De CX was een van de beste motoren op dat moment.
In Londen koos een couriersbedrif daarom ook voor deze motor. Een bestuurder schreef er zelfs een boek over;
https://www.amazon.com/Confessions-London-Motorcycle-Courier-motorcycle-ebook/dp/B00EST20WKOmdat Honda zoveel moderne techniek in deze motor stopte, ging het helaas een beetje fout met de primaire ketting.
Waterkoeling heeft heel veel voordelen, nadeel is dat er extra spul op zit wat kan gaan lekken.
Ook de dynamo wilde wel eens wat vroeger de geest geven.
Maar dan heb je het wel een beetje gehad, de lijsten van menig ander type/merk motor zijn veel langer.
Daarbij lijkt leeftijd een CX amper te deren.
Niet voor niets dat deze fiets ook zo geliefd is bij custom bouwers.
Ik heb mijn motor al weer dik 10 jaar en ook al heb ik in die tijd weinig km's totaal gereden, hij deed het altijd.
Benzine erin en af en toe wat olie (vloeistoffen) verversen.
Paar jaar terug gewoon gestart en een lange toerrit gereden.
De ketting hoor je nu wel steeds luider worden, maar daar staan ze rond de 80.000km om bekend.
Nieuwe ketting erin en dan kun je er weer 80.000 bijzetten.
De CX was een van de laatste werkpaarden, een motor werd steeds meer gezien als een hobby object.
Zo veranderde dus ook de markt en had dit type motor niet echt een plaats meer.
Honda heeft geprobeert de CX die toekomst nog te geven met meer sport modelllen en de GL.
Nu het verkeer steeds dichter wordt hebben deze motoren weer zin als woon-werk verkeer vervoer en zie daar de;
Deuville.