Hallo,
Ben nieuw hier..
Heb diverse klassieke Honda's en nu ook een CX 500 van 1983 !
Ik lees veel posts over E10.
Het belangrijkste is diverse malen gezegd : niet doen !
Ja E5 is duurder.Schreeuwend duurder zelfs op dit moment.Maar dat heeft te maken met het octaangetal (98).
De grondstoffen hiervoor zijn schaarser geworden door de oliecrisis met RU.
Ook komt het door de NAFTA bewerking van benzine tegen zwavel uitstoot.Dat spul verlaagd het octaan getal waardoor( nog) lastiger 98 octaan te produceren is.
32 cent verschil E10/E5 gisteren in mijn dorp..
Maar als je goed zoekt kan je kleinere verschillen ontdekken !
Sakko Pieper in Putten : verschil 19 cent ( ook gisteren)
Ik heb contact gehad met diverse oliemaatschappijen over de hoeveelheid ethanol in hun E5.
Wat blijkt : meeste hebben ( nog) geen ethanol er in.Dit is n.l niet verplicht voor de premium ( lees meer dan 95 octaan) brandstoffen.
Bekende : Shell V power, BP Ultimate
Minder bekende : Tango, Tinq ,Tamoil, Sakko en Guliker.
Total ,Esso ,Avia en Gulf voegen ca 2 % toe aan E5 !
Altijd beter dan 10% ...
Volgens verschillende bronnen zou het " minder verbruik" van E 5 t.o.v E10 toch nog zo'n 2,5 % tot 5% zijn !
Reken maar uit , ik kom op zo'n 10 cent per liter terugverdienen ...
Voeg daarbij alle ellende van E10 en de weinige kilometers die wij doorgaans maken en je hebt het over een paar tientjes per jaar dat je duurder uit bent met E5.
Zelfs nu.
En ethanol killers ?
Duur, en waarom zou je gif innemen om vervolgens antigif te nemen ? Tenzij geen keuze natuurlijk.
Het klopt dat benzinestations met weinig ruimte de " premium" brandstof ( de E5) hebben laten vervallen en je dus niet overal E5 kunt tanken.
Dit is vervelend maar zorgelijker is als de benzinepomp houders de E5 helemaal de rug zouden toekeren omdat het te weing wordt afgenomen !
De gemiddelde Nederlander heeft geen clou van de voor- en nadelen en pakt immers de goedkoopste slang..
De z.g.n " milieu voordelen" zijn overigens volgens critici zeer discutabel omdat er vruchtbaar land wordt gebruikt waar voedsel voor menselijke consumptie verbouwd kan worden.
Dat terzijde..
Overigens kan je best eens E10 tanken om niet leeg te komen staan maar hou het beperkt.
B.v 5 liter en z.s.m weer E5.
Dan heeft dat weinig gevolgen.
Een keer dronken zijn is geen ramp maar wel iedere dag 🤔
Voor de winterstop zorgen dat hij ( liefst vol i.v.m roestvorming tank) alleen E5 in de tank heeft.
Henk ,
Uddel
Henkie