Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Kloppend geluid

 
Schrijver Remko
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 5 mei 2024 17:33 | Aangepast door: Remko 
Goedemiddag,

Recent een nieuwe-oude cx500 aangeschaft en al vele kilometers met plezier gereden.
Echter van de een op de andere dag hoor ik nu een (licht) kloppend geluid op welke beter te horen is aan de voorzijde vd motor (ter hoogte vd radiator).
Dit is zowel tijdens rijden, als in neutraal te horen.

Dit geluid verdwijnt (bijna) bij het indrukken vd koppeling. Ik heb het forum wat doorgezocht maar kwam niet verder dan aanwijzingen dat er iets niet goed is bij de nokkenas/volgers, of eventueel de ventilator.

Onderstaande attendeerde dat er iets kan zijn met de koppelingskorf..

Gast #12 | Geplaatst: 26 aug. 2004 22:44 Reactie Quote
Probeer het eerst eens simpel te houden: is het misschien de koppelingskorf? Wordt het minder als je de koppeling intrekt?

Heeft iemand hierover advies wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt !

Remko

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 6 mei 2024 00:27 
Geluid van de koppeling warm in vrijloop komt wel vaker voor, gewoon door wat speling en slijtage, wordt dan stuk minder wanneer je de koppelingshendel intrekt en verdwijnt grotendeels tijdens het rijden. Dat kan weinig kwaad, maar ontstaat normaal niet van de ene op de andere dag. Controleer in ieder geval oliepeil en olie schoon.

Als het dat niet is dan valt er zo op afstand weinig van te zeggen, hoogstens dat ook van de nokkenasketting kan komen, te los, spanner defect, dat geeft geluid dat van de voorkant van de motor lijkt te komen. Aan dat geluid verandert normaal niet zoveel bij intrekken koppeling. Span de nokkenasketting eens als je een handmatige hebt.

Doe eens een filmpje hier met geluid?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
VT500 E 1983 , uit D wacht op kenteken, eens kijken hoe dat rijdt
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Remko
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 mei 2024 11:52 
brinkcx

Dank je wel voor je bericht!

Zojuist de nokkenasketting gespand, boutje los daarna weer vast gedraaid.
Helaas blijft het geluid er. Hopelijk is dit goed te horen op het filmpje

Oliepeil was goed, ook meteen bekeken, dit zag er gebruikt uit maar geen sporen van schaafsel of geur van benzine.
Misschien is het ook nog te vroeg om nu al schaafsel te zien in de olie?

Zie onderstaande link voor filmpje en foto's.

Foto's en filmpjes CX
Geluid CX

Nogmaals bedankt!

Remko

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 mei 2024 12:44 | Aangepast door: Hans 
Als het een zwaar(der) kloppend geluid is dan is het vaak een big-end wat opspeelt / zijn einde nadert.
En inderdaad als je de koppeling intrekt neem je de belasting op de krukas weg en wordt het geluid ook minder (maar verdwijnt uiteraard niet!)

Maar op het filmpje hoor ik een hoog tikkend geluid in het vooronder. Lijkt, naast te veel klepspeling, op een versleten ketting van de oliepomp.
Dus het voordeksel er af halen en kijken of die ketting te veel speling heeft.
Misschien heb je geluk en blijkt alleen de koelfan los op de nokkenas te zitten.

Maar het spul moet wel uit elkaar om de oorzaak te vinden. Vind het geluid wel verontrustend.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Remko
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 6 mei 2024 15:00 
Dank voor de reacties.

Zojuist de garage gebeld waar hij gekocht is, de eigenaar even het geluid laten horen.
Via de telefoon laten meeluisteren en hij deelde ook de mening dat het een verontrustend geluid is.

Hij komt hem een deze dagen ophalen met de aanhangwagen om het te bekijken, super service dus!
Zodra ik meer weet laat ik het weten, misschien kan er iemand in de toekomst er zijn voordeel mee doen.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 7 mei 2024 09:25 
Goede garage blijkbaar, zeldzaam voor een CX probleempje. Zuinig op zijn!

En we kunnen nu de zomerquiz CX diagnostiek openen, laat me eens gokken :

1) Nokkenas ketting spanner/geleider
2) fan los

Wie doet er mee?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
VT500 E 1983 , uit D wacht op kenteken, eens kijken hoe dat rijdt
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 7 mei 2024 11:29 
Ik hoop voor Remco op nummer 2.
Ik hoor alleen niet echt verschil met/zonder ingeknepen koppeling. (Als dat al gedaan is tijdens dit filmpje)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 8 mei 2024 21:04 
Denk ook nog even aan een kapotte/gescheurde naaf van de ventilator. Maakt een geluid alsof de drijfstang eruit ligt.
Gr.
Jaap

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Kloppend geluid

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven