Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Kleppen stellen

 
Schrijver Timothy
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 22 juli 2024 20:43 
Een vraag voor de handige sleutelaars:
Ik heb een jaar geleden een CX500 '78 gekocht die enkele jaren gestaan had. Nu heb ik hem behoorlijk goed aan de praat gekregen alleen bij het stellen van de kleppen heb ik nu wat moeite. Ik stel de klep stel op 0,1 mm en de voeler heeft dan weerstand. Als ik dan aan de klep zit zit er speling in en en na eraan te wiebelen past de 0,12 mm er ook makkelijk tussen.
Mijn vraag is eigenlijk: moet ik niet zo moeilijk doen en hem 1 keer stellen en dan niet wiebelen? Of gaat er toch wat mis?

PS. Als iemand ergens in de buurt van Den Haag hier veel ervaring mee heeft en het leuk vindt om een keer mee te kijken lijkt me dat heel leuk en rij ik graag naar je toe.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 23 juli 2024 09:16 
Wat je voelt is slijtage van de tuimelaar asjes en lagerbussen, min of meer normaal voor een CX. Zelf trek ik de tuimelaar wat omhoog en hou er rekening mee bij het stellen, anders slijt de boel nog verder. Controleer ook de uiteinden van de stelboutjes en vervang indien nodig, verder doe je er weinig aan zonder het hele blok open te maken en onderdelen te vervangen (die moet dan wel hebben ) En zorg voor schone, verse olie en geef ḿ bij starten altijd even de tijd om intern de olie rond te brengen.

Plezier er mee, rij voorzichtig, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
VT500 E 1983 , uit D wacht op kenteken, eens kijken hoe dat rijdt
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Timothy
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 juli 2024 18:23 
Bedankt voor de reactie!
Dus ik houd de tuimelaar met lichte druk wat omhoog en stel hem in die stand op de juiste maat?
Dat moet lukken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 24 juli 2024 22:09 
Dat is inderdaad het idee. Het blijft natuurlijk compenseren voor slijtage, en hoeveel dat is en of je daar zorgen over moet hebben is weer wat anders. Gewoonlijk blijft de CX vrolijk doordraaien en kan je er nog wel een poos mee vooruit. Alleen wat meer rumoer en wil je het echt weten dan blok open en het eens bekijken.

Plezier, Frans.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
VT500 E 1983 , uit D wacht op kenteken, eens kijken hoe dat rijdt
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Timothy
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 3 aug. 2024 13:34 
Update om het even af te ronden: kleppen nu opnieuw gestelt, nu de tuimelaar omhoog geduwd tijdens het stellen. Nu loopt de motor toch een stuk stiller en hij rijdt ook prettiger!!.

Hartelijk dank!

Algemeen hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Kleppen stellen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven