Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Carburateur trouble, cx loopt bijna goed advies nodig.

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Joep
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 april 2024 12:58 | Aangepast door: Joep 
Beste cxer's,

Zoals velen al eerder, loopt mij cx onregelmatig na de winterstop (van 3 jaar) carbs zijn schoon, lopen synchroon, goed stationair, maar als ik gas geef loopt hij niet mooi door in toeren, bij 3000 wordt het pruttel pruttel. Houd ik de luchtfilter half dicht, dan gaat het wel goed. Membranen zijn in orde. Trekt geen valse lucht.

Waar o waar moet ik het zoeken? Met andere set carbs loopt hij als een zonnetje, dus ontsteking ed is in in orde.

Groeten Joep.

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 13 april 2024 13:09 
Hoe schoon is schoon ?

Want de kanaaltjes in de carb zelf kan je niet zien. Dus doorspuiten met een oplosmiddel of in de ultrasoon. Alleen schone sproeiers is niet voldoende.

Dus iets meer informatie over "schoon". Want bedenk dat de huidige benzines vlot verouderen. Zeker E10 is rommel voor oude carburateurfietsen (zoals de CX). Dus E5 is 'verplicht' en dan liefst nog van een merk waarvan bekend is dat die weinig alcohol in de E5 stopt (maar of dat lukt is weer afhankelijk waar je meestal tankt).
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver Joep
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 april 2024 13:11 
Ga ik doen! Doorspuiten met oplosmiddel en lucht.
Alleen Duitse e95 krijgt de cx te drinken.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 13 april 2024 13:17 
Ik spuit kanaaltjes na afloop van ultrasoon reinigen altijd door met zowel remmenreiniger als lucht. Remmenreiniger omdat je dat kunt zien, en lucht omdat je dat kunt horen en voelen.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 13 april 2024 19:37 
Als er geen cdi inzit wisselde deze eens.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 13 april 2024 22:59 
Joep:
Alleen Duitse e95 krijgt de cx te drinken

dan hopelijk wel de E5 variant, niet de E10.

Controleer ook eens of vlottter niveau goed staat.

Ook de vacuumzuigers en de kappen er overheen moeten echt brand- en brandschoon zijn (niet smeren) De zuigers moeten zuigend op en neer kunnen gaan, bij vuil krijg je ook dit soort kuren als er een zuiger (soms, even) blijft hangen. Net zo'n set carbs onder handen, waren herhaald gereinigd en fraai gepolijst. Op buitenrand van een zuiger zat nog een stukje hard vuil als meest waarschijnlijke oorzaak, wanneer je de losse carbs scheef hield liep zuiger net vast. Nu schoon, werkt normaal - in ieder geval bij 1e testritje

Je kan natuurlijk ook gewoon lekker met die andere set gaan rijden die wel goed loopt, 't is mooi weer! Deze in de kast leggen, komt later nog wel eens.

Succes, Frans

(blijft het vervelende dingen vinden die carburateurs)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver GL5
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 14 april 2024 12:33 | Aangepast door: GL5 
Joep:
Waar o waar moet ik het zoeken? Met andere set carbs loopt hij als een zonnetje, dus ontsteking ed is in in orde.

Wanneer zat die set er op? Paar maanden eerder, oude benzine?
Immers is E5 ook chemisch/technisch minder, de 'goede' olie (benzine) is op.
Een winter stallen met E5 kan ook al de nodige problemen geven, dat had je vroeger niet.
De ADAC heeft ooit een test gedaan en 25 liter benzine afgesloten bewaard, dat spul was daarna nog goed.
Vergeet dat tegenwoordig maar.
Zoek het daarom eerste in de benzine en dat spul zal steeds slechter worden de aankomende decennia.

Immers vers van de pomp? Hoe vers, een week, een maand .....

Schrijver Joep
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 17 april 2024 21:58 
Nou vanavond de carburator's gedemonteerd en 100% schoon gemaakt. Alle kanaaltjes met rem reiniger doorgespoten en gecontroleerd dat het er door kwam. Nog perslucht er achteraan, en juh.
Alles netjes terug gemonteerd, als ik perslucht door de aanzuigbuis blaas gaan de naald zuigers probleemloos omhoog.
Starten gaat zonder probleem, maar nog steeds bij 3000 toeren gaat ie stotteren en inhouden. Hand voor de luchtinlaat en hij loopt goed.
(Met een andere set carburators lot de motor perfect, dus geen cdi of coil probleem).

Ik ben een beetje verloren waar het verder te zoeken.

Groeten Joep.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 17 april 2024 22:19 
Lijkt op luchtlek. Als je minder lucht geeft (hand voor de inlaat) loopt ie goed. Zou eens kijken naar scheurtjes in de afslag membranen (zitten achter die ronde dekseltjes aan de linkerkant van elke carb).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Joep
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 17 april 2024 22:32 
@ Hans, membranen heb ik tegen het licht gecontroleerd op gaatjes/scheuren. Dekseltjes schoon gemaakt, ook het afdichtvlak. Heb de carburator s ook al eens met brandbare rem reiniger ingespoten op de afdichtingen terwijl hij stationair liep, toeren veranderde niet. Zoveel lucht oom pas bij 3000 rpm te gaan stotteren lijkt mij onwaarschijnlijk.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 17 april 2024 22:34 
Een andere verdachte is een verkeerd vlotter niveau. Als het brandstofniveau en de vlotterkamer te laag is; dan verklaart minder lucht beter/goed lopen.
De vlotter is bij te buigen (dus hoger of lager benzine niveau) volgens specificaties in het werkplaats handboek.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Joep
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 17 april 2024 22:57 
Waar buig je dan aan? Ik heb dat naar gekeken, maar kon niet echt iets vinden waarvan ik dacht daar buigen we eens aan.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 17 april 2024 23:09 
Zie voor de correcte vlotter hoogte en de afstelling daarvan het CX werkplaatshandboek.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver MAST

Moderator 
#14 | Geplaatst: 17 april 2024 23:33 
Er zijn 2 types vlotter gebruikt door Honda. Kunststof vlotters die niet af te stellen zijn en andere met metaal die wel af te stellen zijn. (ik dacht: geel=kunststof, zwart= met metaal)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Joep
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 18 april 2024 07:40 
Goede morgen, ik heb de gele van kunststof.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Carburateur trouble, cx loopt bijna goed advies nodig.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven