Vandaag was ik op weg om bepaalde gegevens te checken en werd onderweg door de politie, die ik links had zien staan op een ventweg, aangehouden. Eerst papieren, kenteken en rijbewijs en toen vertelden ze dat ze bezig zijn met geluidsmetingen.
Direct vertelde ik hun al dat de Honda 46 jaar oud is en dat ik op het forum had gelezen dat vanaf 1980 er beperkingen gelden.
Het viel dus ook niet mee om de juiste info uit hun systemen te halen hoe ze een meting moesten doen en wat de condities zijn.
De wettekst werd nagenoeg geheel ontrafeld maar voor dit oudje was het: 4 takt, 2 cylinder, 2 uitlaten, 500 cc. Apparatuur calibreren, met een afstandsstok op een statief monteren en dan 4000 rpm moest binnen 97dB zijn. Bij meting kwamen ze op 93 dus dat was oké.
In het nagesprek vertelden ze nog dat als je niet aan de norm voldoet - die dus in de loop van de jaren strenger is geworden - kost het ca. 500 en komt je kenteken op WOK (Wacht Op Keuring) zodat je na herstel via RDW test weer mag rijden.
Als techneut wist ik er al het nodige van, maar ben toch blij dat het goed was.
Naast een Honda Africa TWIN DCT als project een 1e serie CX500 genomen. Ik herinnerde me deze vanwege technische aspecten V-twin dwars, 4 kleppen/cylinder, cardan, vloeistofgekoeld en ca 200 kg.