Het gaat hard afgelopen jaar met het restaureren van mijn CX-en.
Die bevinden zich vaak al meer dan 25 jaar in de schuur aldaar droog te staan en stof te vangen.
De eerste die er aan moest 'geloven' was een 1980-er. Ooit gekocht als motor voor onderdelen, maar daar toch in de loop der jaren te mooi voor geworden.
Dus frame, blokophanging, achterbrug, zij- en hoofdstandaard en de remstang achterrem naar het poedercoatbedrijf gebracht en na het stralen en de grondlaag in 70% glanzend zwart laten coaten.
Man wat een prachtig resultaat!
Daarna weer opgebouwd met veel chroom. De tank, koplampunit, zijkappen, achterlichtunit en buddyseat zijn zwart dus dat staat geweldig.
Voor een nog intenser effect, de alu comstarvelgen veruild voor de 'omgekeerde' zwarte exemplaren.
(Zou graag een foto delen, maar helaas is het plaatsen van foto's voor mij te omslachtig op deze site.)
Omdat ik toentertijd het kenteken wegens 'sloop in eigen beheer' had ingeleverd (was immers bedoeld als donor-motor), moest ik naar de RDW om de motor te laten keuren en het oorspronkelijke kenteken terug te krijgen.
Fluitje van een cent, dat overigens wel 107,-- kostte.
Ja en dan blijft de winter maar duren, dus maar een andere CX aangepakt.
Die (bj 1978) heb ik mee terug genomen vanuit mijn (afgelopen jaar verkochte) woning in Frankrijk, waar hij al jaren in de schuur stond om mij van dienst te zijn tijdens mijn vakantieverblijven aldaar. Ieder keer als ik daar kwam (met een verse accu van thuis) zonder morren gelijk lopen! Een echte CX dus !
Ook deze krijgt dezelfde behandeling; stralen, primeren en een 70% glanzend zwart coating.
Ben net nog even wezen kijken bij het coatingbedrijf. Alle onderdelen hingen gestraald en wel in een rek, klaar voor de primer en daarna de laklaag.
Vrijwel geen roestpitting op de delen, zelfs niet op de toch daarvoor kwetsbare achterbrug.
Kan alles vanmiddag al komen halen. Ze vragen daarvoor (al jaren overigens) 150,-- wat ik bepaald een koopje vind gelet op de zeer goede kwaliteit die ze leveren.
Komende maand de rest van de motor onderhanden nemen; remklauwen/hoofdremcilinder revisie, blok grondig schoonmaken, al het chroom poetsen, alle bouten en moeren polijsten, elektra aansluiten etc. Hij lekt wel een beetje bij de olieaftapplug, dus maar eens zien of dat nog te repareren is of dat er toch een ander voordeksel op moet.
Deze heeft gelukkig nog wel zijn originele (ZH) kenteken.
Voor de komende jaren staan er nog 6 CX-en en nog een paar andersoortige motoren te wachten op eenzelfde behandeling, dus hoef ik mij die winters in ieder geval niet te vervelen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.