft iemand er iets aan.
Zorg dat je het complete (Belgische) kentekenbewijs hebt.
Maak online een keuringsafspraak met de RDW.
Maak een keuze of je met de motor op een aanhanger achter de auto naar de RDW gaat, óf rijdend op de motor zelf. Het eerste is het makkelijkst als je tenminste een aanhanger ter beschikking hebt, maar in het tweede geval moet je een (gratis) 1-dagskentekenbewijs aanvragen bij de RDW en uitprinten, tevens het kenteken op een stuk karton (echt waar!) schrijven en op de motor plakken en een 1-dagsverzekering afsluiten. De 1-dagsverzekering heb ik telefonisch met KNMV-verzekeringen geregeld, dat was gratis op voorwaarde dat ik de motor daar ook in de verzekering gooi als hij geïmporteerd is.
De RDW voert een niet-technische keuring uit. Er wordt vooral naar het chassisnummer en in de computer gekeken. De zijkapjes met de typeaanduiding ontbraken, er brandde een waarschuwingslampje, allemaal geen probleem. Als het type motor al bekend is in Nederland dan bedragen de kosten 102,55. Je ontvangt na afloop een samenvatting van de vastgestelde gegevens en een brochure hoe het werkt met de BPM-aangifte.
De RDW geeft een seintje aan de Belastingdienst.
Je moet nu BPM-aangifte doen via de website van de Belastingdienst. Dat kon bij mij al op dezelfde dag als dat ik bij de RDW was geweest, maar ze hebben er 5 dagen de tijd voor. De BPM-aangifte is bedoeld om de rest-BPM te betalen, maar in geval van een motor uit 1983 hoefde er niets betaald te worden. Ik moest evengoed nog wel de nettocataloguswaarde invullen, dat is de waarde van toen de motor voor het eerst op kenteken gezet werd (bij mij in 1983) exclusief BPM en BTW. Ik heb die waarde opgevraagd bij Honda Nederland.
De Belastingdienst geeft een seintje terug aan de RDW.
Je ontvangt na een paar dagen twee enveloppen van de RDW: eentje met de nieuwe kentekencard en eentje met de tenaamstellingscode die je thuis moet bewaren.
Je kunt nu een gele plaat gaan kopen en je motor in de verzekering gooien.
Klaar en rijden maar!